1 Senast ändrad av svensson.lu (2005-07-22 13:22:28)

Czeck pilsener

Ok då var man nybliven ölbryggare.
Min första öl blev en pilsner:

15 L osmosvatten
5 L Malmö kranvatten
2.45 g CaCl2*2H2O
ger vatten med ungefärliga värden:
Ca:    40
Mg:    2
HCO3:    35
SO4:    10
Na:    10
Cl:    56

3kg ekologisk pilsnermalt (Weyermann) mäskades
50 C i 30 min
60 C i 30 min
70 C i 30 min

Vilket resulterade i 16L 1.050 vört vilken kokades med Saaz humle
40 g @ 60 min    IBU: 25.4
15 g @ 30 min    IBU: 7.3
20 g @ 10 min    IBU: 4.6
Totalt ca 37 IBU

Allt står nu och jäser med Czeck pils jäst i kylskåpet.
Jag ska nu iväg på 3 veckors semester så jag får återkomma med resultatet.

2 Senast ändrad av svensson.lu (2005-09-14 21:33:13)

Sv: Czeck pilsener

Nu när ölen tyvär nästan är uppdrucken så ska jag dela med mig av erfarenheterna.
Det första problemet jag stötte på var jästen. Den ville inte riktigt starta i paketet och jag hade inget annat val än att hälla i allt som det var och hoppas på det bästa. Nästa miss var nog att inte syresätta tillräckligt. Allt detta resulterade i att inget hände på över ett till två dygn. Jag tog då ut jäskärlet ur kylen och skakade om allt ordentligt. Nån timme senare satte det igång och allt åkte in i kylen igen.
Till nästa öl kommer jag att göra en stor försats av jäst och kommer att införskaffa en luftpump med filter och "luftsten" för att syresätta ölen.
Efter 10 dagars jäsning temp 8-5 C så hade allt lugnat ner sig och jag tappade om det på plastdunkar som åkte tillbaks in i kylen där de stod i över 4 veckor.
Efter det tillsatte jag socker och hällde upp på flaskor. Slutresultatet blev 10L som jag tyvär redan började provsmaka efter en vecka.
De näst sista ölen som var kvar smakade helt underbart. Nästa gång ska jag vänta med att börja smaka tills efter minst 3 veckor.
Kvar står nu 2 flaskor som jag hade tänkt spara ett par veckor till för att se hur det utvecklar sig. Jag kanske tom kan ta någon bild.

Det finds en del saker i recepet som jag ska ändra på.
Del första är att bara ha två eller kanske en temperatur rast. Malten är ju redan högmodifierad och behöver ingen proteinrast. Det andra är humlen. Jag ska nog tillsätta de två sista givorna lite senare så man får mer arom på ölet.

Sv: Czeck pilsener

När det gäller lagerjäst är det svårt att få för mycket. Förkulturer där man stegvis odlar upp med 1.5 liter åt gången, häller av, odlar upp mer, är att rekommendera.

Jag blev faktiskt så lat att jag skaffade en fatölsanläggning mycket med motivieringen att det skulle göra lageröls hanteringen mycket enklare. När man efter lagring kan kolsyra och dricka direkt är det ritkigt smaskigt.

Dock har jag planer på att efterjäsa i flaska för att se hur det blir. Det finns ju en del kommersiella pilsnerbryggerier som hävdar att levade öl är det ända riktiga. (var på krogen för ett tag sen och beställde en starobro. Fick den första ur ett nytt fat. Grumligare än veteöl men med en helt underbar smak.)