Sädeskvarn

Var hos en kompis ikväll och kvarnade malt på en Bosch hushållsapparat som, att döma av färgen (orange), var från 70-talet.
Det intressanta med denna apparat var att den som tillbehör hade en "cereal mill", sädeskvarn borde det väl bli på svenska även om det uttrycket ger lite jobbiga associationer, som fungerade utmärkt till malt.
Har nu surfat runt lite för att se om någon av dagens hushållsassistenter/foodprocessors har ett sådant tillbehör, men inte hittat någon sådan. Gamla hederliga Electrolux assistenten är en robust och mångsidig apparat, men inte ens den hade en kvarn. Inte heller prestigemärket KitchenAid, eller någon annan apparat som jag hittade hade detta förnämliga tillbehör som ju naturligtvis borde vara standard på alla större köksmaskiner:)
Nu till frågan: Någon på detta forum som känner till någon annan food processor, ny eller gammal, med resursen kvarn??

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Sädeskvarn

Hej

Varför ger cereral jobbiga associationer? Genom alla amerikanska sereier genom tiderna så är det något som man fattat så är det cererial= flingor= kalspuffar m.m.

Det kanske är jag som inte har hängt med om namnet betyder något annat?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

tror att Golf menar säd, som i uttrycket; bättre med råg i ryggen än säd i brallan  smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Golfkompis skrev:

Var hos en kompis ikväll och kvarnade malt på en Bosch hushållsapparat som, att döma av färgen (orange), var från 70-talet.
Det intressanta med denna apparat var att den som tillbehör hade en "cereal mill", sädeskvarn borde det väl bli på svenska även om det uttrycket ger lite jobbiga associationer, som fungerade utmärkt till malt.
Har nu surfat runt lite för att se om någon av dagens hushållsassistenter/foodprocessors har ett sådant tillbehör, men inte hittat någon sådan. Gamla hederliga Electrolux assistenten är en robust och mångsidig apparat, men inte ens den hade en kvarn. Inte heller prestigemärket KitchenAid, eller någon annan apparat som jag hittade hade detta förnämliga tillbehör som ju naturligtvis borde vara standard på alla större köksmaskiner:)
Nu till frågan: Någon på detta forum som känner till någon annan food processor, ny eller gammal, med resursen kvarn??

Hej

Jag är intreserad av att baka samt historia. Jag löpte en bakbok med lite annorlunda rescept på bröd, estniska samt finska surbröd.
Detta var i mitten på 80-talet, då bakningen fick en "ENORM" nystart.

I bla en bakbok så fanns den Boschen du skrev om. Man skulle samt borde mala sitt eget mjöl.

Jag ångrar att jag inte köpte den om man jämför priserna då och nu.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Lustigt nog missade jag Bosch egen sida, där det visar sig att produkten uppenbarligen fortfarande säljs. Kvarnen är ett tillbehör till Köksmaskin MUM 86. Det står inget om priser.
http://www.bosch-hushall.com/bosch/defa … ib=MUM86R1
Men ursprungsfrågan kvarstår: Finns det fler hushållsmaskiner med detta utmärkta tillbehör? Vore kul med en liten gemensam inventering av marknaden.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Golfkompis
Kitchenaid har viss en " grain mill " som tillbehör .

http://cgi.ebay.com/Kitchen-Aid-Grain-M … 7C294%3A50

Har provat att mala med en gulaktig Bosch från tidigt 80-tal men jag tyckte att det blev för finmalt. Egentligen ska ju malten inte malas utan bara krossas.

Exakt. En kvarn är väl till för att tillverka mjöl, för malt till bryggning fungerar inte det. Lakningen sätter igen.

Det du ska ha är en kross av något slag. Som jag fattat det ska man dessutom helst blöta malten lite innan krossning för att ytterligare minska risken att skapa för små partiklar.

Jag har tänkt köpa en hushållsassistent, främst för att baka med men det vore ju perfekt att kunna använda den till ölbryggning också. Jag har kollat runt bland de större märkena och det visar sig att de flesta säljer kvarnar eller krossar som tillbehör till sina maskiner. För min egen del blir det förmodligen en Electrolux, som tillbehör finns både mjölkvarn och vad de kallar müslikvarn. Jag frågade kundservice om skillnaden mellan de båda och fick följande svar:

"Skillnaden mellan Müslikvarnen och mjölkvarnen är att Müslikvarnen krossar och mjölkvarnen maler. Så resultatet blir finare om du använder mjölkvarnen. Vi kan inte uppge någon kornstorlek på de olika kvarnarna."

Eftersom müslikvarnen kostar en dryg tusing så vore det ju bra att veta hur väl den fungerar som maltkvarn innan man slår till. Ingen som har testat?

Det låter som att müslikvarnen är det som man ska använda till maltkrossning.
Om du maler mjöl så blir det inte roligt att laka sad

1000 kr för extra tillbehör låter mycket men å andra sidan kostar en maltkvarn betydligt mer.

11 Senast ändrad av Skål (2009-01-29 02:19:35)

Tittade en gång på Electrolux müslikvarn, eftersom jag kunde låna en assistent, men tyvär var det en kvarn inte en kross så den var oanvändbar till mina bryggningar.

Malten skall pressas ihop (krossas) så dom blir platta skivor inte slitas isär till ett mjöl.

Stora komersiella bryggerier har till och med mjölavskiljare på sina krossar för att så långt möjligt få krosset mjölfritt.

Samt fuktar malten lite lätt precis innan krosningen för att minska mjölmängden. Det kan även vi hembryggare göra med t ex en sprejflaska för fukta kläder innan strykning. Låt det ligga en liten stund och krossa. Sedan får man brygga med en gång så det inte blir några oönskade växlighet i krosset.

Är det någon som testat KitchenAids "grain mill"? Jag har klämt på en sådan på NK (de har alla tillbehör på en stolpe i källaren). Det verkar som om man kan ställa in grovleken ganska kraftigt, men jag fattade inte ändå hur den funkar riktigt. Den är också hiskeligt dyr, men säkert betydligt billigare i USA. Jag har ju redan en kitchenaid mixer (också den köpt i USA) så det vore ju ett smidigt sätt.

Hej. Jag har en Electolux assistent och hittade den här: http://www.bagarenochkocken.se/shop/?ar … j%F6lkvarn

Det står ju: "Justera kvarnen från fint mjöl till grovspräckta sädeskorn."

Det borde väll räknas som kross? eller?

Är det någon som testat att mala/krossa med electrolux müsli tillbehör?

Om man i första hand ska fixa lite musli till frukosten så kan man kanske det kan vara intressant att se om Ankarsrum Assistents muslikvarn (fd Electrolux) kan krossa lite malt. Men om förstahandsalternativet är malt,  där det gäller kilovis, så är muslikvarnen bortkastade pengar även om strukturen på krosset är någorlunda lämpligt. Jag släppte själv den här tanken för några år sedan.

Men Assistenten i sig är en perfekt drivkälla så bryggmacgyvern i mig tändes - se bilder. Utgångspunkt var ett Crankandstein (numera MonsterMill)krossverk, finns på Humlegården) http://www.humle.se/punbb/images/upload/19_Maltkross2%20003.jpghttp://www.humle.se/punbb/images/upload/4_Maltkross2%20008.jpghttp://www.humle.se/punbb/images/upload/86_IM000033.JPG

Jag har också en liknande konstruktion, funkar jättebra som drivkälla. Assistenten har ju också en slirbroms så man inte drar sönder kvarnen om det skulle råka komma med en sten eller nåt sånt.

Tyvärr har min kvarn börjat slira väldigt mycket, så jag måste köra igenom malten tre gånger med olika avstånd för att det ska mata på. Men det beror ju inte på drivkällan.

Tjusig konstruktion det där med assistenten! Jag har tänkt mig nån liknande lösning när jag skaffar valsverk (förhoppningsvis snart!). Hur har du fixat kopplingen mellan assistenten och kvarnen? Vad är den stora metallgrejen på bild 1? Det ser jobbigt avancerat ut...

fresta - vad tror du det beror på att kvarnen slirar? Jag ska som sagt köpa valsverk inom kort och vill undvika liknande problem.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/4_Maltkross2%20004.jpghttp://www.humle.se/punbb/images/upload/68_Maltkross2%20005.jpg

Snej skrev:

Hur har du fixat kopplingen mellan assistenten och kvarnen? Vad är den stora metallgrejen på bild 1? Det ser jobbigt avancerat ut...

Inte så fasligt avancerat egentligen - ett macgyverprojekt i hobbyrummet utan speciellt avancerade verktyg.

I princip hela kopplingen till Assistenten (metallgrejen) är gjord av skarvdelar och andra komponenter till avgasrör från Biltema (där gick det att hitta rör med passande dimension att trä över "halsen" - orörlig del - på kraftuttaget på Assistenten) samt vagnsbultar, muttrar och maskinskruv.

Två långa muttrar som sattes ihop ände mot ände utgör den del som ansluter axeln på valsverket till den inre delen (rörlig del) - hålet - i kraftuttaget. Muttrarna har en ytterdiameter som passar precis i hålet på kraftuttaget. I ena änden justerades hålet i muttern så den passade över axeln på valsverket. I samma ände borrades tre hål in mot axeln (muttern är sexkantig, ett hål på varannan kant), hålen gängades och förseddes med skruvar (stoppskruvar). Axeln har tre slätslipade ytor så att stoppskruvar (eller chuckar) ska kunna få fäste. I andra änden skars ut en slits som sedan omsluter det "stift" som sitter tvärs över hålet inne i kraftuttaget på Assistenten.

Jag använde sticksåg, borrmaskin, multislip (typ Dremel), gängtapp, skruvmejsel och skiftnyckel. Det mest krävande var dock tratten tyckte jag (många vinklar skulle stämma). Den kunde man kanske gjort enklare.

tack för svar! då står valet mellan en corona-kvarn eller att bygga detta monster ovan. synd att man inte har all tid och plats i världen.

Ja, om jag bara visste vad det är som gör att kvarnen slirar. Jag har vänt och vridit på den och plockat isär den flera gånger utan att lista ut det. Det är en enklare modell som Humlegården lät tillverka förut.

Crankandsteins kvarn verkar bättre, den har betydligt större diameter på rullarna och det måste göra att den inte slirar så lätt.

fresta skrev:

Ja, om jag bara visste vad det är som gör att kvarnen slirar.

Vad menar du med att den slirar? Står valsarna still men motorn snurrar? Eller släpper den igenom malten utan att krossa? Eller något annat?

Malten matas inte igenom valsarna. Det är bara drivning på en av valsarna och den slirar mot maltkornen som därför inte dras in mellan rullarna och driver runt den passiva valsen. Så man får gå dit och trycka till den passiva valsen med tummen så den börjar snurra igen. När man gjort det 239 gånger är man rätt less och har ont i tummen.

För att få det att mata bättre måste jag ställa avståndet mellan valsarna så att det fortfarande matar men ändå krossar, och sedan köra om två gånger till med successivt mindre avstånd för att få en bra krossning. Avstånden är kanske nåt i stil med 2.3 mm, 1.7 mm och 1.2 mm.

23 Senast ändrad av Kalle (2010-11-14 15:00:48)

Hej,
Jag har också en kross av den enklare modellen som Humlegården sålde tidigare och hade problem med just slirning.
Till en början visade det sig att infästningen av gavlarna mot bottenplattan kunde bli sådan att axlarna inte blev parallella. Jag löste det med att skruva dit sidoplåtar som kopplade ihop gavlarna. Då påverkar inte infästningen mot bottenplattan axlarnas parallellitet. Jag tror det motsvarar de träskivor som Björn har mellan gavlarna (se första bilden).
Sedan vsade det sig att man kan ställa in den passiva valsen så att den inte blir parallell med den aktiva trots att man har samma avstånd i båda sidorna.
Ett försök att förklara utan skiss:
Om man ökar avståndet till max och sedan skall minska det ska man röra vredet moturs på vänstra sidan och medurs på högra. Då går båda valsändarna i en övre bana och parallellt med den aktiva valsen vilket minskar risken för kärvning.
Vrider man däremot tex medurs på båda sidorna går vänstra sidan i en nedre bana och den högra i en övre bana. Axeln får då en lutning relativt den aktiva valsen som gör att den kärvar ev med hjälp av lagren.
Förslagsvis ökar man till max och gör en märkning på vreden längst ut. Sedan ska den märkningen synas på ovansidan när man ändrar avstånd.
Utöver det så finns det en risk att man får skräp mellan gavlar och den passiva valsen som stoppar upp.
Jag kör normalt två krossningar ca 2mm och 1 mm och det funkar bra. Har jag vete kör jag det först helt separat med något större avstånd.

Hej!

Ytterligare en teori:
Kan det helt enkelt vara så att valsarnas mönster börjar att bli slitet?
På Crancenstein-tiden fanns det på hemsidan en del text om detta.
Med svenska ord borde det kanske kallas för renovering eller om-lettring.
Re-Knurled vet jag inte ens om man får säga?
En hyffsat välutrustad svarv-verkstad borde kunna hjälpa till,
kanske tom mot betalning i sk natura,
en sexpack eller flera.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Tack för alla bra tips.

Kalle - jag tycker infästningen känns rejält stabil, men det är möjligt att det ändå varierar lite när man kör assistenten, jag har för mig att kvarnen brukar vobbla lite och det är ju ett dåligt tecken. Ska kolla det till helgen när det blir dags att brygga. Inställningen av den passiva rullen tycker jag att jag har bra koll på, jag gör som du förutom att jag vrider båda åt motsatt håll mot din beskrivning (tror jag). Men det borde inte spela någon roll så länge rullarna är parallella. Problemet med skräp i lagren har jag också men det kärvar inte så farligt just nu tycker jag. Jag brukar ta isär valsverket och smörja lagren med silikonfett någon gång vartannat år eller så.

Raasken - jag tycker inte lettringen är så sliten, men när jag tittar på det nu inser jag att mönstret är fullt med packat maltmjöl. Jag har gått över till att fukta malten lite innan malning för att underlätta krossningen och minska dammet, men det har nog gjort att det har fastnat mer på valsarna också. Det kanske hjälper att borsta ur valsarna ordentligt med en stålborste? Ska prova det till helgen.

Bästa sättet att få bort dammet måste väl vara med en lettrosug? smile