Sv: Braumeister

Jag har börjat brygga över natten, sjukt smidigt och gör att jag har mycket lättare att hitta tid för att brygga. I korta drag så
gör jag ungefär så här:

Dag1 (sen kväll):

* Krossar malt och stoppar i maltpipan i 17C vatten
* Beroende på hur många steg det är i mäskningen så sätter jag max tid på de första stegen till 155min
* Mash Out sätts till 78C
* Trycker på maskinen och går till sängs.

Dag2 (morgon):

* Vaknar upp, går ut i garaget lyfter maltpipan startar kokningen.
* Ska malten sköljas så gör jag det.
* Mäter upp humlen.
* Gör frukost åt familjen och äter frukost.
* Häller i humle och annat när det ska (håller koll via webcam riktad mot display)
* osv..

Smidigt, den enda skillnaden jag sett än så länge är att jag får extremt
hög effektivitet runt 95% och att vörten verkar lite mörkare när jag
gör ljusa öl jämfört när jag mäskar på vanligt vis. Så tack vare denna
möjlighet så har SWMBO inga som helst invändningar när jag brygger
(brukar bli på fredagkvällar - lördagmorgon).

@rocketman
Säg att du vill sova 7-8 timmar. Vad har du då för temp på dom första 2x155min?
Och har du gjort detta och hunnit smaka på både mörkare och ljusare öl?

webcam var ju en bra ide'
Jag skulle dock gärna vilja ha alarm också, så man slipper bevaka.
Jag tänker digital OCR......hmmmHmmm.....

Ale Bundy skrev:

@rocketman
Säg att du vill sova 7-8 timmar. Vad har du då för temp på dom första 2x155min?
Och har du gjort detta och hunnit smaka på både mörkare och ljusare öl?

webcam var ju en bra ide'
Jag skulle dock gärna vilja ha alarm också, så man slipper bevaka.
Jag tänker digital OCR......hmmmHmmm.....

Jag sätter temp till samma som kranvattnet (ca 17C), gjort 5 "över natten" bryggningar
men bara kunna jämföra en bryggning med en vanlig en Kölsch torde vara enkelt att
känna felsmaker men förutom att färgen är en aningens mörkare så  har jag inte upplevt
någon skillnad vare sig i blankhet eller smak.

Det finns en bra tråd på braumeisters om erfarenheter och resultat som jag rekommenderar:
https://forum.braumeisters.net/viewtopi … 8&t=51

Digital OCR borde gå att få till! smile Lite python och OpenCV..

Om man först håller mäsken vid så låg temperatur så många timmar så kommer en del mikroorganismer att trivas och man får med största sannolikhet också en pH-sänkning, inte helt fel dock. Något märkbart smakbidrag från denna process lär det dock inte bli. pH-sänkningen kan eventuellt bidra till ett ökat utbyte.

@Rocketman! Nu gav du mig en absolut lösning på hur ja ska kunna bryggare oftare utan att frugan ska bli för tokig! Vilken genialisk plan! Tack

Björn Petersson skrev:

Om man först håller mäsken vid så låg temperatur så många timmar så kommer en del mikroorganismer att trivas och man får med största sannolikhet också en pH-sänkning, inte helt fel dock. Något märkbart smakbidrag från denna process lär det dock inte bli. pH-sänkningen kan eventuellt bidra till ett ökat utbyte.

Stämmer, jag har inte mina anteckningar här men en liten drop i PH kunde jag läsa av, 0.05-0.1
något i den stilen..

DonDegen skrev:

@Rocketman! Nu gav du mig en absolut lösning på hur ja ska kunna bryggare oftare utan att frugan ska bli för tokig! Vilken genialisk plan! Tack

Np, för min del har det gjort att jag kan brygga mycket oftare. Just nu har jag en pilsner i kylen som har några veckor kvar
som är gjort enligt över-natten-metoden och det ska bli spännande och se hur det blir.

Ja du får gärna skriva resultatet här! Är väldigt nyfiken!

Nu kokar jag en nattmäskad Pale Ale.
Skillnaden jag hittills märkt är att det är lite trådbildning i vörten som sätter sig på godset.

Ale Bundy skrev:

Skillnaden jag hittills märkt är att det är lite trådbildning i vörten som sätter sig på godset.

Det är inget jag har sett, har du något foto att dela med dig av?

rocketman skrev:
Ale Bundy skrev:

Det är inget jag har sett, har du något foto att dela med dig av?

Jag har tyvärr redan städat smile

Vad  är maxvolymen man kan brygga med Braumeister 50L om man gör en normalstark öl, dvs 4,5-6,5%? Vill minnas att jag läst att man kan få ut mer än 50L som max?

Efter att ha haft ett uppehåll på ett par år så tog jag upp bryggandet igen.

Jag har en 20-liters Braumesiter som jag köpte för tre år sen. Nu har jag bryggt ett par omgångar igen, men jag har problem med cirkulationen under mäskningen. Det fungerar bra i början av mäskningen, men efter ett tag så blir det mindre och mindre flöde, och till slut rör det sig knappt alls. Om jag mäter temperaturen i vörten överst i maltpipan så kan det vara en fördröjning på 15-20 minuter innan den kommer ikapp Braumeisterns inbyggda termometer (som sitter i botten på maltpipan).

Jag har noterat att pumpen efter ett tag ger ifrån sig ett skorrande ljud, men inte funderat så mycket på det. Men när jag sen skulle rengöra bryggverket efteråt så hade jag igång värmeslingan och pumpen med enbart rent vatten i bryggverket. I början lät pumpen fint, och man kunde se att det var bra flöde. Men när temperaturen gick uppåt 50 grader så började pumpen skorra igen, och man kunde se att flödet minskade ordentligt.

Jag har öppnat och rengjort pumpen, men det verkar inte hjälpa. Är pumpen skadad/trasig?

Det verkar som Speidel bytt pumpleverantör sen jag köpte min enhet. Jag har en blå pump "Vortex BW 152 oT" märkt 25W. Den nya ska tydligen vara lika effektiv men vara märkt 9W.

Jag är inte helt insatt i ämnet, men vill minnas att jag läst om defekta impellrar.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2136&p=12

Ale Bundy skrev:

Jag är inte helt insatt i ämnet, men vill minnas att jag läst om defekta impellrar.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2136&p=12

Just det, det där hade jag läst om innan jag fått problem. Nu testade jag att borra upp impellern iaf.

Tyvärr verkar det inte göra så mycket skillnad. Pumpen fungerar bra upp till kanske 50 grader, sen börjar den bli opålitlig. Ibland fungerar den bra en stund, för att sen börja låta illa och flödet sjunker. Om jag startar och stoppar den några gånger så kan den komma igång igen en stund. När jag höjer till 70 grader så skorrar och låter den illa nästan hela tiden.

Hej Erikpe,

Fär några år sedan hade Speidel lite problem med impellrarna till de pumpana men hade tillgång till på den tiden, dvs de blå.

Man bytte sedan till de svarta som man har idag och då har impellerproblematiken i princip försvunnit. Impellrarna är magnetiska och magnetismen avtar med tiden så troligen är det så att din impeller blivit så pass avmagnetiserad att den inte riktigt orkar göra sitt jobb längre )c:

De impellrar som användes i de blå pumparna hade förhållandevis svag megnetism. De nya impellrarna till dagens pumpar är betydligt kraftigare. Tyvärr passar inte de nya impellrarna i de gamla pumparna...

Vi har reservimpellrar till de gamla pumparna. Ett alternativ är annars att köpa en ny pump.

Hör av dig till oss, så ska vi försöka hjälpa dig. Skriv till sales@humle.se och inled med Hej Peter så tar jag hand om dig.

mvh,

Peter

Tack för tipsen Peter!

Jag har redan hunnit prata med Roger på Humlegården, och han har instruerat mig hur jag beställer en ny impeller.

Om det fortfarande inte fungerar bra med ny impeller, vad kostar den nya varianten på pump, och har den kompatibla anslutningar?

Liten uppdatering från den senaste brygghelgen.

Problemet från i sommras med att vörten sprutade upp mellan maltröret och silplåt verkar vara löst.
Provade först att klippa upp en maltrörspackning och sätta runt kanten men den är för tjock i botten så då gick inte silplåten ner i röret.
Provade då en kantlist från kuntze och då funkade det fint.

469

Kör bryggning nr2 på min braumeister idag.

Noterar förljande saker

- kranen läcker vid den vita packningen? Kännt problem, går det garantin?
- den gängade stången i mitten känns ganska lös, går den att dra åt?

KB skrev:

Kör bryggning nr2 på min braumeister idag.

Noterar förljande saker

- kranen läcker vid den vita packningen? Kännt problem, går det garantin?
- den gängade stången i mitten känns ganska lös, går den att dra åt?

Har också en ny BM 20l där kranen läcker vid den vita packningen, får väl ta och reklamera den.

Hej på er,

Det händer att enstaka kranar läcker men det är ovanligt numera sedan Speidel upgraderade sin kran vilket gjordes under 2012.

Har ni trots allt problem med läckande tappkran på er Braumeister så hör av er till info@humle.se så ser vi till att hjälpa er.

mvh,

Peter

Noterade att BM50 har ett 3,2kW element medan BM20 har ett 2kW element. Runt 1/3 mer effekt för ett bryggverk med över dubbelt så mycket vätska att värma. Av erfarenhet vet jag att BM20 kokar helt ok (knappast ett stormkok) men hur är det med BM50?

På pappret ser det i alla fall inget vidare ut. Någon som har en BM50 och kan verifiera huruvida originalelementet räcker till för att få ett bra kok?

Har bara BM20 men eftersom ingen annan svarar så..

Om det inte skulle räcka så skulle det ha uppmärksamats för länge sedan ju.
Det som kan påverkas är väl snarast uppvärmningstiden som ju borde bli längre.
BM20 tar väl cirka 1grad/min med isolerat kärl.

474

Någon som har liknande erfarenhet av att bm20 har svårt med koket när omgivande rumstemp är låg. Bryggde i garaget som höll 11gradet, dåligt kok. Medan när jag gjorde inomhus i 22-23 grader, kraftigt kok.

Fubderar att skaffa den rostfria huven, så man får upp koket samt kan avleda ångan.

475 Senast ändrad av Ale Bundy (2014-11-20 09:30:30)

Jag tycker inte det kokar bra ens i rumstemperatur med isolering, men det blir bra öl ändå.. (20L)
Ska försöka komma ihåg att filma "koket" vid nästa bryggning, efter 5min utan lock, vore kul med synpunkter från andra med 20L varianten.