1 Senast ändrad av Torgny (2005-11-03 00:51:45)

Batch Lakning

Hej!
Ursäkta att jag som newbie bryter in med mina funderingar men jag såg tråden om lakningshastighet och undrade (som så många gånger förr) varför det aldrig talas om Batch Sparging eller "batch lakning" bland svenska hembryggare. Är det verkligen ingen som använder denna teknik som är så populär i USA eller är det bara så att "vanlig" lakning är det som gäller bland svenska hembryggare?

Själv har jag använt den sedan min andra eller tredje helmaltsbrygd för en sådär två-tre år sedan.

Jag mäskar i en vanlig 20 liters kylbag av hårdplast där jag har monterat en tappkran av plast

http://www.humle.se/punbb/images/upload/spigot.jpg

samt ett "filter" av metallnät (som man lagar bilar med).

http://www.humle.se/punbb/images/upload/avtappning.jpg

Det fungerar klockrent. Mitt utbyte ligger oftast runt 80-82%. Man får kanske justera mängden malt uppåt en aning men i min mening sparar man så pass mycket tid och huvudvärk att det är värt den extra maltåtgången.

Jag har så smått funderat på att lägga upp en svensk hemsida med bilder och instruktioner på hur man går tillväga som ett alternativ till den "vanliga" lakningsproceduren. Jag ser mig fortfarande som en nybörjare men hoppas att någon "där ute" kanske kan ha nytta av en sådan sida. En artikel i Hembryggaren hade väl heller inte varit fel antar jag... smile

Om någon är intresserad av mer info så finns följande sidor att studera (på engelska):
http://www.grainandgrape.com.au/article … arge01.htm
http://hbd.org/cascade/dennybrew/

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Batch Lakning

Jo, jag använder också "batch"-lakning sen en tid tillbaka. Jag kunde inte låta bli att prova efter att ha läst så många lovsånger på northernbrewer, och på den vägen är det.

Jag upplever inte att mitt utbyte förbättrats på något sätt med den här metoden, men det har heller inte försämrats, och då finns det ju ingen anledning att använda sig av den mer arbetsamma metoden att laka efter hand.

En liten brasklapp vad gäller utbytet: jag kör 2 batcher, den första med mäskvattnet, den andra med lakvatten, och jag brukar hamna på 73-76%. Jag har vid ett tillfälle kört en tredje batch lakvatten, och då kom jag upp i 88% utbyte. Smaken på den tredje batchen var dock utpräglat astringent (utan tvekan tanniner), så jag ville inte använda den i ölen. Dessutom vet jag inte om jag har kastruller nog att koka ner så mycket vört till 25 liter.

Jag är nöjd med metoden. Särskilt nöjd är jag med att ha förkortat lakningssteget från två timmar till en halvtimme.

Think globally. Drink locally.

Sv: Batch Lakning

Hur räknar du på utbytet om 80-82% är sämre än vid vanlig lakning?

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Sv: Batch Lakning

Hej
Jag har inte förstått fördelen med batch lakning.

När jag lakar så recirkulerar jag i ca 5 min, då är det ganska klart.
sedan ställer jag kranen till drygt 1,5 l per min.
Mina 60 liter tar då 40 min.
Jag tycker att det är snabbt och smidigt.

Hur gör ni för att spara tid?
lakar ni i full fart DVS många liter per min.
Recirkulerar ni mellan varje batch ?
Eller har ni en "grumlig vört" efter lakningen.

/Kjell

5 Senast ändrad av peps (2005-11-03 12:34:47)

Sv: Batch Lakning

Ja, man recirkulerar vid varje batch, och sedan är det bara att tappa ur vörten så fort man vågar. Man får passa sig så att inte draven sätter sig, dock, så fullt blås funkar inte med min anläggning.

Think globally. Drink locally.

Sv: Batch Lakning

Själv så kör jag med "fly spargin"
Jag har två kylboxar med tappkran. Man ställer bara boxen med lakvattnet ovanför mäskkärlet och öppnar den andra kranen för att hålla vätskenivån i mäskkärlet. Nackdelen är malten efter ett tag drar ihop sig och man får kanaler längs sidorna. Har man bara tillräckligt med malt i boxen så kan man dock röra runt i topplagret utan att det går igenom nått grummligt.

Kan du berätta lite mer om ditt filter. Jag ska själv försöka leta rätt på nått liknande. Kör just nu med en perforerad skiva men det blir ett ganska stort utrymme under botten som jag vill bli av med.
Har du haft problem med att det blir stopp nån gång?

/Christian

Sv: Batch Lakning

Jag fattar fortfarande inte vitsen med batchlakning.

Man lägger på vatten som vanligt.
Sedan kanske man kan tappa ur något snabbare, men troligen inte så mycket snabbare pga risken för att det ska sätta sig.
Sedan istället för att kontinnueligt lägga på mer vatten så lägger man istället på jättemycket vatten, blir tvungen att röra om samt blir tvungen att recirkulera igen.
Hur kan det vara snabbare och lättare?

Om det tar två timmar för Peps att laka 25 liter (på normalt sätt) så är det något fel på tekniken någonstanns.
Det motsvarar ungeför 2dl i minuten vilket låter väldigt lågt om man har en bottenyta ungeför som en jäshink.

PS
Jag tror att batchlakning är bra och försöker inte övertala er att bli straight igen.


/Kjell

8 Senast ändrad av urgusinka (2005-11-03 13:52:12)

Sv: Batch Lakning

hej

jag förstår inte heller vari skillnaden ligger mellan lakning i separat lakkärl och sk. batch-lakning. man gör ju samma sak och har samma grundproblem. faktum kvarstår ju att om man lakar för snabbt blir utbytet sämre.

med tanke på att lakvattnet givetvis tar genaste vägen genom maltbädden borde  en kylbox med ett perforerat rör i mitten ge sämre utbyte än ett lakkärl i stil med två i varandra stäående jäshinkar, särskilt så när lakhastigheten är hög.

mvh

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Batch Lakning

Jag tror det beror jättemycket på vad man har för slags utrustning. Med just min uppsättning kastruller av olika storlekar och beskaffenheten hos mitt mäskkärl så upplever jag batchmetoden som smidigare. För andra funkar vanlig lakning bättre. Utbytet blir detsamma och smaken densamma, och det är ju det som räknas.

Men om ni har sådan utrustning att det passar så skadar det ju inte att prova metoden enligt beskrivningen i någon av de länkar Torgny bifogade. Jag trodde heller inte att det var något för mig innan jag provade.

/Per

Think globally. Drink locally.

10 Senast ändrad av Kalle (2005-11-03 17:02:13)

Sv: Batch Lakning

Hej,
Jag kan hålla med om att man inte vinner mycket tid med satslakning men det finns ett par andra fördelar som inte kommit fram i diskussionen:

1. Enkelheten. Man fyller på lakvatten och låter det stå en viss tid, och den tiden är jämförbar med lakningstiden vid kontinuerlig lakning, men man behöver inte övervaka lakningen, tex kolla att man får ut ett visst antal liter per minut.

2. Förutsägbarheten. Man rör om lite då och då. Mäsken sätter inte igen och man riskerar inga "kanaler", dvs osäkerhetsmomenten är borta. Jag påstår att man får samma OG varje gång, allt annat lika.

3. Robustheten. Förutsatt att man använder lite mer malt än vid kontinuerlig lakning är det ingen risk att PH börjar stiga mot slutet och laka ut tanniner (Lakar man däremot en andra gång då är risken stor som peps nämner). Vid kontinuerlig lakning där man vill krama ur det sista av det söta finns alltid den risken.

Nackdelen är den lite högre maltåtgången ca 10-15% beroende på OG. I brygd med ca 6 kg malt betyder det 0,6 till 1 kg vilket med dagens maltpriser innebär 5-10 kronor, och det betalar jag gärna för att en stabil förutsägbar process, men som alltid, var och en får bli salig på sin facon.

Sv: Batch Lakning

Vad jag har förstått behöver det inte av nödvändighet gå åt mer malt. Det beror naturligtvis på vilken grund effektivitet man utgår ifrån. Vissa jänkare har till och med rapporterat en högre effektivitet.

tänkte att jag skulle försöka mig på batch lakning just för enkelheten. (men nu när jag har nästan allt jag behöver för helmaltbryggning har min energi att bygga klart försvunnit)

Sv: Batch Lakning

Kjell skrev:

Jag tror att batchlakning är bra och försöker inte övertala er att bli straight igen.

Hihi, queerbryggning, kanske dags för ett specialforum för det?

Jo, jag kanske överdrev mina tidsvinster något, men saken är att jag ägnat mängder med tid och research på att maximera utbytet i min process (med vanlig lakning) utan att uppnå någon större förbättring hur jag än gjorde. Så då blev enkelheten och, som Kalle skriver, förutsägbarheten i satslakningsmetoden (tack för den svenska termen!) perfekt för mig.

Jag använder dock inte mer malt för mina recept nu än vad jag gjorde innan.

/Per

Think globally. Drink locally.

13 Senast ändrad av Torgny (2005-11-03 21:00:01)

Sv: Batch Lakning

Jag övergick ganska omgående från vanlig lakning till satslakning helt enkelt därför att jag som nybörjare tyckte denna metod verkade enklare (mindre skrämmande), gick snabbare, krävde mindre utrustning samt ej behövde övervakas hela tiden. Det var mer, om ni ursäktar uttrycket, töm och glöm.

Den metod som anses som den bästa är att tappa av i två omgångar där varje sats är hälften av den totala volym vört du vill ha i grytan vid kokets start.

Du vet hur många liter/kg malt du mäskat med.
Du vet ungefär hur mycket vatten malten absorberar.
Du vet hur mycket vört du vill tappa av.
Mellanskillnaden är alltså hur mycket vatten du måste värma upp och tillsätta i mäskkärlet innan du tappar av första gången.

Efter att man tillsatt vattnet blandar man allt väldigt noga (utan att skumma för mycket) så att så mycket socker som möjligt löses upp i vätskan. En del låter nu det hela vila och maltbädden sätta sig 5-10 minuter, andra gör det inte. Sedan börjar man recirkulera vörten lite försiktigt, tappa av och återför, tappa av och återför osv tills vörten är blank. Då öppnar man kranen för fullt och tömmer kärlet helt. Fyll sedan upp mäskkärlet igen med lika mycket vatten som du precis tappade av. Upprepa samma procedur som ovan. Glöm ej recirkulera tills vörten är blank. Tappa av andra halvan av vörten. Klart.

Har jag haft stopp? Javisst, det har hänt. Då rörde jag upp maltbädden igen, lät vila någon minut, recirkulerade tills vörten var blank och fortsatte sedan.

Något med den här tekniken måste ju vara rätt med tanke på hur många som använder sig av den med gott resultat och med tanke på hur många man sett gå över från vanlig lakning till satslakning (jo jag läser en hel del amerikanska forum).

Men den passar ju inte alla naturligtvis.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

14 Senast ändrad av Torgny (2005-11-03 20:57:38)

Sv: Batch Lakning

svensson.lu skrev:

Kan du berätta lite mer om ditt filter. Jag ska själv försöka leta rätt på nått liknande. Kör just nu med en perforerad skiva men det blir ett ganska stort utrymme under botten som jag vill bli av med.
Har du haft problem med att det blir stopp nån gång?

Jag antar att det är mig du menar big_smile

Mitt filter består av ett Plastic Padding Aluminiumnät delat på längden, andra halvan i reserv, som rullats till en tub och förslutits i ena änden.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/net.jpg


En rostfri slangklämma, Ø10mm (3/8") kopparrör - 10cm, en gummipropp #2 (konisk 20/16 - artnr 8052) samt en tappkran i plast.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/filterdelar.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/spigotfilter.jpg

Det viktiga är att trycka in gummipluggen ordentligt i tappkranens hål så den inte lossnar vid mäskningen när man rör om.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Batch Lakning

Tackar, tackar det ska jag testa vis nästa bryggning.
Om man har en falskbotten så blir det ett svinn på ett par liter. Detta gör att det är svårt att laka mer än 6-7 kg malt på en gång om man inte vill ha det alltför grötlikt i kylbagen.

Sv: Batch Lakning

Jo, jag har också provat lite olika utrustning men detta är helt klart det bästa hittills. Jag kanske förlorar max 5 dl på detta vis.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Batch Lakning

Var köper man tappkranen??

Sv: Batch Lakning

Har för mig att hummlegården har haft i lager, men nu kan jag inte hitta den. Det finns även ett "tapprör" med en ventil i andra änden som man kan sätta på kranen. Den gör upptappning på flaska till en dröm.
Bara att föra ner den i flaskan. Ventilen i botten öppnar för ölet och när man har tillräcligt så för man bara av flaskan och ventilen stänger igen.

Sv: Batch Lakning

Flaskfyllaren ja. Den har jag. Fungerade bra ett tag men läcker numera nere i ventilen. Det bli väldigt blött och kladdigt mellan varje flaska. Skulle vilja prova en med fjäderbelastad ventil istället, men var köper man dom här i Sverige? Vanligaste modellen i USA.

Humlegården har tyvärr slutat sälja tappkranen i plast! Jag mailade nämligen och frågade då jag ville beställa ett antal. De rekommenderade min lokala hembryggningsbutik...jag har ingen lokal butik, tack så mycket! Vi får ligga på Humlegården så de plockar hem tappkranen igen.

Ett annat alternativ är väl att  gå till en VVS affär och köpa en kulventil plus övriga kopplingsdetaljer som packningar och klämkoppling för kopparröret. Hrrm..någon här borde väl ha kunskap om hur man exakt går tillväga...säger han något generat. smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Batch Lakning

Om humlegården har slut så har jag för mig att jag sett den kranen på någon annan standardaffär.hmm... undrar var det var.. öh... fasen... jag har ju en extra och jag kommer inte ihåg om jag köpte min på humlegården eller ej.. hmm.. har för mig att jag sett på någon standardäffär som sagt... typ "biltema, clasohlsson, jula" eller så, eller coop rent av.. men just nu kommer jag inte på var. Äh vänta nu... undrar om det inte var clasohlsson ändå? jag har något svagt minne av det i bakuvet? kan vara värt en koll... 

/Fredrik

21 Senast ändrad av Torgny (2005-11-05 12:25:09)

Sv: Batch Lakning

Jag har precis kollat Clas Ohlson, Jula samt Biltema utan att hitta kranen. MEN, jag har hittat ett alternativ som kanske fungerar! Kanske...eftersom jag inte provat.

På Biltema hittade jag en kulventil med utvändig 1/2" rörgänga (art.nr: 26-712)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/26-712.jpg

samt en slangnippel med invändig 1/2" rörgänga (art.nr: 26-716)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/26-716.jpg

alternativt (art.nr: 15-445)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/15-445.jpg

det kanske behövs en packning emellan också. Sedan trär man på nätet med slangklämman på nippeln. Problemet blir väl att man kanske inte får nätet att ligga an direkt mot behållarens botten. Jag fick ju bocka mitt kopparrör just därför att det inte gick att montera tappkranen tillräckligt långt ner. Men det går säkert att lösa här också.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Batch Lakning

Tjena Torgny!

Det där är precis den kran som jag har i mitt mäsk-å-lakkärl, dock inte dom andra detaljerna då jag har en mutter på insidan samt falskbotten.

/U

Sv: Batch Lakning

Efter att jag nu har testat batchlakning så måste jag bara fråga hur stora satser du gör?
I och med att kylbagen bara rymmer 25L så tyckte jag det var svårt att få plats med allt till 2 lakomgångar.
Jag gjorde en bitter ale på 4,5 kg malt och lakade ut ca 25L vört. Fick fylla boxen nästan hela vägen upp till kanten för att få ut 25L.

24 Senast ändrad av Kalle (2006-02-08 13:01:40)

Sv: Batch Lakning

Hej
En nackdel med satslakning är att man behöver större mäsk- och lakkärl än vid flödeslakning.

Man brukar räkna med att malten i sig själv sas "binder" en dryg liter vatten per kg malt.
Volymen av malten med "bundet" vatten blir ca 1,5L/kg malt.
Med 4,5 kg malt, 25L vört (före kok) skulle kalkylen se ut så här:
I första omgången, själva mäskningen, ska du ha 25/2L + 1*4,5L = 17L vatten.
Mäskvolymen (och även lakvolymen) blir då 25/2L + 1,5*4,5 = 19,25L vilket är den volym dina kärl minst måste ha och självklart vill man ha några cm upp till kanten.

Vid satslakning använder man en lösare mäsk än vid flödeslakning. I exemplet ovan använder man 17/4,5 L/kg = 3,8 L/kg.
Vi flödeslakning brukar man lägga sig på 2,5-3 L/kg vilket kräver mindre kärl. Med 2,5L/kg skulle det räckt med 11,25L vilket gett mäskvolymen 11,25 + (1,5-1)*4,5 = 13,5 L jämfört med 19,25 L vid satslakning.
Från mäskningen blir det mindre vört 11,25-1*4,5 = 6,75 L vilket måste kompenseras med mer lakvatten, och tumregeln är 1,5 gånger mäskvattnet vilket ger 1,5*11,25 = 17,5L. Detta ger totalt 24L så du får lägga på lite tex vid mäskningen för att komma upp till 25L.
Sett ur kärlsynpunkt spelar det ingen roll hur mycket lakvatten du använder eftersom du tappar ur efterhand som du fyller på. Lakbäddsvolymen blir 1,5*4,5= 6,75 plus några liter till som ligger ovanpå själva bädden.
Vill man göra starkare öl blir effekten ännu tydligare.
Har man dimensionerat kärlen för flödeslakning kan det bli problem att gå över till satslakning.

Sv: Batch Lakning

Jag brygger aldrig "normala" 25 liters satser eftersom jag inte kan koka så pass mycket vört på en gång. Dessutom orkar inte min spis med mer än de 18 liter jag brukar koka i min rostfria 20 liters gryta. Funderar dock på en elgryta. Då blir det kanske tid att se över storleken på mäskkärlet. Brygger man dessutom "stora" öl kanske man måste leta upp ett större mäskkärl.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte