Det lät ju riktigt spännande det där, hoppas de kommer fram till något trevligt resultat. Ser framför mig deras patenterade lågtemperaturs mäskprocess med tillhörande kallhumling som ger ett trögflytande öl som man äter med sked.
Ja, eller nått....
Men om man ska ta allvarligt på det hela, betaglukaner som har gelatinliknande egenskaper och är boven i lakningen ibland.
Det känns bekant.
Nu senast så hade jag iofs inga problem i lakningen, den gick faktiskt ovanligt snabbt och bra.
Men i efterföljande koket hade jag mina vanliga problem med att få rullande kok.
Allt gick bra upp till kanske 95 grader, jag skummade bort en del proteiner som vanligt och lade sedan locket delvis på och gick och gjorde annat. När jag kom tillbaka var det starkt rullande kok och i vörten svävade det omkring små sjok av vad jag antog var starkt hopklumpade proteiner som aldrig blev skummade. Jag fångade upp lite sådant med hålsleven och smakade på det, den var totalt smaklöst och kändes exakt som gelatin i sin konsistens.
Är det något som andra brukar uppleva med?
Frågan är då, är det hopklumpat protein eller är det dessa betaglukaner. Det kanske är så att betaglukaner är en protein?
Aja, oavsett så är det en rolig utveckling detta. Fast jag tror inte någon egentligen betvivlar nyttigheten i öl. I alla fall om man bortser från stor konsumtion av alkohol.
Öl tillverkas trots allt av nyttiga spannmål och humle har en (vad jag vet) väl dokumenterad användning inom diverse huskurer och naturmediciner. Och även om många tvivlar på sådant så finns det en anledning till att växter används som medicin, det gäller bara att undvika alla nya kommersiella påhitt.