Zulu-öl, Umqombothi eller liknande
Reste till Sydafrika för ett tag sedan och hann med att göra mycket skoj. Bland annat så passade jag på att shoppa lite och gå på fotbollsmatch, tyvärr inget bryggeribesök dock.
Nörd som man är så handlade jag givetvis mältad Sorghum och jäst i ett snabbköp i Soweto, av alla ställen.

Nu tänkte jag att det skulle vara skoj att brygga ett traditionellt zulu-öl, eller en egen version av det i alla fall.
Jag har bara ett kg sorghum tillhanda, mer kunde jag inte få med mig hem tyvärr.
Det här är en kort beskrivning av öltypen: "A traditional Zulu brew, sorghum beer is brewed and marketed on an industrial scale in modern South Africa, and made mostly from corn adjunct. The result is a pinkish, sour and slightly sweet beverage consumed primarily by the older generation of black South African men."
Jag har speciellt fastnat för ett recept som finns på baksidan av jästpaketet, på Umqombothi (som eventuellt är ett Xhosa-öl). Det innehåller majs och malt (förmodligen sorghummalt då).
I det receptet låter man en mäsk på majs och malt stå över natten, en sur mäsk helt enkelt. Sedan ska man tillsätta kokande vatten och koka hela blandningen en stund, kyla och tillsätta mer malt samt jäst. Sedan är ölet redo att drickas dagen efter, man silar helt enkelt av det genom lämplig sil och dricker det färskt, med jäst fortfarande i lösning...
Den varianten tycker jag verkar lite opolerad och rå för mina finkänsliga smaklökar. Men man borde kunna göra någon rolig variant ändå, tycker jag.
Jag funderar på att göra en surmäskning över natten, antingen på en del av mäsken eller på hela mäsken. Jag vill gärna använda mig av majs i någon form.
Sedan låta mäsken gå genom en försockringsrast, om det är nödvändigt.
Eventuellt ge vörten en liten beskagiva i koket, med någon gammal sunkig humle utan smak. ![]()
Istället för den sydafrikanska, no-namejästen funderar jag på om man skulle köra med Fermentis s-04 för att ge lite estrar.
Är det någon som har förslag på följande:
-Vilken form av majs kan vara lämplig?
-Hur gör jag bäst en surmäskning, med hela mäsken eller bara en delmäsk?
-Är det bättre om man tillsätter en syrad delmäsk efter det att resten av mäsken redan genomgått försockringsrast?
-Köra fuljäst eller ta någon "etablerad" jästsort?
Jag tänker mig att en syrlig öl med rosa färg skulle kunna vara perfekt en het dag i sommar, medan fotbolls-VM står på i bakgrunden... ![]()
Käppen/klubban som ligger i förgrunden på min bild är en fin present från en kompis som är zulu. Om man vore riktigt vågad så skulle man röra om i ölen med den, så att man får en äkta gammeldags "magisk" vörtomrörare, med integrerad jästkultur. ![]()