1 Senast ändrad av Portugisen (2007-12-19 19:53:59)

American Amber Ale recept: Panama Red

Tråkigt att American Amber Ale även i SHBF's Öldefinitioner 2008 inte fått en egen kategori, utan får dela plats med "övriga" i slattkategori I under 5. Brown Ale.  Helt klart är Amber Ale en underskattad öltyp, där den ligger mellan APA och ABA, helt utan dessa öltypers historik. Men i USA har Amber Ale vuxit och blivit en ölsort med sin egen stil, det är på tiden vi i Sverige börjar uppmärksamma denna trevliga öltyp.

Enligt bjcp, den amerikanska motsvarigheten till shbf, har American Amber Ale följande karaktär:

Vital Statistics:
OG 1.045 - 1.060
FG 1.010 - 1.015
IBU 25 - 40+
SRM 10 - 17 (EBC 25 - 45)
ABV 4.5 - 6%

Källa: http://www.bjcp.org/styles04/Category10.html

Jag tycker AAA är en intressant typ eftersom den har ett så brett spektra att utgå ifrån.  Inte lika begränsad som APA i färgen, inte lika beroende av rostade malter som ABA.  Basmalterna kan variera från pilsnermalt till wienermalt, pale ale malt och munchener.  Mindre mängder karamell-, biscuit, aromatic och chockladmalt utgör resten.  Bitterheten har ett otroligt stort svängrum, 25 till 40+ IBU - inte dåligt.  Och färgen blir ofta trevligt rödaktig eller vackert bärnstensfärgad. 

Jag har tänkt att ägna mer uppmärksamhet till American Amber Ale under våren 2008 med minst tre olika brygder, alla inom Amber Ale ramen, vilka jag tänkt att på sedvanligtvis redovisa här på forumet.

Dagens öl, Panama Red, är ett recept som jag hittade på Northern Brewers receptforum.  Ölet har blivit något av ett riktigt kultöl på NB och när du dricker ölet förstår du varför.  Självklart har jag "labbat" med receptet själv. Dels har jag använt Caravienne som karamellmalt istf Crystal malt 80L för att få fram den aptitliga röda färgen.  Dels har jag dragit ner på den våldsamma bittheten från 67 IBU till modesta 30 IBU.  Och till sist har jag använt min favorit Centennial istf Cascade.

Resultatet, som jag provsmakade i går kväll, var riktigt riktigt gott och jag kan varmt rekommendera följande recept:

Namn: Panama Red
OG: 1.056
FG: 1.015
ABV: 5.4%
IBU: 30
EBC: 33

Munton extra light DME 39%,
Maris Otter 45%,
Caravienne 9%,
CaraPils 5%,
Pale Chocolate malt 2%

Mt. Hood - whole (5.40%) FWH
Nugget - pellets (11.40%) 60 minuter
Nugget - pellets (11.40%) 25 minuter
Centennial - whole (8.20%) 15 minuter
Centennial - whole (8.20%) 5 minuter
Mt. Hood - whole(5.40%) 5 minuter

Koktid: 75 minuter
Tillsatser: Protafloc
Jäst:  Wyeast 1272 American Ale II

American Ale II är ganska olik "vanliga" American Ale 1056 jästen i att den är mer fruktig och aromatisk.  Roligare att jobba med, tycker jag.  Misstänker faktiskt att den är väldigt lik Fat Tire jästen - vi får se.  Min Fat Arsed Tyke står och puttrar i källaren.

Lycka till med din Panama Red!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: American Amber Ale recept: Panama Red

Mmmmm ser gott ut! Den ska jag helt klart brygga till våren fast då med lite mer humle.
Får verkligen hålla med dig om american amber. Det är min favorittyp och det har blivit en hel del sådana bryggningar.
När det gäller jästen har jag använt Rouges jäst som kom som tillfällig jäst nån gång tidigare i år.
American Ale II ska jag helt klart ta och testa.

Senast jag bryggde jag en american amber var den sista ölen innan sommaren och den var tillägnad mina vänner Johan och Johanna Lind som gifte. På festen efter så konsumerades alla 32 flaskorna (inte enbart av mig...)!
Helt klart ett av de bästa öl jag bryggt.

Hej Svensson.  Det finns mycket gott man kan göra under namnet amber ale, helt klart.  Det blir i regel väldigt lättdruckna öl som de flesta uppskattar.  Det värsta är ju när man bjuder på hembrygd och folk tar bara en öl!  Sen står man där med en massa att släpa hem igen - nattsvart.  sad

Du, det finns en svensk på NBs forum som går under nicket Lund - är det du det?

Jag har mest hållt mig till C-humle när det gäller american amber. Nugget och Mt Hood är än så länge oprövade. Det lär väl dyka upp en massa nya sorter nu när de vanliga blir lite svårare att köpa in från usa.

Jag har samma nick på NB som här, svensson.lu men jag bor numera i Lund.

Tycker till många amber ales passar tyska humlesorter och amerikanska varianter av de tyska bra.  Perle, Mt Hood, Crystal, Hersbrücker.  Skall brygga en amber ale (Klootzaak) i januari/februari som använder Perle som bitterhumle, Mt.Hood eller Crystal som smakhumle och Cascade som aromhumle.

Hej Portu.

Vad är ABA, nu får jag antlagien röda kinder men jag frågar ändå? (American Brown Ale ?) Läste lite om Amber Ale, det verkar vara ett brett sortiment från Amber Pilsner till Ale. Är det en humle svagare kusin till APA? Kan en APA i dom lägre gränserna va en Amber, alltså rent Alc samt beska?   Jag drack i somras på semester en ale som kallades Red Seal Ale, enligt hemsidan så tror jag att beskan låg uppemot 45, jag tyckte det var rena Grape bomben, ingen god öl för mej, sedan smakade jag den en gång till, då kändes den mer om inte "tvålig" men fortfarande mycket Grape. jag gillar Cascade, men inte att köra cascade genom hela registret samt komma upp emot BU 40-50. Inte min stil. Gärna Cascade i nr 2 samt enorma mängder av den i aromen helt ok för mej. Jag drack i somras i Amsterdam en Pilsner som jag tror hette Chriswtoffel, stavningen är antagligen fel, med en beska som Jever vore en BUD. Det finns alltid något bryggeri som vill utmärka sej. Pilsnern smakade bättre än den grape aktiga  röda sälen. Men kom i håg detta är vad Jg tycker, många måste antagligen älska Cascade i all dess former annars så skulle ju inte ölen finnas.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sorry, Bo! Three letter acronyms, en dödssynd.  Visst är ABA det samma som American Brown Ale.  Och APA är American Pale Ale, men det visste du redan.  Det är färgskalan som avgör vad som är vad, i övrigt är OG/FG och IBU i princip de samma värdena för samtliga tre sorter:

American Pale Ale SRM: 5 - 14 (EBC: 11 - 38)
American Amber Ale SRM: 10 - 17 (EBC: 25 - 45)
American Brown Ale SRM: 18 - 35 (EBC: 46 - 91)

Som du ser är överlappningen mellan American Pale Ale och American Amber Ale relativt stor.  Jag tror Red Seal brukade klassas som en mörk pale ale, men numera står den som en av exemplena på amber ale i BJCPs hemsida.  Personligen tycker jag nog att den är mer en pale ale just tack vare den citruskraftiga humlekryddningen, men färgmässigt kan den vara både och.  Tröttnade på Red Seal och dricker den mycket sällan.  Föredrar amber ales med mer nobel humle.

Cascade är väl en trevlig humle?  Ok, i för stora doser blir den extremt citrusaktig men det är ju många som gillar det.  Själv föredrar jag Centennial som ger en mjukare citrussmak och bitterhet.  Det var en omröstning på Norther Brewers ölforum för ett tag sedan om favorithumle.  Cascade vann lätt - jänkare älskar sin cascade.  Två och trea var Simcoe och Amarillo, mer citrus.  If you can't beat them, join them.  Jag gjorde en american pale ale i somras, El Chepultepec Pale Ale, med mycket Chinook och Cascade på en IBU av 45 - det var gott men det var en helskottas massa citrus.  Är ingen hophead själv men respekterar kraftigt humlad öl.  Visst kan det bli gott med ett öl med +60 IBU, men då bör man nog helst blanda flera humlesorter.  Emellertid brukar jag hålla mig strax under 30 IBU.

Prova att gör en amber ale på samma sätt som du skulle gjort en bocköl, byt bara ut jästen till en Wyeast American Ale II eller Northwest, eller någon annan lite fruktigare amerikansk öljäst.  Är säker på att det skulle bli en succe, Bo!

God fortsättning!

/Pål

8 Senast ändrad av Portugisen (2008-02-01 21:04:41)

Rapport: Yummy.  Jättegott öl med en härlig blandning av karamellmalt, rostad malt och kvalitetshumle (inte alls citrusaktig utan härligt balanserad med hallertauer).  Kunde säkert ökat bitterheten något men då skulle jag även lagt till lite dark crystal malt i blandningen.  Färgen är väl rödbrun snarare än röd, men det duger för mig.  Jättegott!

9 Senast ändrad av jan_johansen (2008-02-02 01:16:16)

Jag, Joel och Tor bryggde även en förbannat god amber ale i maj månad. Ok, grabbarna tycker den blev lite väl estrig, men jag tyckte den var guddomlig. Killar - om en av er har receptet kvar, kan ni inte publicera det här i tråden. Personligt kan jag säga att vi använde golden promis pale, münchener, cara amber, chinook, cascade, centennial, liberty och torrhumlat med amarillo, samt northwest ale jäst. Blommig och åt citrushållet men mycket bra harmoni i ölet, solid maltighet i bakgrunden, pepparkakor, och aning fruktig estrar och allt avrundas i en lång fin beska... sov gott alla - imorgon comeback i ölbryggning med en rökt steambock??? eller hur f** man ska kalla den sorts öl för - bryggat som bock men jäst varmt med California lagerjäst:-) Glömde säga till P att hans recept ser mycket smaskigt ut också:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Måste avge en halvårsrapport på min Panama Red.  Den är nu helt perfekt!  Även om jag i efterkant inser att den här ölen kunde jag ha humlat på mera, så är den i sitt nuvarande skick en dröm att tittat på, att dofta på och att smaka på.  Ett toppenöl, helt enkelt.  Blandningen av amerikanska citrusaktiga humlesorter och amerikanska hybrider baserat på tysk ädelhumle är inte att leka med.

Hej

Jag har brygt mej en APA som jag i ett flertal steg från 6 flaskor SNPA odlade upp. I dag så har ölet varit på flaska i ca 3 veckor. Jag primade med 7 g socker/liter, jag har märkt att om jag vill få hyfsad kolsyra opå en ale så mäste jag ligga där omkring.

Beskan på min APA försökte jag ligga snäppet högre än orginal SNPA.

Själva vitsen var att testa om jag fick en hyfsad till god öl med att propagera jäst från orginalet. eftersom det var ett försök så varför inte dra på ordentligt med beskan, tänkte jag.

Resultatet blev alldeles utmärkt, min uppropagerade jäst från Hooegarden tidigare ipå senvintern blev inte lyckad, något hände mellan prim samt sek jäsning. Resultatet en veteöl som blev superblank direkt i kylskåpet, trots 50% puffat vete.
Smaken inte sur eller så utan mera åt godishållet, ölet smakade lite marsipan. 15 liter kasserades.

APA:n blev som sagt var mycket lyckad rent jäsnings mässigt sätt. Inga som helst felsmaker av själva jäsningen, där måste jag ha lyckats bra med uppodlingen.

Om jag skall skryta lite så nog tycker jag att min "Vår APA ALA AlVA"   Alva är barnbarnet, smakar bättre än orginal SNPA.

Beskan på min APA ligger omkring 45-50, ett bra bett samt en enorm smak samt ok humle arom.

Pål: Skillnad mellan Amber samt APA? Jag har en hatkärlek till Red Seal Ale. Min Apa har högre beska än den men känns lägre. Kan det bero lite på att "Sealen" kör hela stuket på Cascade?

För långt inlägg igen, skärp dej!

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

När APA'n etablerades fanns det inget som hette American Amber Ale.  Skulle SNPA komma ut idag skulle dom teoretiskt kunna kalla ölen Amber Ale, en APA med karamellmalt kommer snabbt in i gränslandet.  En skillnad är väl att Amber Ale kan antingen vara med amerikanska citrussmakande humlesorter eller med en tyska humlesorter.  En APA därimot skall väl alltid ha amerikanska humlesorter typ Columbus, Centennial och Cascade?