Japp, jag har beställt några Hallertauer mittelfrüh och Magnum. Bra grejor och lite billigare än eickelmann.de. Letar efter någon som säljer amerikanska sorter i europa men det verkar omöjligt att hitta, Fuglebjergaard har vissa, men jag hade velat ha Crystal, Liberty och Centennial. Om någon vet nåt ställe så tipsa gärna!
Vad gäller alfa i hemodlad humle så måste du typ ha tillgång till GC (gas chromatography) eller GLC (gas-liquid chromatography) inget en vanlig människa har med andra ord. Men om du känner nån kemist eller liknande så kanske de kan hjälpa dig. Jag har försökt få lunds universitet att införa en laboration på beräkning av alfa innehåll med GLC för en kurs i analytisk kemi. Dock utan större framgång, de har visst ett budgetunderskott på 70 miljoner så att ta fram nya laborationer var visst inte en prioritet 
Annars har jag läst om nåt titreringsförfarande, men det sätter jag inte mycket värde på. Eftersom alfsyra bara är ett gruppnamn för en massa olika syror med olika pKa och det faktum att det även finns beta syror med andra pKa så blir det nog knepigt at få ett vettigt alfa-värde från titrering. Eventuellt kanska man skulle kunna få ett värde på total syrlighet, eller nåt.
Mina kemikunskaper e dock något begränsade, kanske någon med mer koll kan tillföra något vettigt? Svensson, du e väl kemist