Göteborgsvatten

Ni andra som brygger på landets framsida, hur gör ni? Vattenbehandling eller inte? Jag tycker att mina amerikanska IPA-bryggningar blir ganska bra utan vattenbehandling men det känns lockande att prova. Skall göra en Stout nu och inbillar mig att det är känsligare med vattnet då (syrlighet o.s.v.)...

Sv: Göteborgsvatten

Hmm, jag upplever tvärtom, svårt att få till ljust öl. Behöver ösa i ganska mycket sulfat, antingen från kalciumsulfat eller magnesiumsulfat för att det skall bli som jag vill. I mina senaste bryggningar av ljusare ale har jag haft 8g MgSO4 (eller 4g MgSO4 + 4g CaSO4) till 25 liter. Plus lite annat.

För stout funkar vattnet ganska bra, men det är aldrig fel med lite kalciumkarbonat. Karbonat finns det hyggligt gott om i göteborgsvattnet, men man vill ha åtminstone 50 mg/l kalcium för jästens skull. Så 2-3g kalciumkarbonat för mörk öl är vad jag kör.

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsvatten

Tack för tipset. Väldigt intressant. Skall helt klart testa. På vilket sätt tycker du att dina ljusa öl blir fel utan vattenbehandling? Mina blir möjligen lite tunna (jäser ut lite för bra trots hög mäsktemp) och så kan jag önska att maltigheten kom fram lite mer. Det är absolut inte anmärkningsvärt men går det att få ett fylligare öl så är det ju inte fel. Kan det här hänga ihop med vattnet?

Hur kommer det sig att Göteborgsvattnet lämpar sig bättre för Stout tror du?

Läste någonstans att det är bra med sen tillsättning av mörka maltsorter. Är detta beroende av vattentyp?

Sv: Göteborgsvatten

Göteborgsvattnet har en hyggligt hög halt karbonat (61 mg/l) från början, och det är gynnsamt för mörka öltyper. Egen erfarenhet ger också vid handen att jag tycker de mörka öltyperna blir godare än de ljusa med göteborgsvatten.

Jag tycker beskan blir "konstig" i ljus öl om man bara kör vattnet från kranen omodifierat. Lite svårt att sätta fingret på precis vad det är, beskan sitter liksom för långt bak i munnen. Det kan vara en pH-relaterad grej också, jag är inte säker. Det kan ju vara mitt personliga smaksinne som spökar här också.

Mörka (rostade) maltsorter är surare (har lägre pH) än ljusare malt, och sänker alltså mäskens pH mer. Men jag tror inte jag hört att man skall tillsätta den senare. Såvida man inte redan har en tillräckligt sur mäsk (pH 5-6). Men då tror jag mer på att justera pH uppåt med karbonat.

/Per

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av Techno (2010-02-07 01:36:21)

Sv: Göteborgsvatten

Pinto skrev:

Ni andra som brygger på landets framsida, hur gör ni? Vattenbehandling eller inte? Jag tycker att mina amerikanska IPA-bryggningar blir ganska bra utan vattenbehandling men det känns lockande att prova. Skall göra en Stout nu och inbillar mig att det är känsligare med vattnet då (syrlighet o.s.v.)...

Hej Pinto

Så här gör jag dom senaste åren när jag brygger Stots;

Jag tillsätter min "mörka" malt allt senare i själva mäskningen

Min senaste stout som min granne som heller gärna köper cubanska cigarer än att betala sin hyra, det är hans prob, han kom och väckte mig. Din Calypso måste , Calypså var mitt namn på min stout, jag måste till kingston, dont fooilig around
Alltså bry dej inte om salt folket, gör så här: Det Jag menar från min knäppa granne som är väldigt duktig på öl samt wisky det är

SORRY ALLA

Så här är det.Min senaste Stout som min granne faktiskt tyckte vad bland det bästa han druckit. Han säjer va fan

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Göteborgsvatten

Techno skrev:

Jag tillsätter min "mörka" malt allt senare i själva mäskningen

Varför?

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsvatten

peps skrev:

Jag tycker beskan blir "konstig" i ljus öl om man bara kör vattnet från kranen omodifierat. Lite svårt att sätta fingret på precis vad det är, beskan sitter liksom för långt bak i munnen. Det kan vara en pH-relaterad grej också, jag är inte säker. Det kan ju vara mitt personliga smaksinne som spökar här också.

Intressant. Jag har inte alls tänkt på det innan men fattar vad du menar. Jag upplever det faktiskt också just som att beskan sitter längre bak i munnen (hur den nu kan göra det) nu när jag jämför min senaste IPA med en Oppigård Golden.

Sv: Göteborgsvatten

peps skrev:

Göteborgsvattnet har en hyggligt hög halt karbonat (61 mg/l) från början, och det är gynnsamt för mörka öltyper.

/Per

Har letat efter värden på karbonat i Göteborg, men det står inte med i de papper man kan få från vatttenverken, har du fixat mätning själv?
Vet du vilket av vattenverken du fått siffran från samt om det skiljer sig mellan de två stora som finns i stan?

Sv: Göteborgsvatten

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=5934

10 Senast ändrad av peps (2010-02-19 11:02:35)

Sv: Göteborgsvatten

gnoff skrev:

Vet du vilket av vattenverken du fått siffran från samt om det skiljer sig mellan de två stora som finns i stan?

Det är snarlika värden för både Alelyckan och Lackarebäck, vattnet kommer ju huvudsakligen från älven oavsett. Lite hårdare vatten från Ale (mer kalcium). Har noterat på annat forum att du huserar på Hisingen, så då är det antagligen Ale som du bör beräkna för.

Det är omöjligt komplicerade webadresser på Göteborgs kommuns hemsida, men om du googlar på "råvatten och dricksvatten vid vattenverk", så borde den första träffen vara en relevant pdf.

Edit: Karbonathalten var det ju. I pdf:en finns alkalinitet som mmol/l. Den siffran behöver multipliceras med karbonatets molvikt (61 g/mol), så då får du 56 mg/l (Ale) och 61 mg/l (Lackarebäck)

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsvatten

peps skrev:
gnoff skrev:

Vet du vilket av vattenverken du fått siffran från samt om det skiljer sig mellan de två stora som finns i stan?

Det är snarlika värden för både Alelyckan och Lackarebäck, vattnet kommer ju huvudsakligen från älven oavsett. Lite hårdare vatten från Ale (mer kalcium). Har noterat på annat forum att du huserar på Hisingen, så då är det antagligen Ale som du bör beräkna för.

Det är omöjligt komplicerade webadresser på Göteborgs kommuns hemsida, men om du googlar på "råvatten och dricksvatten vid vattenverk", så borde den första träffen vara en relevant pdf.

Edit: Karbonathalten var det ju. I pdf:en finns alkalinitet som mmol/l. Den siffran behöver multipliceras med karbonatets molvikt (61 g/mol), så då får du 56 mg/l (Ale) och 61 mg/l (Lackarebäck)

/Per

Jo pdf:erna har jag hittat, men inte fattat hur man fått fram karbonatvärden, inte ens efter att ha terrat mina kemistkamrater, men nu har jag mer att gå på, tackar!
Var några år sedan jag kollade upp det hela senast, men har som sagt för mig att det var Ale, i och med att jag är ö-bo.