Problem med MM-3

Jag har precis fått hem min MM-3, och monterat ihop den. En sak noterade jag direkt när jag monterat ihop den och torrkörde ett par varv med borrmaskinen: vevaxeln är lite lite böjd, knappt så mycket att man ser det, men borrmaskinen svajar någon cm fram och tillbaka när jag kör med den. Är det inom felmarginalen, eller något man bör göra något åt?

Jag har i alla fall försökt krossa lite, men det går inget bra alls. Vad som händer är att en del malt dras ner mellan den drivande valsen och den översta icke-drivande valsen. Sen verkar det som det fastnar malt-kross mellan de två icke-drivande valsarna, så de inte går runt längre. Malten ska väl inte alls gå den vägen, utan först mellan den drivande och den översta icke-drivande, och sen ut mellan den drivande och den nedre icke-drivande? Jag har testat flera olika inställningar, men det är ungefär samma resultat varje gång. Ibland går det några varv, men sen stannar de icke-drivande valsarna, och ingen malt "dras ner".

Borrmaskinen jag driver med är nog lite för svag egentligen, så den orkar knappt igång först, och sen när den får lite mer fart så "fastnar" det som jag beskrev ovan. Kan det ha med saken att göra?

Sv: Problem med MM-3

Hej Erik!

För ett par år sedan byggde jag en kopia av MM3,
och fick vid mina provkörningar samma fel/fenomen som du beskriver.
Min lösning blev att jag byggde på och om så att jag fick drivning på alla tre valsana i stället.
Men jag varnar dig!
Det blev ett ganska omfattande omfattande arbete, både i CAD-en och i verkstaden (jobbet wink )

Lägg ett frågemejl till säljaren eller tillverkaren, det kanske finns ett trick som de känner till.

Jag lider med dig!

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Du kan testa att justera avstandet mellan valsarna. Jag har för mig att de inte var helt bra fran borjan.
Skaffa ett billigt bladmått och borja med att justera in en lite storre oppning och sen testa dig mot mindre.
Sen kan den vara lite kannslig mot harda karnor. Det kan tex vara svart att mala harda maltsorter tex veteoch karamellmalt. Dessaar bättre att blanda med basmalten.

Jag har inte skaffat något bladmått än, men jag har provat med flera olika inställningar. Med en ganska stor öppning kan jag få det att fungera en stund, men oftast sätter det igen efter ett tag. Kan det vara så att min borrmaskin är lite klen? Den har ofta problem att komma igång, och det är svårt att få den att hålla igång på låga varvtal.

Malten jag testat med är pilsnermalt.

Kan det hjälpa att dra runt den manuellt (så man får lägre varvtal)? Humle verkar dock inte ha veven man kan ansluta, och jag har ingen som helst tillgång till verkstad. Kan man få dit veven från Corona-kvarnen på något sätt måntro?

Hej

Jag skulle få panik, ha köpt en sådan dyr sak och sedan få problem  med malningen.
Är den inte "grundinställd" på något sett?

Tack för det inlägget, fortsätter nog med färdig malen malt, eller ev att köpa en corona.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hade liknande problem med min MM2, först klen borrmaskin. Sen så tror jag att hålet som matade till valsarna var för stort, minskade på det och köpte en bättre borrmaskin sen går det. Har dock problem med CaraPils malt då nyper den helt om jag inte justerar ut valsarna. Kör normalt på fabriksinställning 1.1mm. Är vanlig pilsnermalt mycket hårdare än Pale Ale malt?

Hej

Hur går det att mala vetemalt då, det skall ju vara en av dom hårdaste kärnorna.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

erikpe: Så ska det givetvis inte vara! Om axeln verkligen är böjd eller det är något annat fel på den så byter vi ut din MM-3 mot en ny. Den skulle ju t ex kunna vara transportskadad.

Men först skulle det vara bra att testa om problemen beror på något annat, i monteringen eller inställningen. Du har också påmatningstratten i plåt. Kan det vara så att malt kommer in bakom plåten och låser valsen?

Många "vanliga" borrmaskiner är väl klena för MonsterMill. Speciellt på låga varv. Det vill till en skruvdragare av bra kvalitet eller en kraftig borrmaskin med skruvdragarfunktion, om man ska använda den typen av motorisering. Vevhandtaget är annars idealiskt, men det är tyvärr slut hos tillverkaren, så det kan dröja ett tag tills vi får in det igen.

-- Svante

Som jag sa, jag är inte helt säker på om axeln är såpass böjd att det är utanför felmarginalen: borrmaskinen rör sig ungefär en cm när jag kör den (utan last). Jag kan se om jag ta en liten filmsnutt för att visa hur när jag kommer hem. En annan indikation är att kvarnen var absolut inte inställd på 1.1 mm när jag fick den levererad: den var inställd så att två valsar gick i varandra och inte kunde snurra fritt gentemot varandra.

Däremot börjar jag bli mer säker på att min borrmaskin är för klen, och att det kan bidra till problemen. Framför allt eftersom en borrmaskin är för klen på låga varv, även om den har stor effekt så är den bara effektiv på höga varv. Om man nu ska ha en skruvdragare, hur stark maskin behöver man? Jag kollade runt lite, och såg att många billigare maskiner har ett vridmoment på 10-30 Nm, men sen hittade jag en på Biltema som tydligen har 100 Nm. Är vridmomentet det relevanta värdet, och är det i så fall tillräckligt?

Den här är det:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk … gare-12-V/

Men en sak i taget, ikväll ska jag nog ut till Jula och köpa bladmått. smile

Jag tog en liten filmsnutt på hur det ser ut med den misstänkt böjda drivaxeln:

http://www.youtube.com/watch?v=vOEFU5Q3QIU

Så här ser det ut utan borrmaskin:

http://www.youtube.com/watch?v=DjMXMhkaSwg

Det är inte helt lätt att se i youtube-klippet, men jag inbillar mig att det går att se att den är lite lite böjd ändå. Är det jag som är nojig, eller är den faktiskt såpass böjd att man bör göra något åt det?

varför inte bara sända den till Svante som enligt egen utsago löser problemet?

Det känns ju lite onödigt att krångla och skicka iväg den om det bara är jag som är nojig och det inte är mer "snett" än man kan förvänta sig.

Det såg inte särskilt snett ut. Och vad är hela den här grejen med borrmaskinen? Hur stora batcher gör du? Jag behöver sällan krossa mer än 7 kg malt för en 25-literssats, och det gör man ju utan ansträngning för hand, med vevhandtag.

Think globally. Drink locally.

Jo jag har börjat inse att det vore fullt tillräckligt med ett manuellt handtag, men tyvärr saknar jag både handtag och kunskap att tillverka ett själv (och det som fanns till salu här var ju slut hos tillverkaren).

peps skrev:

Det såg inte särskilt snett ut. Och vad är hela den här grejen med borrmaskinen? Hur stora batcher gör du? Jag behöver sällan krossa mer än 7 kg malt för en 25-literssats, och det gör man ju utan ansträngning för hand, med vevhandtag.

en svarvad vals är INTE sned från start

(personligen tyckte jag den ser skitsned ut men jag jobbar
med cnc maskiner och kan vara lite petig)

Helt klart sned... Men frågan är om det spelar någon roll för resultatet?

erikpe skrev:

och det som fanns till salu här var ju slut hos tillverkaren.

Ajdå, det var illa. Men det måste väl vara högst tillfälligt?

Think globally. Drink locally.

Jag fundrar på att önska mig en mm-3a i födelsedagspressent, men eftersom jag bara har en halvcrapig slagborrmaskin så blir jag osäker vill ju kunna använda krossen när jag får den. Om jag hade haft svets så kunde jag ju bygga en egen vev av en chuck och lite metallskrot.

Svante ingår veven med produkten eller räknas det som tillbehör?

Veven är tillbehör precis som påmatningstratten

Jag var på Jula och köpte en sån här idag:

http://www.jula.se/borr-skruvdragare-230-v-27-nm-134724

Jag testade precis att köra med den, och med den inkopplad krossar jag vetemalt som om det vore kalaspuffar! Inga problem med att saker fastnar heller, så det berodde antagligen på att min gamla borrmaskin var för klen.

21 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-10-13 03:13:25)

Man måste tänka på att "gavlarna" i Monstermill-verken inte är direkt fast förankrade med varandra utan hålls på plats enbart av valsarna. När man monterar verket på plattan med skruvarna måste man tillse att gavlarna inte kommer snett och blir oparallella (jag är inte norrlänning). Det står väl i monteringsanvisningarna att hålen i plattan ska vara lite större än skruvarna så det finns en justeringsmån. Jag har själv ett två-valsars men det torde vara känsligare med tre-dito.

Jag driver min kross med vår Electrolux-hushållsassistent - perfekt för ändåmålet - gjord för kvarnar mm - lågvarvig och stark. Bara att sätta på och vänta med armarna i kors.

Också att tänka på - några av varianterna av Monstermill-verken har en 1/2 tums axel.  Chucken på en del skruvdragare tar inte så stora dimensioner.

Jag packade upp min monstermill och fann då till min förvåning då jag snurrade runt valsarna att de var rostiga! syntes inget initialt utan det var då min kompis snurra runt dem som det sågs...
någon annan som har haft så på sin MM?
Spelar det någon roll eller är det bara visuellt?

Min är har också något som man kanske skulle kunna klassa som små rostfläckar. Men valsarna är ju inte gjorda av en rostfri kvalitet så det är inget konstigt. MM har ju 303 stål för en $60 extra på sin hemsida.
Men det är inget jag oroar mig för.

Man får vara noga med att torka av då om man funktat malten innan krossning.