1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-11-02 14:46:41)

Mitt Saison-recept

Imorn tisdag, ska jag brygga en saison hade jag tänkt.
Lite okonventionellt att brygga på pale men jag har inte bestämt mig ännu, kanske ändrar till pilsner imorn...

3.50 kg       Pale Malt (Weyermann) (6.5 EBC)                Grain        72.2 %       
0.45 kg       Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                           Grain        9.3 %         
0.30 kg       Caraamber (Weyermann) (70.9 EBC)           Grain        6.2 %         
35.00 gm    Bullion [5.00%]  (60 min)                             Hops         21.9 IBU     
5.00 gm      Magnum [10.00%]  (60 min)                        Hops         6.3 IBU       
20.00 gm    Hallertauer Hersbrucker [2.00%]  (10 min)    Hops          -           
0.60 kg       Honey (2.0 EBC)                                         Sugar        12.4 %   
1 Pkgs        (Farmhouse aleWyeast Labs #0000)             Yeast-Wheat      74-79% attenuation         

Inmäskning på 68c
Utmäskning på 75c

est OG -   1062
est EBC - 14,8
est IBU -  28,2
est ABV - 6,2

Eventuellt gör jag en till snart med nyskördad humle precis som i "antikens" frankrike, men det kanske blir en biere de garde då.

Vad tror ni om receptet?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Mitt Saison-recept

Ser spännande ut.
Saison är mer en attityd än en öltyp, så i princip kan receptet se ut lite "hur som helst".
Rapportera gärna om hur jästen beter sig, jag är själv väldligt nyfiken på "Farmhouse Ale" jästen.
Vilken jästemperatur ska du använda?

Ja helt klart, va på en saisonprovning för ett par månader sedan, det var verkligen stort variation på de olika.
Blev dock aningen förbryllad när jag läste boken "Farmhouse Ales"

http://www.realbeer.com/edu/6-pack/farmhouse_ales.jpg

Av författaren Phil Markowski fick jag intrycket av att dessa öl i stora drag var en mindre raffinerad tolkning av vanlig lageröl.
Detta var dock inget jag upplevde på den provningen jag va på. Möjligtvis var Nögne's saison bryggd enligt detta konceptet.

Jag knäpper händerna och ber till tomten om att min saison kommer att bli torr, fruktig och frisk med lite syrliga inslag
både av jäst och av vetet. Aningen estrig men len på sluttampen.
Kanske mängden honung är snålt tilltagen (600g), det återstår att se.

Ang. temperaturen är jag som röven, klöven.
Första tanken var att jäsa den på vinden (15C) Men vid närmre eftertanke känns det lite lockande att jäsa den
relativt varmt för att producera lite estrar och sedan långlagra ölet på vinden för att på så vis få ett mer komplext öl
men ändå balanserat och sammansatt.

www.bryggradio.com

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-10-10 16:23:51)

Såhär blev det slutliga receptet -

Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2.00 kg       Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC)              Grain        38.8 %       
1.50 kg       Pale Malt (Weyermann) (6.5 EBC)           Grain        29.1 %       
0.45 kg       Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                      Grain        8.7 %         
0.40 kg       Caraamber (Weyermann) (70.9 EBC)      Grain        7.8 %         
0.20 kg       Acid Malt (5.9 EBC)                                Grain        3.9 %         
35.00 gm    Bullion [5.00%]  (60 min)                        Hops         21.4 IBU     
5.00 gm      Magnum [10.00%]  (60 min)                    Hops         6.1 IBU       
20.00 gm    Hallertauer Hersbrucker             (10 min) Hops          -           
0.60 kg       Honey (2.0 EBC)                                    Sugar        11.7 %       
1 Pkgs        Farmhouse Ale (Wyeast Labs #3522)        Yeast-Wheat           

protafloc
jästnäring     

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 4.55 kg
----------------------------
Name               Description                         Step Temp     Step Time     
Mash In            Add 11.87 L of water at 74.4 C      67.8 C        60 min       
Mash Out           Add 6.65 L of water at 91.5 C       75.6 C        10 min

www.bryggradio.com

Angående jästen så luktaden den ganska härligt smile
Doften förde tankarna till jordgubbsyoghurt smile

Ska smaka lite på den imorn när jag snor lite jäst från toppen.

www.bryggradio.com

Nu har jag smakat och kan varmt rekomendera detta receptet!
Ska göra en dubbel batch nästa helg. Det smakar fantastiskt!

Passade även på att göra en liten etikett -

http://www.humle.se/punbb/images/upload/saisonlabel.gif

www.bryggradio.com

Thomas,

väcker denna tråd eftersom jag själv börjat intressera mig för Saison och Biere de Garde.  Har precis börjar läsa boken och efter sommaren (eller under) blir det av att brygga en Saison eller en BDG. 

Hur blev ölen tillslut?

Har du gjort förbättringar på receptet sedan dess?  Andra tankar?

Jästen finns inte längre, vad rekommenderas för Saison resp Biere de Garde?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-28 00:46:00)

Det är lätt en av de bästa saisons jag druckit.

Gav bort en 75cl flaska till min far som glömde bort den och drack den när den var som sig bör runt 6-7 månader gammal.
Han dricker annars bara pilsner och lager, men han drar ständigt upp denna öl och beskriver den som det bästa han druckit.

Har testat att brygga ett par saisons sedan dess, men den jästen (wyeast 3726) skapade den där extra matskeden magi som infann sig.
Det verkar som att det är en säsongsjäst ur wyeasts sortiment? Har för mig att jag inte använde dendär franska humlen utan använde northern brewer istället. Bullion verkar vara väldigt svår att få tag på...

Enligt Chris Englands jästlista så har jästen sitt ursprung i bryggeriet "Blaugies" i belgien - http://www.brasseriedeblaugies.com/
Helt fantastisk jäst! Har aldrig testat ngt av deras öl, men viken magisk jäst. Får jag tag på den igen så ska jag brygga detta recept igen.

Vi kanske skulle se om man kan få hem den igen?

www.bryggradio.com

Jag bryggde en variant av din saison, Thomas. Februari 2009 tror jag det var. Den var mycket lyckat tycker jag samt även dom som smakade. Jag skulle gärna brygga om den om Svante kan få hem jästen igen.

10 Senast ändrad av Techno (2010-05-28 15:58:23)

Hej

Jag bryggde sommaren 07 en saision med jästen 3724. Av olika anledningar så stod den på sekundär i 6 veckor. Enligt min brygglog så var jag nöjd med ölet.

Däremot så höll jästen på att skrämma slag på mig. Den stoppade helt plötsligt att jäsa vid ett SG på 1030, en omtappning gjorde susen, den började att jäsa igen, helt normalt enligt wyeast.

Bo

http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain … .cfm?ID=60

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

jrm skrev:

Jag bryggde en variant av din saison, Thomas. Februari 2009 tror jag det var. Den var mycket lyckat tycker jag samt även dom som smakade. Jag skulle gärna brygga om den om Svante kan få hem jästen igen.

Detta är en av alla jäststammar som Wyeast inte har i sitt standardsortiment utan som de gör tillgänglig ibland i sin Private Collection. Varje kvartal lyfter de fram några stammar (oftast 3 st) som bara finns att beställa just det kvartalet.

Det går att påverka dem genom att skriva till privatecollection@wyeastlab.com och föreslå vilka stammar man önskar att de ska göra tillgängliga:

Wyeast skrev:

Our Private Collection is interactive. You may voice your requests for the strains we feature by contacting us at privatecollection@wyeastlab.com. While we cannot respond to every message, we will read and log every message, and use this feedback when determining what strains to include in future promotions. If there is a strain you’d like us to feature, a brewery whose Proprietary Strain you’d like to brew with, an award-winning beer recipe you’ll allow us to post on our website, or if you’d like to provide us with any feedback at all… please contact us!

-- Svante

Tänk om man haft tålamod och tid till att spara ett par rör eller agarplattor med sådana jäster.
I värsta fall få man kanske se om man kan få tag i deras öl och odla upp en kultur själv.

Bra ide att maila, maila ni andra också som är intresserade av jästen.

www.bryggradio.com