Skummande upptappning.

Hej, jag har likt många andra verkar det som lite problem med min fatanläggningen. Jag har luskat runt och försökt följa det som står men får ändå inte riktigt till det som jag vill.

Jag har för tillfället ingen möjlighet att kyla faten så nu blir det rumstemperarad pilsner men vad gör väl det.

Upplägget som jag har det nu är Co2 tub -> fat -> 10 cm ölslang -> 2m restriktorslang -> 10 cm ölslang -> enkel tappkran.

Jag har denna gång provat långsam kolsyresättning dvs ställde in regulatorn på 2,4 bar och har väntat i en dryg vecka. Tidigare har jag rullat faten som dåre i lägenheten.

Jag har försökt att tappa ölen utan att sänka trycket och då blir det skum. Och tämligen mycket. När man efter en stunds väntan äntligen ser lite öl i botten på glaset så smakar det inte helt oväntat avslagen, varm öl. Den varma biten har jag inget emot.

Nu har jag även testat att sänka trycket vid servering. Har testat 0,5, 1, 1,2, 1,4 bar. Förutom att man till och med ser en massa bubblor i slangen så blir det ungefär samma effekt. Ingen klar öl som kommer ur tappkranen utan bara vitt skum. Jag öppnar självfallet kranen för fullt.

Vad bör man ha för serveringstryck vid mitt upplägg?
Hur länge kan man hålla ölen i sänkt tryck utan att det påverkar jämvikten?
Måste man släppa ut kolsyran vid varje tappning och sen återställa den till ursprungstryck?

Har jag för kort restriktorslang eller vad gör jag för fuffens?
Pilsnern är hur god som helst men lite mer bubbel hade varit tämligen mycket trevligare.

/Hans skumparty

Sv: Skummande upptappning.

Det är säkert temperaturen som spökar, om jag ställer in ett varmt ölfat i min "kegerator" och provar tappa direkt så skummar det ofelbart upp hela glaset men sedan efter några timmar när det kommit ner i serverings temperatur 6-7c så är det helt ok och desto lägre temperatur desto mindre skum. Sedan tycker jag att 2,4 bar verkar vara rätt mycket tryck vid vilken temperatur har du kolsyresatt ölen?

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Det är kolsyresatt vid dryga 21 grader. Jag tycker om ganska mycket kolsyra därför la jag ribban där.

Jag är på gång att införskaffa en så kallad shelf cooler (cornelius maxi 210) då kommer ju fatet fortfarande vara varmt men utloppet kommer kylas till vettig nivå. Hur kommer detta bli med mitt skum problem?

Hoppas att kylaggregatet löser både temperaturproblemet samt skummet.

Någon annan måste ju också förvara sina fat i rumstemperatur. Hur går ni tillväga?

/Hans

4 Senast ändrad av Kalle (2009-06-21 19:58:49)

Hej, så länge som ölen rinner från slangdelar med viss diameter till delar med mindre diameter får du ingen skumbildning, men så fort den rinner in i något med större diameter sker ett tryckfall som direkt skapar skum. Jag tror att 10 cm-bitarna kan vara problemet, särskilt den nära kranen. Du bör ha ett absolut minimum mellan fatkoppling-restriktorkoppling och restriktorkoppling-kran. De ska i princip sitta direkt mot varandra och ölslangen ska bara hålla ihop delarna men ingen öl ska rinna i själva ölslangen.
En annan bov kan vara övergången till stigarröret nere i fatet om du tex har en "kopp" på röret för att undvika att få upp bottengrums i stigarröret. Jag tror inte att 2m är för kort, man brukar ha ca 1m/bar.
I vilka slangdelar ser du skum?

Tack för tipset jag ska testa att minimera bitarna med ölslang.

Skum ses i varenda del. Eller rättare sagt små bubblor när ölen har lägre tryck. Inte vid lagringstryck. Vad jag vet finns det ingen "kopp" i botten av stigarröret. De fat jag har är bägge från humle.se. De italienska med kulfattning.

/Hans

Provade nu på en gång. Lika mycket skum som tidigare. Nu sänkte jag trycket till 1 bar innan tappning. Bubblor även denna gång i slangarna.

Hoppas att det enbart är temperaturen som är och spökar. Jag ska försöka putta in fatet i kylen så får det stå där tills imorgon kväll för ett nytt försök.

/Hans

Temperaturen var boven i dramat. Underbart god och fin öl kommer ur slangen nu. 1 bars tryck ställt på regulatorn.

En följd fråga då jag jagar ett kylaggregat.

Hur kommer detta fungera då aggregatet enbart kyler utloppet och inte själva fatet. Eller räcker det för att det inte ska bli ett stort glas skum? Hur går ni(läs: Svensson.lu(exempelvis)) tillväga som använder aggregat?

Tacksam för svar

/Hans

Kul att det fungerade smile Borde fungera fint med en shelf cooler eftersom det är så alla barer normalt har det jag själv har en hemgjord "kegerator" som fungerar fint känns som att ölen borde hålla sig frächare en längre tid eftersom den alltid är nedkyld. Det enda jag ångrar med mitt bygge är att jag inte skaffade en större frysbox som hade plats för 4 fat men det får väl bli nästa projekt.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/18_1_1.jpg

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.