öl som functional food på forskningsbryggeri vid Lunds universitet

"Functional food" har ju funnits ett tag, dvs livsmedel som utvecklats för att aktivt befrämja hälsan (t ex margariner som förbättrar kolesterolvärdena, yoghurter och andra drycker med nyttiga bakterier osv).

Varför inte också öl?

På den livsmedelstekniska högskoleutbildningen vid Lunds universitet, Campus Helsingborg, har Nils-Bo Nilsson byggt upp ett forskningsbryggeri. Där har man bland annat försökt ta fram ett nyttigt havreöl.

artikel i Helsingborgs Dagblad

-- Svante

Sv: öl som functional food på forskningsbryggeri vid Lunds universitet

Det lät ju riktigt spännande det där, hoppas de kommer fram till något trevligt resultat. Ser framför mig deras patenterade lågtemperaturs mäskprocess med tillhörande kallhumling som ger ett trögflytande öl som man äter med sked.
Ja, eller nått....

Men om man ska ta allvarligt på det hela, betaglukaner som har gelatinliknande egenskaper och är boven i lakningen ibland.
Det känns bekant.
Nu senast så hade jag iofs inga problem i lakningen, den gick faktiskt ovanligt snabbt och bra.

Men i efterföljande koket hade jag mina vanliga problem med att få rullande kok.
Allt gick bra upp till kanske 95 grader, jag skummade bort en del proteiner som vanligt och lade sedan locket delvis på och gick och gjorde annat. När jag kom tillbaka var det starkt rullande kok och i vörten svävade det omkring små sjok av vad jag antog var starkt hopklumpade proteiner som aldrig blev skummade. Jag fångade upp lite sådant med hålsleven och smakade på det, den var totalt smaklöst och kändes exakt som gelatin i sin konsistens.
Är det något som andra brukar uppleva med?
Frågan är då, är det hopklumpat protein eller är det dessa betaglukaner. Det kanske är så att betaglukaner är en protein?

Aja, oavsett så är det en rolig utveckling detta. Fast jag tror inte någon egentligen betvivlar nyttigheten i öl. I alla fall om man bortser från stor konsumtion av alkohol.
Öl tillverkas trots allt av nyttiga spannmål och humle har en (vad jag vet) väl dokumenterad användning inom diverse huskurer och naturmediciner. Och även om många tvivlar på sådant så finns det en anledning till att växter används som medicin, det gäller bara att undvika alla nya kommersiella påhitt.

Sydsvenskan länkar även till ett webb-tv-reportage

Det ligger i tiden att vara "politiskt korrekt".

Självklart tittar bryggerinäringen på hur man kan få bättre acceptans för sina produkter.
Forskningen på universitet och högskolor idag är oerhört beroende av externa sponsorer.
Man kan undra vilket stort bryggeri som gett pengar till Lundaforskaren för att ta fram ett "nyttigt" öl.

Ska man vara ärlig så är det nog så att en tallrik havregrynsgröt alltid kommer att vara nyttigare än ett glas öl.

Håller nog med grabbarna på craft beer radio, dricker man öl för hälsoskäl så har man missat hela poängen. Dricker man i måttliga mängder och då speciellt hög-humlade sorter kan det säkert vara lite välgörande men vill man ha hälso effekt finns det alltid bättre saker än öl att dricka.
Bättre då att vara ärlig oc dricka en god öl för att det är gott och inte ljuga för sig själv och dricka pga ex hyn, hjärtat eller vad det nu kan vara.

Fräckt bryggeri har dom.....
http://www.humle.se/punbb/images/upload/lund_university_2.jpg

Kenneth skrev:

Det ligger i tiden att vara "politiskt korrekt".

Självklart tittar bryggerinäringen på hur man kan få bättre acceptans för sina produkter.
Forskningen på universitet och högskolor idag är oerhört beroende av externa sponsorer.
Man kan undra vilket stort bryggeri som gett pengar till Lundaforskaren för att ta fram ett "nyttigt" öl.

Ska man vara ärlig så är det nog så att en tallrik havregrynsgröt alltid kommer att vara nyttigare än ett glas öl.

Hej

Jag går i genom gamla inlägg. Detta om havreöl har jag missat. Att en tallrik havregrynsgröt skulle vara nyttiggare än ett glas öl, det tror jag knappast på. Havregrynsgröt skulle jag inte ens ge till min värsta fiende, men ett glas öl skulle han få, då blir han antagligen mycket vänligare till sinnes. Vilket är bäst tror ni havregryns gröt eller öl? Det säjer sej ju själv. Vägra havregryns gröt, länge leve ölen.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20