Black lager ala Sam Adams

Hej!

Är löjligt förtjust i Samuel Adams Black lager. Kan inget om att bygga recept men efter lite sökning hittade jag ett förslag på liknande öl som dock jästs med alejäst.

Receptet:
84,2 % pilsnermalt
5,3 % chokladmalt (470 grader, gissar att det är pale chocolate mlat då)
5,3 % Svartmalt (blcka patent)
5,3 % Rostat korn

Humlat med liberty, hallertauer, hallertauer och hallertauer.

Känns instinktivt som det är rätt mycket bränt i det här receptet. Vad tror ni? Blir det för bränt och beskt istället för det där härliga brända knäckiga?

Som de flesta Samuel adams är tonen rätt knäckig och fyllig så jag skulle tro att man får köra en försockring runt 68 grader? Alt. en rast omkring 63 och vid 70?

Vad ska man tänka sig för lagerjäst till en sån här? Skulle det gå bra med s23 tro?

Synpunkter?

Sv: Black lager ala Sam Adams

Så nu på Samuel Adams hemsida att den tycks innehålla ung lika delar engelsk two row (pale ale malt?) samt munchenermalt sam ten lite del chokladmalt. Receptet jag hittade verkar alltså inte vara så troget orginalet...

3 Senast ändrad av Gilgrim (2010-08-12 13:14:15)

Jag hittade ett delmäskat recept för en Samuel Adams Black Lager klon här; http://www.homebrewtalk.com/f39/black-l … ipe-26908/
Jag tror att mycket utav knäckigheten kommer ifrån karamellmalt.

Gillar själv SABL och hade den som en av förebilderna när jag gjorde min Skarbäckslunds Svarta, som jag fick en silvermedalj för i årets SM.

2.000        Pilsnermalt          45.5
1.000      Münchnermalt         22.7
0.400      Ljus karamellmalt     9.1
0.400      Vetemalt                 9.1
0.200      Svartmalt                 4.5
0.200      Rostat korn         4.5
0.200      Puffat vete         4.5

Mäsk         Rast                                Temp (°C)          Tid
hela mäsken     Proteinrast            50                      35.0 min
hela mäsken     Försockringsrast (dek.)  68                      50.0 min
hela mäsken     Utmäskning (dek.)       76                      20.0 min

Steg         Mängd     Humle             Alfasyra (%)     Tid
Kokning     10.0 g     Pacific gem         15.1              60.0 min
Kokning     10.0 g     Hallertauer tradition     6.8                      15.0 min
Kokning     10.0 g     Hallertauer tradition     6.8                      5.0 min

Metod         Jäst                 Temp (°C)     Tid
primärjäsning     Urquell lager     12                  6.0 d
sekundär             Urquell lager     12                  19.0 d

Vatten         Mängd     Vattenbehandling     Typ
Mäskvatten     0.5 ml     Protafloc         -

(Hela receptet på: http://shbf.se/recept/Utskrift_av_recep … avling=ja)

Receptet du ger tror jag ger lite för kraftig smak, mer mot en modern porter/stout. Schwarzbieren (som man väl får anse att SABL är) har mycket friskare smak med rostade toner. Jag skulle skippa chokladmalten i alla fall, och slänga i lite mer karamell. Just dekoktionsmäskning tycker också jag ger det där lilla extra i mörka lager.

5 Senast ändrad av brandemannen (2010-08-12 17:26:24)

Tack för receptinspiration G!

Ja, jag gissar också att det blir lite väl. Men Svartmalten och rostade kornet kanske kan får vara kvar? Byta ut mot någon mellanmörk karamellmalt ist. för chokladmalten?

Det blir nog en dekoktionsmäskning med satslakning. Kanske ska prova ditt recept. Gissar att du körde en proteinrast med tanke på vetet? Har hört att det kletar igen annars? Kanske har du ditt mäskschema kvar?
EDIT: Ah, såg läken till hela receptet.
Mvh
Love

Undran ang. det jag skrev ovan, dvs dekoktion och satslakning. Har inte tänkt på det tidigare. Beer smith har inget upplagt schema för det på mäskningsmetod. Jag tänker att det ska väl gå att göra så? Alltså ta ut dekoktioner och sedan ändå satslaka?

brandemannen skrev:

ta ut dekoktioner och sedan ändå satslaka?

Givetvis. Så gör jag alltid. Dekoktionen/dekoktionerna gör ju att konverteringseffektiviteten i mäsken blir högre, och det kompenserar mer än väl den lilla minskningen i lakningseffektivitet satslakningen medför.

Innan någon frågar alltför mycket om konverteringseffektivitet kontra lakningseffektivitet så vill jag hänvisa till den hedervärde och hjältemodige Braukaiser:

http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti … Efficiency

Eller för pendelresan/promenaden/cykelturen, en intervju på BBR:

http://media.libsyn.com/media/basicbrew … ciency.mp3

Think globally. Drink locally.