American Amber Ale recept: Panama Red
Tråkigt att American Amber Ale även i SHBF's Öldefinitioner 2008 inte fått en egen kategori, utan får dela plats med "övriga" i slattkategori I under 5. Brown Ale. Helt klart är Amber Ale en underskattad öltyp, där den ligger mellan APA och ABA, helt utan dessa öltypers historik. Men i USA har Amber Ale vuxit och blivit en ölsort med sin egen stil, det är på tiden vi i Sverige börjar uppmärksamma denna trevliga öltyp.
Enligt bjcp, den amerikanska motsvarigheten till shbf, har American Amber Ale följande karaktär:
Vital Statistics:
OG 1.045 - 1.060
FG 1.010 - 1.015
IBU 25 - 40+
SRM 10 - 17 (EBC 25 - 45)
ABV 4.5 - 6%
Källa: http://www.bjcp.org/styles04/Category10.html
Jag tycker AAA är en intressant typ eftersom den har ett så brett spektra att utgå ifrån. Inte lika begränsad som APA i färgen, inte lika beroende av rostade malter som ABA. Basmalterna kan variera från pilsnermalt till wienermalt, pale ale malt och munchener. Mindre mängder karamell-, biscuit, aromatic och chockladmalt utgör resten. Bitterheten har ett otroligt stort svängrum, 25 till 40+ IBU - inte dåligt. Och färgen blir ofta trevligt rödaktig eller vackert bärnstensfärgad.
Jag har tänkt att ägna mer uppmärksamhet till American Amber Ale under våren 2008 med minst tre olika brygder, alla inom Amber Ale ramen, vilka jag tänkt att på sedvanligtvis redovisa här på forumet.
Dagens öl, Panama Red, är ett recept som jag hittade på Northern Brewers receptforum. Ölet har blivit något av ett riktigt kultöl på NB och när du dricker ölet förstår du varför. Självklart har jag "labbat" med receptet själv. Dels har jag använt Caravienne som karamellmalt istf Crystal malt 80L för att få fram den aptitliga röda färgen. Dels har jag dragit ner på den våldsamma bittheten från 67 IBU till modesta 30 IBU. Och till sist har jag använt min favorit Centennial istf Cascade.
Resultatet, som jag provsmakade i går kväll, var riktigt riktigt gott och jag kan varmt rekommendera följande recept:
Namn: Panama Red
OG: 1.056
FG: 1.015
ABV: 5.4%
IBU: 30
EBC: 33
Munton extra light DME 39%,
Maris Otter 45%,
Caravienne 9%,
CaraPils 5%,
Pale Chocolate malt 2%
Mt. Hood - whole (5.40%) FWH
Nugget - pellets (11.40%) 60 minuter
Nugget - pellets (11.40%) 25 minuter
Centennial - whole (8.20%) 15 minuter
Centennial - whole (8.20%) 5 minuter
Mt. Hood - whole(5.40%) 5 minuter
Koktid: 75 minuter
Tillsatser: Protafloc
Jäst: Wyeast 1272 American Ale II
American Ale II är ganska olik "vanliga" American Ale 1056 jästen i att den är mer fruktig och aromatisk. Roligare att jobba med, tycker jag. Misstänker faktiskt att den är väldigt lik Fat Tire jästen - vi får se. Min Fat Arsed Tyke står och puttrar i källaren.
Lycka till med din Panama Red!
/Pål