Problem med MM-3
Jag har precis fått hem min MM-3, och monterat ihop den. En sak noterade jag direkt när jag monterat ihop den och torrkörde ett par varv med borrmaskinen: vevaxeln är lite lite böjd, knappt så mycket att man ser det, men borrmaskinen svajar någon cm fram och tillbaka när jag kör med den. Är det inom felmarginalen, eller något man bör göra något åt?
Jag har i alla fall försökt krossa lite, men det går inget bra alls. Vad som händer är att en del malt dras ner mellan den drivande valsen och den översta icke-drivande valsen. Sen verkar det som det fastnar malt-kross mellan de två icke-drivande valsarna, så de inte går runt längre. Malten ska väl inte alls gå den vägen, utan först mellan den drivande och den översta icke-drivande, och sen ut mellan den drivande och den nedre icke-drivande? Jag har testat flera olika inställningar, men det är ungefär samma resultat varje gång. Ibland går det några varv, men sen stannar de icke-drivande valsarna, och ingen malt "dras ner".
Borrmaskinen jag driver med är nog lite för svag egentligen, så den orkar knappt igång först, och sen när den får lite mer fart så "fastnar" det som jag beskrev ovan. Kan det ha med saken att göra?