Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Jag har postat samma fråga på flera forum, men har hittils inte fått några svar, så jag testar här:)

Jag har en Coopers Stout- ölsats hemma som bara väntar på att få sättas.
Det jag undrar nu är vad jag ska välja för maltextrakt, samt hur mycket maltextrakt som behövs för att ersätta 1kg socker?

Jag tar gärna emot tips på smakhumle och aromhumle, samt annan jäst. Vill få det så bra som möjligt.

Jag är väldigt novis och har aldrig bryggt öl själv, så om det är andra saker som jag bör tänka på så uppskattar jag verkligen tips:)

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Ölsatser är kanske inte det här forumets specialitet direkt, men:

Extrakt: Vanligt pale ale-extrakt funkar nog bäst. Hur mycket beror på hur stark öl du vill ha, men mellan tummen och pekfingret behöver du ungefär lika mycket exktrakt som socker, kanske en aning mer. Ett tips är att ladda ner programmet Beertools. Där kan man stuva runt och testa sina recept och lära sig en massa på köpet.

Humle: Coopers-satsen är väl redan humlad? Så egentligen behöver du inte tillsätta någon humle alls.

Jäst: Irish Ale jäst (Brewer's Choice 1084 Activator)

3 Senast ändrad av kratz (2008-10-28 13:45:40)

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Tack för svaret!

Jag förstår att ölsatser inte är så populärt här inne, men jag har en stående hemma som jag vill testa lite med. Inget som man kastar direkt;)
Ska ta mig en titt på pale-ale extraktet. Har också kollat på "mörkt torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver, 500 g", och funderar på om det kommer att funka bra. Men 1kg maltextrakt motsvara ungeffär 1kg socker då?

Enligt många personers åsikt så behöver man tillsätta extra smakhumle och aromhumle till ölsatserna eftersom det enda som det är tillräckligt med i den humlade malten är bitterhumlen. Därav tänkte jag göra det, men har fsom sagt för dålig kunskap att avgöra själv vilka humlesorter som passar.
Men i princip så går det väl med vilken humle som helst sålänge den inte har för hög alfa-syra?

Den jästen får det bli då!

Edit:
Såg nu att 500g Munton & Fisons torkade spraymalt ger 50 öx-grader i 8 liter vört.
Det verkar som att öx-vikten i ölsatsen (utan några tillsatser) blir ca. 18.4 då 23liter ska kunna jäsa till 2.3% VOL.
Om jag då tillsätter 1kg Munton & Fison- extrakt så bör öx-vikten hamna snäppet över 50 i 23 liter, vilket blir över 6% om man jäser ut det helt, och det känns lite mycket för stout, vill hamna runt 5%. Ska nog ta lite mindre än 1kg. Eller har jag räknat helt galet?

Frågan om vilken humle som passar till stout återstår dock. Gärna fler åsikter om allt uppskattas!

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

En sak är att de här ölsatserna är "kalibrerade" för att lämna en hel del restsötma(dextriner),detta för att kompensera den mängd socker(1 kg) som ingår i receptet, socker jäser ju ut till 100%, hajar du?. Så varför inte 500 g spraymalt och sedan toppa med socker till den öchsle-nivå du vill ha?, tror att det skulle funka fint.
Tycker du ska testa med en torrjäst i detta fall, Nottingham el. Safale S-04 borde funka utmärkt, Stouten kommer att dölja eventuella bismaker,de är lätta att ha att göra med och betydligt billigare än en flytande jäst.
Humla med en näve East Kent Golding sista 10-5 min, EKG funkar till allt brittiskt så den får du nytta av senare också. Koka helst hela vörten, alternativt koka det vatten du tänkt späda med dagen innan,ställ det i kylen så kan du använda det till att kyla vörten med. Koka inte vörten längre än 15 min, med en koncenterad vört finns annars risken att du förlorar de proteiner som ska fixa ett fint skum, och det vill du ju inte,kom ihåg att extraktet redan kokat en gång, när jag tänker på det så stå inte och skumma av så mycket heller, inte alls helst.
Dessutom kokar en så koncentrerad vört lätt över, så se till att ha lite marginal i grytan+ en skvätt med kallt vatten vid spisen så att du snabbt kan stoppa "överkoket".

Lycka till!!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Tack för att du tog dig tid!

Nu läste jag lite saker som jag inte räknat med på annat ställe!

Jag ska alltså koka maltextraktet och humlen i samma kastrull?
Ska jag sila bort allt innan jag häller det i hinken? Humlen var jag berädd på att sila bort, men inte maltextraktet? Eller det kanske löser sig?
Jag är som sagt helt nybörjare när det kommer till det här:)
Det får bli 15 min kokning av extraktet då, köra i 30g humle i början, och 20g de sista 5 minuterna. Får hoppas att det blir bra:)

Förrästen så blev råvarorna:
Irish Ale jäst (Brewer's Choice 1084 Activator)
Fuggle (ekologisk) humlekottar, 100 g, 2007, 6.6% alfasyra, England
mörkt torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver, 500 g
enligt rekommendationer på andra håll.

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Kul med en ny bryggare!
Jag började med en vanlig ölsats utan varken humle, extra extrakt eller finare jäst.
Det smakade illa men det fick mig ändå fast i helmaltsträsket.
Det dröjer inte länge förrän du fixat ihop en lakannordning, Kylväska och gör förkulturer. Tro mig smile

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Jag tror att det ligger något i det du säger faktiskt.
Gäller bara att jag lär mig termologin kring ölbryggning, så jag kan läsa mig till kunskapen;)
All dryckesframställning är onekligen en rolig hobby, men det dröjer alltid ett jävla tag innan det blir ekonomiskt lönsamt^^

8 Senast ändrad av Calle (2008-10-29 17:54:34)

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Att det ska bli ekonomiskt lönsamt ska du inte räkna med, det finns alltid nya prylar att köpa för att förbättra sitt "bryggeri" smile
Eller som SHBF numera säger: Det blir inte billigare -bara bättre!

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Ekonomiskt lönsamt blir det aldrig!

Nästa gång du brygger eget öl kan du ju också fråga dig varför du köpte ölsatsen första gången, när du ändå köpt ny jäst, humle och maltextrakt på sidan om smile

Var lite försiktig med smakhumlen också, översmakhumlade stouts brukar inte bli så lyckade

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

leinad skrev:

Ekonomiskt lönsamt blir det aldrig!

Nästa gång du brygger eget öl kan du ju också fråga dig varför du köpte ölsatsen första gången, när du ändå köpt ny jäst, humle och maltextrakt på sidan om smile

Var lite försiktig med smakhumlen också, översmakhumlade stouts brukar inte bli så lyckade

Haha:)
Jag har frågat mig den frågan, eftersom jag praktiskt sett behöver genomföra alla stegen till extraktbryggning ändå så är det väl kanske inte alltför smart.
Jag hade i princip inte läst på ett dugg om ölbryggning när jag köpte satsen, även fast jag varit inne på att göra det många gånger innan.
Trodde att det skulle bli enklare att komma igång om man gjort det på sats innan, vilket jag förstår nu att det antagligen inte blir:)
Men jag ska fullfölja planen ändå och hoppas på det bästa, jag förväntar mig dock inga underverk första gången.

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Nu har ölen stått och jäst för fullt sedan lördagmorgonen, och jag har några små frågor till.
Man ska inte röra runt i ölen va? Eller får man en mer effektiv jäsning då?
När jag silade vörten med durkslag så kom en liten mängd humle och en hel del humlefrön med ner i hinken. Kan detta påverka smaken negativt? Ska självklart sila ölet ordentligt när jag tappar om, innan jag buteljerar.

För övrigt så ser det så jävla gott ut:) Som en enda stor guiness, med det täta och härliga skummet överst. Hoppas bara att det smakar lika bra som det ser ut;)

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

En sak med de där humlefröna är att det är viktigt att de sakta får sjunka till botten, för att under sekundären utveckla rotsystem som håller bottensatsen på plats.så plaska inte omkring i hinken för mkt nu.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Okej, då ska jag alltså bara låta det stå i lugn och ro:)
Humlefröna ligger redan som ett stabilt lager på botten.

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Lita nu inte på allt som du hör tongue

Om du vill kan du röra om i jästkakan när jäsningen stannat av, speciellt om du tycker sockerhalten är lite för hög. Jäsningen kan då komma i gång lite igen, men se absolut till att du inte tillsätter syre till ölet.
Men sedan måste du såklart vänta ett tag igen så jästkakan får stabilisera sig lite innan du tappar upp/om, annars är det risk för ett rejält grumligt öl.

Sila innan omtappning låter som en dålig idé tycker jag, om du inte har något effektivt filter typ de som används kommersiellt. Det är enklare att låta ölet stå och kakan stabiliseras istället och sedan använda en hävert som inte suger ända nere i botten.

Sv: Maltextrak, jäst och humle till Coopers Stout.

Nu har jag smakat på den första ölen, som har stått på flaska sedan i söndags.
Den blev riktigt god!
När jag smakade den när jag tappade över till sekundär så tyckte jag att den kändes ganska tam i smaken, lite blaskig.
Lika så när jag buteljerade, fast då var den aningen bättre.
Nu, efter 5 1/2 dygn på flaska, med 100g socker på 22 liter, så har den lyckats få perfekt kolsyrning och blivit riktigt smakrik med perfekt bäska.
Nöjdare kunde jag inte ha blivit faktiskt. Jag känner mig stolt, trots min amatömässighet med extrakt:)

Jag ska försöka mig på helmäskning nästa gång.
Kommer en tråd om detta inom en snar framtid, när jag byggt lakkärl, vörtkylare och kokkärl:)

Skål!