1 Senast ändrad av cmbellman (2008-07-04 13:00:32)

OT och Glas

Upptäckte till min förfäran att OT (Södermalm, Stockholm) har frångått Pint-glasen till förmån för en mindre variant. Jag gissar på "amerikansk pint" vad ligger den på, dryga 40cl..? Det finns inte ord nog att beskriva mina känslor inför detta. En sån ansedd ölpub, bryta mot det allra heligaste? De serverar dessutom ofta finfin real ale från England. Pinten är och förblir det optimala måttet för ett glas öl. Så är det bara.

Priserna per glas verkar dock mer eller mindre oförändrade, så vi får väl glädjas åt att de håller kvar vid nåt från förr.

Och de som stöddigt skrev på sina griffeltavlor i taket "En pint är ett exakt mått, 56,7 cl". Nu är det bortsuddat.

Tragiskt. :-(

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: OT och Glas

Ren och skär skandal. Ska man inte kunna få sig en pint där? Pinsamt. En trick för att dölja prishöjning får man förmoda.

3 Senast ändrad av Ratatosk (2008-07-04 13:37:36)

Sv: OT och Glas

Det där borde de inte få komma undan med.


Räkneexempel, Staropramen fatöl:

Augusti 2007, 59kr/56,7cl = 104 kr/l
idag, 62kr/47,3cl = 131 kr/l

Mera skojeri än en skälig prishöjning. Det kan de gott få veta.

Sv: OT och Glas

En amerikansk pint är 45 cl tror jag. Men det handlar nog inte om det. Många svenska pubar har länge bluffat med det där och kanske trott att det rörde sig om formen på glaset eller något sådant. Det värsta i den vägen var under friidrotts-VM i Göteborg 1995 när utepubarna glatt översatte "Stor stark" med "Pint".

Jag drev länge en privatkampanj där jag försökte undervisa bartendrarna genom att klaga på innehållet som ofta var precis 50 cl. En bartender kallade det för "Lagerpint". Jag slutade med den kampanjen när en bartender erbjöd sig att fylla på upp till kanten på glaset och påpekade att jag då inte skulle få någon krona. Pintglasen är helt enkelt gjorda för ljummen brittisk bitter.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.