Öl och GI

Lyssnade på radio n för ett tag sen, och en "GI expert" förfasades över öl och dess sockerinnehåll. Han sade att öl ju innehåller maltos som ju är en kolhydrat som snabbt höjer blodsockret.
Jag har funderat lite på det här, för visst ska väl jästen förjäsa i princip all maltos?
Kollar man på finska "livsmedelsverkets" sökbara lista ser man att: öl 4,8% (mellanöl då) innehåller 4,1g kolhydrater/100g. Av dessa är 2 g maltos.
Iofs upplever i alla fall jag att köpes- mainstream öl, är lite sötsliskiga, kanske har storbryggerierna nåt produktionstekniskt knep..
Kan någon upplysa mig hur detta egentligen ligger till, blir jag glad!

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Sv: Öl och GI

Om du tillsätter amylas i jäshinken kommer den att bryta ner all maltos och du får då ett supertort, supersmaklöst lightöl, helt utan kolhydrater.
Jag har inte sett amylas i svenska webbutiker men det är ganska vanligt i lite större utländska.

Jaså, amylas är ju ett enzym som bryter ner stärkelse till maltos.
Varför bryter inte jästen ner all maltos?

Är inte alkoholen likvärdigt med socker i det här sammanhanget?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

4,1% restsötma låter högt. Det motsvarar c:a 16 Öchsle. Men det är inte omöjligt.
Att det skulle finnas oförjäst maltos är dock ännu mer tveksamt, såvida inte man avbryter jäsningen.
Maltotrios och högre sockerarter, sk dextriner, är i regel det som inte jäser ut.

Amylas finns i malten, man behöver inte tillsätta mer amylas om man mäskar själv.

Jag tycker också 4,1% låter högt. Men det här är näringsvärden och inte direkt överförbart väl? Alkoholen påverkar väl mätning med hydrometer? Då borde Öschle-värdet bli lägre.

Jag hoppas vi kan reda ut det här på forumet.

Även livsmedelsverket har tabeller för olika livsmedel. Här redovisas 4,6 g kolhydrater/100g. Detta för 3,5% pilsner öl. Jag ser inte att man redovisar vilka sockerarter det är frågan om dock.

Kanske avbryter man jäsningen så att det finns maltos kvar?
Jag kan inte mycket om GI, det var bara det här med maltosinnehållet jag hakade upp mig på.

Här är en bra länk:
http://www.realbeer.com/spencer/attenua … ml#alcohol
Jag "lekte" lite med värdena ovan och fick fram ett
OG på 46 Öchle (11,5 Plato), FG på 10 Öchsle och ett verkligt restextrakt på 4.1 Plato (vikt%)
Det låter vettigt.

Men att hälften av restextraktet skulle vara maltos är fortfarande lite skumt.

Läste om hur bryggerierna gör sina low carb och lite-öl.
Enligt Randy Mosher så tillsätter dom ett enzym från ngn svamp av ngt slag.
Kanske ngt i stil med den som används vid bryggning av Sake?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

9 Senast ändrad av jianon (2009-04-15 21:43:09)

Thomas Fransson skrev:

Läste om hur bryggerierna gör sina low carb och lite-öl.
Enligt Randy Mosher så tillsätter dom ett enzym från ngn svamp av ngt slag.
Kanske ngt i stil med den som används vid bryggning av Sake?

Det kan nog stämma. Man måste ju bryta ner de kolhydrater som inte jäses till alkohol. Alltså de mer komplexa former av socker som normalt blir kvar i ölet, efter att jästen gjort sitt. (Har jag läst) Men maltos? Mysteriet kvarstår.

jianon skrev:

Jag tycker också 4,1% låter högt. Men det här är näringsvärden och inte direkt överförbart väl? Alkoholen påverkar väl mätning med hydrometer? Då borde Öschle-värdet bli lägre.

Jag hoppas vi kan reda ut det här på forumet.

Även livsmedelsverket har tabeller för olika livsmedel. Här redovisas 4,6 g kolhydrater/100g. Detta för 3,5% pilsner öl. Jag ser inte att man redovisar vilka sockerarter det är frågan om dock.

Kanske avbryter man jäsningen så att det finns maltos kvar?
Jag kan inte mycket om GI, det var bara det här med maltosinnehållet jag hakade upp mig på.

Det här med GI och öl är en skröna som tyvärr har etsat sig fast hos GI fanatikerna efter att det stått i en gammal GI tabell.
Söker man på google så kan man hitta sådana som skriver att Öl är en sockerbomb eftersom det innehåller maltos.
Dom flesta "normala" öl är tämligen utjästa och består av cirka  90 % vatten och cirka 5 % alkohol, den sk sockerbomben skulle i såfall ingå i
resterande 5 %

Tittar man på på tex livsmedelsverkets kosttabell på starköl http://192.121.81.11/livsmedelsok/detal … p;vikt=100 och räknar lite baklänges
så ser man att det något som inte stämmer , lägger man ihop alla delar kommer man över 100g.
Kolhydratinnehållet anges till 3,2g medans man anger 0,3 g monosackarider + 2.9 g disackarider + 2.9 g sackaros = 6,1 g !

Tyvärr verkar man inte ha gjort några riktiga analyser utan bara skattat värderna utifrån andra data.

Här är en annan intressant länk http://www.realbeer.com/edu/health/maltose.php som förklarar lite.
Och lite vinklad info från ett bryggeri:  http://www.beerandcarbs.com/info.htm

Sanningen är väl att öl innehåller mindre rester av förjäsningsbara sockerarter samt beroende på sötma/fyllighet kan det innehålla en viss mängd med icke förjäsningsbara
sockerarter.
Normalt brukar man ju inte köra jäs stopp (svavling,spritning) på öl för att få restsötma såsom man gör för söta viner ?

Vill man vara säker på att man dricker en riktigt torr och GI vänlig öl man ju alltid ta sig en riktig lambic typ Cantillon.

/Lars

larsn skrev:

Söker man på google så kan man hitta sådana som skriver att Öl är en sockerbomb eftersom det innehåller maltos.
Dom flesta "normala" öl är tämligen utjästa och består av cirka  90 % vatten och cirka 5 % alkohol, den sk sockerbomben skulle i såfall ingå i
resterande 5 %

Tittar man på på tex livsmedelsverkets kosttabell på starköl http://192.121.81.11/livsmedelsok/detal … p;vikt=100 och räknar lite baklänges
så ser man att det något som inte stämmer , lägger man ihop alla delar kommer man över 100g.
Kolhydratinnehållet anges till 3,2g medans man anger 0,3 g monosackarider + 2.9 g disackarider + 2.9 g sackaros = 6,1 g !

Hmmm... Fast sackaros är en disackarid så jag tror att du räknar med dem två gånger här.

Jag har också dålig koll på GI-värden, de verkar de flesta ha och jag tror att det är det som ger upphov till all förvirring kring det här ämnet. Jag tror att de kolhydrater som finns i öl mest är dextriner och andra ganska små kolhydrater som har ett högt GI-värde. Däremot är ju mängden kolhydrater som man får i sig från öl så pass liten att det inte borde påverka kroppen så nämvärt. Att på i sig 3,2 g snabba kolhydrater från 100 g öl känns inte som lika relevant som att få i sig 25,8 g halvsnabba kolhydrater från samma mängd pasta. Sen är nog inte så jättenyttigt att dricka massvis med öl av andra skäl.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Hur är det med alkoholen då? Alkohol i sig innehåller ju väldigt mycket energi, tar kroppen åt sig den?

Herr_B skrev:
larsn skrev:

resterande 5 %

Hmmm... Fast sackaros är en disackarid så jag tror att du räknar med dem två gånger här.

Hej

Det är livsmedelsverket som i sin tabell redovisar siffrorna på det sättet.
Antagligen borde det stå "totalt 2.9 g disackarider varav sackaros 2,9 g".

Men det är väl inte sannolikt att ett färdigjäst öl skulle innehålla sackaros ( dvs. rörsocker/betsocker ) över huvud taget eftersom det borde ha försvunnit
under jäsningen ?
Eller sötar man ölet hos Svenska bryggerier  med en sockerbit ( 3 g ) per 100 g öl ?

En intressant artikel från "JOURNAL OF THE INSTITUTE OF BREWING"  rörande kolhydratinnehållet i öl:
http://www.scientificsocieties.org/JIB/ … 20-295.pdf

/Lars

Herr_B skrev:

Att på i sig 3,2 g snabba kolhydrater från 100 g öl känns inte som lika relevant som att få i sig 25,8 g halvsnabba kolhydrater från samma mängd pasta. Sen är nog inte så jättenyttigt att dricka massvis med öl av andra skäl.

Jag bruka skippa pastan och ta mer öl istället wink

En kollega skickade den här informationen till mig:

När det kommer till vin har torrt vin lägst GI. Starksprit som inte är sötad har 0 i GI. Öl har ofta ett högt GI men alternativ finns. Värt att tänka på är att oavsett GI innehåller alkohol mycket kalorier och påverkar insulin och blodsocker genom att störa bukspottskörteln och levern.
För att förstå hur GI varierar mellan olika alkoholdrycker behöver vi ta oss en titt på vad vin och öl egentligen är och vad som finns i dryckerna. Därefter blir det enkelt att ta fram tumregler för glykemiskt index både för olika typer av vin, öl, sprit liksom de alkoholfria alternativen. Sambandet mellan kalorier och alkohol är lite mer komplext.
Vad är vin?
Vin görs genom att druvmust eller färska druvor får jäsa. I druvorna finns naturligt socker och under jäsningen omvandlar jästsvamparna sockret till alkohol. Jäsningen kan fortsätta till sockret tagit slut, jäsningen avbryts (ofta med svavel) eller tills jästsvamparna dör av alkoholhalten. I det sista fallet krävs att mer socker tillsätts.
I ett torrt vin är halten av socker låg och de har ingen eller nästan ingen sötma. Halvtorra viner har en viss sötma och innehåller en del socker. Söta vinner innehåller ganska mycket socker.
GI för vin
I ett torrt finns knappt något socker eller annan kolhydrat kvar och dess GI är nära nog 0. Ett sött vin innehåller en del socker men dricks ju ofta i små mängder.
GI för öl
Öl innehåller ungefär 3 till 4 gram kolhydrater per 100 ml. Eftersom kolhydraterna är i en form som lätt tas upp och kolsyra finns i dricken går blodsocker snabbt upp. GI är därför mycket högt för öl.
Den totala mängden socker är emellertid liten och den glykemiska belastningen är därför låg. Dricker man en eller två glas öl i samband med en måltid bör påverkan på blodsocker via kolhydraterna vara försumbar. Om man dricker många öl särskilt på fastande mage kommer påverkan på blodsocker vara hög.

Hälsofacism. Handlar inte om vad man äter och drickar, utan hur mycket och hur ofta.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

UNder rubriken "an article on low carb"
http://foodscience.ucdavis.edu/bamforth/aggiebrew8.pdf

www.bryggradio.com

Jag gillar sättet att mäta GI! Tänk er att halsa 16st Millers light på fastande mage ;-)

Ja, man var kanske lite tidig med att döma ut metoden ändå wink

www.bryggradio.com

Minai skrev:

En kollega skickade den här informationen till mig:

När det kommer till vin har torrt vin lägst GI. Starksprit som inte är sötad har 0 i GI. Öl har ofta ett högt GI men alternativ finns. Värt att tänka på är att oavsett GI innehåller alkohol mycket kalorier och påverkar insulin och blodsocker genom att störa bukspottskörteln och levern.
För att förstå hur GI varierar mellan olika alkoholdrycker behöver vi ta oss en titt på vad vin och öl egentligen är och vad som finns i dryckerna. Därefter blir det enkelt att ta fram tumregler för glykemiskt index både för olika typer av vin, öl, sprit liksom de alkoholfria alternativen. Sambandet mellan kalorier och alkohol är lite mer komplext.
Vad är vin?
Vin görs genom att druvmust eller färska druvor får jäsa. I druvorna finns naturligt socker och under jäsningen omvandlar jästsvamparna sockret till alkohol. Jäsningen kan fortsätta till sockret tagit slut, jäsningen avbryts (ofta med svavel) eller tills jästsvamparna dör av alkoholhalten. I det sista fallet krävs att mer socker tillsätts.
I ett torrt vin är halten av socker låg och de har ingen eller nästan ingen sötma. Halvtorra viner har en viss sötma och innehåller en del socker. Söta vinner innehåller ganska mycket socker.
GI för vin
I ett torrt finns knappt något socker eller annan kolhydrat kvar och dess GI är nära nog 0. Ett sött vin innehåller en del socker men dricks ju ofta i små mängder.
GI för öl
Öl innehåller ungefär 3 till 4 gram kolhydrater per 100 ml. Eftersom kolhydraterna är i en form som lätt tas upp och kolsyra finns i dricken går blodsocker snabbt upp. GI är därför mycket högt för öl.
Den totala mängden socker är emellertid liten och den glykemiska belastningen är därför låg. Dricker man en eller två glas öl i samband med en måltid bör påverkan på blodsocker via kolhydraterna vara försumbar. Om man dricker många öl särskilt på fastande mage kommer påverkan på blodsocker vara hög.

Det där resonemanget köper jag inte!

Alkohol räknas tydligen inte som kolhydrater (osötad starksprit = 0 glykemiskt index). OK.

Andra kolhydrater skulle då förmodligen avse dextrin, lite andra polysackarider kanske, och att det skulle vara 3-4 g/dl, alltså 30-40 gram per liter, då snackar vi ruggigt dåligt utjäst öl. Vört rentutav. 40 gram/liter blir en densitet på 1040 g/liter, det är ungefär där man ligger INNAN man förjäser sockerarterna i vörten...

GI-anhängare brukar ju hävda att kolhydrater stör mättnadskänslan, eftersom kolhydrater får insulinnivåerna att gå upp. Det låter rimligt.
Glykemiskt index mäter just precis hur snabbt insulinnivån ökar efter en given mängd av födoämnet.
Hur kan man då påstå att "osötad starksprit har glykemiskt index 0" och SAMTIDIGT påstå att "alkohol stör insulin och blodsocker genom att påverka bukspottkörtel och lever" ??

Jag har inte speciellt högt förtroende för sådana här "hälsotomtar" och deras femöresteorier, i synnerhet inte när de teorierna kolliderar med sig själva. Jag är helt övertygad om
att alkohol orsakar en insulinhöjning (fyllehunger någon?) på samma sätt som sockerarter och polysackarider gör. Därmed har alkohol i sig ett glykemiskt index, eftersom det
höjer insulinnivån.

Jag har prövat Montignac-metoden (lågt kolhydratintag, inte lika extrem som Atkins dock), och ja, den funkar, eftersom jag blir proppmätt på ägg & baconfrukost, och inte orkar äta lunch
förrän framåt 15-hugget. Att ämnesomsättningen skulle ändras, det tror jag däremot inte ett skit på.

magnus63 skrev:

Andra kolhydrater skulle då förmodligen avse dextrin, lite andra polysackarider kanske, och att det skulle vara 3-4 g/dl, alltså 30-40 gram per liter, då snackar vi ruggigt dåligt utjäst öl. Vört rentutav. 40 gram/liter blir en densitet på 1040 g/liter, det är ungefär där man ligger INNAN man förjäser sockerarterna i vörten....

Nu tror jag bestämt du blandar ihop vikt/volym-procent med densitet.
40g/liter = 4% kolhydrater = ca 4x4= 16 Öschle = SG 1016
vilket ju är helt normalt även för en riktigt torr öl (observera att det är restextraktet som anges, inte skenbar förjäsning "FG" som ju blir ännu lägre).
I övrigt håller jag med om att beräkningen av starksprit nog är rent "matematiskt" (d.v.s noll socker ger noll) och inget någon verkligen har orkat kolla. Men det blir ju lätt lite övertro på principen hos folk som blir lite religiösa och applicerar saker utanför sitt ursprungliga sammanhang wink

/Calle

Jo, stämmer ju förstås. 12,5% stamvörtstyrka är 1050 OG på't ungefär.

Nu snackar man ju också om GL, glycemic load, glykemisk belastning. Där tar man hänsyn till mängden kolhydrater över tiden, alltså man
gör en integrering av glukoshalten i blodet. En liten mängd födoämne med högt GI ger en "spik" på blodsockerkurvan, men eftersom det integrerade
värdet under spiken är så litet så belastar det inte insulinproduktionen så mycket.

Kollade lite mer igår kväll (roligare än skiten på TV) och enligt systembolaget så startar levern med att bryta ner alkohol, så det fett man får i sig
går direkt till "lagring". Det är ju vad GI-religiösa hävdar händer när man blandar kolhydrater och fett också. I så fall är det ju lika illa att
dricka vodka som att dricka öl.

Sen kan man ju fundera på kombinationen högt insulin - hunger - omdöme när man har druckit. Tröskeln att äta (egentligen onödig) mat när man har druckit är förmodligen lägre.

För egen del drack jag nästan ingen alkohol alls de perioder jag kört med kolhydratfattig kost. Nåt undantag har jag gjort, typ köpte några öl i Hamburg, men annars har jag låtit bli. Väldigt lätt att det blir nån macka, jordnötter eller nåt annat onödigt till ölen...