För tidigt satt förkultur?

Hejsan alla digitala hulme freeks.
Jag satte en förkultur (1L) med en påse torrjäst i dag som jag tänkte ha på fredag då det är planerad bryggdag.

Är den för tidigt satt eller funkar det att hälla i den som den är på fredag???
Bör jag mata den igen på torsdag???

Varför gjorde jag denna i dag är frågan, jag hade besök av en Fransman som ville veta lite mer om ölbryggning så jag satte en förkultur i dag.

Sv: För tidigt satt förkultur?

Det är nog ingen fara, se till att du håller den utom fara för infektion bara. Och så är det väl en utmärkt idé att mata den igen innan bryggningen på fredag. Kanske på torsdag kväll eller på fredag morgon.

Think globally. Drink locally.

Ett tips till nästa gång är att inte göra en förkultur med torrjäst, i synnerhet inte en på 1 liter.

Varför undrar man?

Well, först av allt så är torrjästens cellantal och näringsreserv uppbyggda så pass att en förkultur inte behövs.
Dvs. cellernas glykogennivå är i princip där de behöver vara för att jästen ska kunna föröka sig så pass många gånger de behöver i förhållande till antal celler och skapa friska nya celler utan deffekter. Torrjästen är alltså "Ready to go"

Men - man bör blöta upp jästen i kokt avsvalnat vatten innan pitch. Genom att använda vatten återupplivas jästen skonsamt och "alla" celler
vaknar upp ur sin dvala. Om man strör jästen torr direkt ner i vörten kommer upp till hälften av cellerna att förbli i dvala. (förmodligen pga osmosiskt tryck eller vörtens socker=konserverande? är inte 100% på orsaken)

Förkulturer på 1 liter
Ger i regel ingen tillväxt om du tillsätter en flytande kultur till dem.
Med en torrjäst som innehåller fler celler än en flytande innebär detta mer eller mindre katastrof för jästen eftersom de får slåss om den lilla mat
och näring som finns i vörten och efter några timmar innebär det att de börjar svälta och då börjar använda sin egen energireserv som tillverkaren
lagt en massa jobb på att bygga upp...

När den egna energireserven är slut eller nästan slut är jästcellerna verkligen i dåligt skick, så pass att de börjar dö och käka varandra...

En förkultur till torrjäst kan alltså liknas vid att sätta jästen på "svältläger"...

Om jag vore som du så skulle jag om det är möjligt, hälla ut förkulturen och ta ett nytt paket jäst till din öl.
Har du ingen extra jäst så sätt förkulturen i kylskåpet så snabbt du kan för att jästen ska gå i dvala istället för att svälta.
Väck den sedan igen genom att ta ut den ur kylen på bryggdagen och se till att den kommer upp i pitchtemp. Virvla upp den och pitcha.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för informationen Thomas. Jag brukade själv sätta en förkultur 1–3 dagar före varje bryggning genom att hälla en påse torrjäst direkt ner i en liter vört. Sen dess har jag börjat förstå att det nog var en dålig idé. smile

5 Senast ändrad av peps (2010-09-14 20:08:14)

Oj, sicken näsknäpp. Jag köper resonemanget, men jag skulle gärna vilja läsa på om saken. Vad har du för källa till din information?

Edit: Brasklapp, jag använder inte torrjäst själv, så jag var inte vaken på den aspekten av frågan.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-14 21:05:55)

Läst och pratat med olika personer inom området. Tillverkarna har rätt bra info om sin torrjäst på sina sidor...

Förmodligen är detta ett vida vedetaget missförstånd tack vare internets förmåga att sprida info, bra OCH dålig... kanske från den tiden innan hembryggare kunde gå in på  tillverkares hemsidor och få rätt info om deras produkter. Lite som att efterskölja när man nvänder ett no rinse medel för desinfektionering, kanske pga. Tidigare utbredd användning av ex. klorin? Rutiner är rutiner wink

Nåväl vi är här för att dela med oss av kunskaper och erfarenheter, det är det som gör ett forum till et bra sådant. Keep it up folks.

www.bryggradio.com

7 Senast ändrad av yrmff (2010-09-14 21:38:30)

Thomas Fransson skrev:

Om man strör jästen torr direkt ner i vörten kommer upp till hälften av cellerna att förbli i dvala.

Så om man är redit "later" så torrströar man med två paket/påsar då....?  wink

mvh H

8 Senast ändrad av Techno (2010-09-14 22:57:09)

Hej

Saxat från Mr Malty

Some exciting work has been done on dry yeast lately. Reports are coming in of better quality, cleaner dry yeast. Personally, I really prefer the liquid yeasts, but the lure of dry yeast is strong. The biggest benefit is that it is cheap and does not require a starter. In fact, with most dry yeasts, placing them in a starter would just deplete the reserves that the yeast manufacturer worked so hard to build into the yeast. Most dry yeast has an average cell density of 20 billion cells per gram. You would need about 9.5 grams of dry yeast if you were pitching into 5.5 gallons of 1.048 wort to get the proper cell counts. (Recently there have been other numbers mentioned for cells/gram of dry yeast and folks have asked me why I believe there are 20 billion cells. I've actually done cell counts on dry yeast and they're always 20 billion per gram +/- less than a billion. Dr. Clayton Cone has also stated that there are 20 billion per gram, and other folks I trust tell me that 20 billion is correct. Until I see something different, practical experience tells me this number is correct.) For dry yeasts, just do a proper rehydration in tap water, do not do a starter.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Thomas Fransson skrev:

Förkulturer på 1 liter

Hela argumentet om torrjäst har jag läst på många olika ställen och det stämmer. Men kan du förklara detta närmare varför en förkultur på 1 liter inte ger någon tillväxt för flytande jästkultur?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

http://www.mrmalty.com/pitching.php

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

yrmff skrev:
Thomas Fransson skrev:

Om man strör jästen torr direkt ner i vörten kommer upp till hälften av cellerna att förbli i dvala.

Så om man är redit "later" så torrströar man med två paket/påsar då....?  wink

mvh H

Jupp, så kan man se på det.

www.bryggradio.com

Principen med för liten förkultur är att innan jästen går i dvala så omvandlas energin så att den ska räcka länge.

När jästen är i dvala och upptäcker att det finns mat igen så omvandlas energi depåerna tillbaka så att blir mer lätt tillgänglig och jästen förbereder sig för att jobba o käka igen.

Men om det är för mycket jäst per liter förkultur så hinner inte jästen bygga upp nya reserver igen innan maten är slut,
Då kan enegiåtgången för omvandlingarna vara större än vad jästen hann bygga upp i förkulturen.

Om jästmängden är liten eller svag är dock en liter förkultur bra, eller kanske till o med för stor.
Jag startar med 1dl när jag odlar från agar.

/Kjell

Chubb skrev:
Thomas Fransson skrev:

Förkulturer på 1 liter

Hela argumentet om torrjäst har jag läst på många olika ställen och det stämmer. Men kan du förklara detta närmare varför en förkultur på 1 liter inte ger någon tillväxt för flytande jästkultur?

Om du tänker efter på vad det är du vill uppnå med en förkultur, och i grova drag förstår hur jäst fungerar så är det ganska logiskt.
Jäst som de flesta vet är levande organismer, men fortfarande tror jag att många bryggare mer ser på jäst som "en kemikalie"
Dom äter socker och gör alkohol och kolsyra... That's it.

Men tänker man ett varv till och inser att de ÄR levande små saker så kan man utan vildare fantasi även räkna ut att det borde finnas
vissa miljöer och faktorer som påverkar deras välmående...

Läs på länkarna som Bo postade här i tråden.
Det finns även en tråd här http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2004

Rubriken på tråden är passande nog "Jäst och jäsninglänkar" där en massa länkar samlats till artiklar om jäst och jäsning.

Skulle inte det vara nog kan du läsa How To Brew, John Palmer. Prinicples of Brewing Chemestry av George Fix är en annan bra bok.
Jamil och Christopher White's bok om jäst gissar jag kommer vara en utomordentlig källa. Det finns massor av bra info om jäst över allt.

Ledsen, pallar inte skriva så mycket nu, jag spilllde ett vörtprov i tangentbordet igår så alla knapparna på första raden och andra plus åäö osv
är fastklibbade. Spacetangenten ligger på skrivbordet.

Får återkomma med mer info efter kjell & co öppnat idag.

Se bara till att det är öljäst det handlar om. Olika typer av jäst har olika egenheter

www.bryggradio.com

Det är första gången jag sätter en förkultur med torrjäst, brukar annars odla upp från egen bryggd eller köpt, vanligast är att jag sätter torrjäst i vatten 30 minuter innan pitch eller köper flytande från humlegården.

Jag har några paket torrjäst kvar så jag kör på det.

Gjorde en mini förkultur (2dl) från en flaska St:Eriks Porter, kan det vara OK att ävem mixa i den med vörten på bryggdagen.

Tristan skrev:

Gjorde en mini förkultur (2dl) från en flaska St:Eriks Porter, kan det vara OK att ävem mixa i den med vörten på bryggdagen.

Vågar mig in här igen...

Nja, du bör nog försäkra dig om att den är helt ok innan du använder den. Skulle föreslå att du stegar upp den till en större kultur först, och ser så att denna inte luktar eller smakar konstigt.

Det där med att blanda två jästkulturer i ett jäskärl är dessutom väldigt mycket ett skott från höften. Man vet aldrig hur de två kulturerna beter sig ihop, den ena kan ta över helt över den andra. Vill man uppnå en blandning av de två jästernas smakprofiler är det säkrare att jäsa dem separat och sedan blanda dem vid tappning.

Om du får igång en bra kultur på den jästen, varför inte stega upp den gradvis till en liter eller mer och
brygga ngt trevlig med den på egenhand för att se hur den är.

Sista ölet jag bryggde för en vecka sedan fick jag faktiskt blanda två olika typer av jäst, S04 och US-05 pga.
att jag hade bestämt mig för att brygga den dagen och min California lager aldrig kom igång.

Jag började jäsa på 17C och lät den avsluta på 19,5C  nu är den tillbaka på 17 för torrhumling.
So far så tycker jag att det gett ett ok resultat. Jag var generös med Ambermalten i denna bryggden och jag tror att S-04 och ambermalt
är en "match made in heaven" S-04 är dock ingen av mina husjäster.

www.bryggradio.com

Måste börja med att säga att jästbiten inte är min starkaste sida när det gäller bryggning men håller på att lära mig mer. Därför jag ställer frågan Thomas. Det blir ju ganska lätt att man litar på info som är skriven på forum även om den inte backas upp av fakta, vilket inte alltid kanske är så bra. Om man läser på mrMalty så finner man info att en Wyeast smackpack innehåller 100 miljarder jästceller och att 1 liter förkultur med ett Wyeast smackpack ger 150 miljarder jästceller efter 12-18 timmar. Detta innebär ju att man fått 50% mer jästceller än vad man hade om man bara pitchat ett smackpack från början?

Skulle vara väldigt intressant att höra varför en förkultur på 1 liter (till flytande jäst t.ex. wyeast) inte är en bra idé, har hört detta många gånger och alltid undrat varför.

18 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-16 07:48:08)

Jästbiten är spännande, jag tycker du ska gå in på the www.thebrewingnetwork.com och lyssna på brewstrong.
Förstklassig info av Jamil och John. Jamil har som tidigare nämnts just skrivit en bok om jäst...

Det finns ca fyra episoder i brew strongarkivet, yeaststarters, re-pitching yeast, washing yeast och building up a yeast library..
Helgen räddad wink

Dessutom finns det er par episoder av the sunday session på samma hemsida med bla. Chris white, medförfattaren till den nya jästboken.

Internet är bra och dåligt, en av anledningarna till att jag började skriva på min ölbok (som just nu ligger på is till förmån för ölradion)
Mycket av den information som cirkulerar frekvent på forum är information som är förlegad och i många fall direkt felaktig.
Information som lästs i en pamflett tryckt av hembryggdsbutik på 70-talet.

På den tiden hade inte all information nått ut i hembryggarkretsar och vissa saker hade man inte tagit reda på.
Nu finns det ett större utbud av olika produkter och informationen från de stora bryggerierna har letat sig in i hembryggningen.
I sverige blir det vanligare att hembryggare bygger magnetomrörare och propagerar jäst, sätter in temperaturkontrollerad jäsning och
nu börjar även cylindrokoniska jästankar leta sig in bland hembryggarna. Utvecklingen går framåt...

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Sista ölet jag bryggde för en vecka sedan fick jag faktiskt blanda två olika typer av jäst, S04 och US-05 pga.
att jag hade bestämt mig för att brygga den dagen och min California lager aldrig kom igång.

Skulle vara intressant att höra mer om detta, har funderat vad som verkligen händer om man blandar två jäststammar.
Tar en övergreppet så man inte märker den andra, eller harmoniserar de varandra.
Muterar de till en ny jäststam?

Började just kallkraschen, har torrhumlat rätt rejält så det tar ett par dagar innan jag kan göra ett smakutlåtande.

Rent spontant kan jag tänka mig att i detta fallet blir resultatet som så att 05 lämnar små spår efter sig i vanlig ordning
medan S04 lämnar lite större spår från sig och droppar ut tidigare än 05:an.

05:an ligger kvar ett tag och plockar bort lite av 04:ans diacetyl etc. och drar ner FG ett par punkter till efter 04:ans sorti.

www.bryggradio.com

21 Senast ändrad av oso1978 (2010-09-17 10:00:15)

Jag tror jag har förstått det där med torrjäst och varför det inte ett är bra att sätta en 1liters kultur.

Tänkte att man kan överföra det i en liknelse på kor som skall flyttas till nytt bete.

Sätt väldigt många kor i en väldigt liten trång hage i några dagar(Torrjäst många jästceller), troligtvis räcker inte maten och dom börjar svälta och må dåligt.

Om du har mindre antal kor skulle det fungera (flytande jäst, mindre jästceller).

Maten skulle räcka dom dagarna och dom skulle ha ätit upp sig ( kanske inte förökat sig som gästen gör men) och sedan mått prima när dom kom till deras riktiga bete(jästen hällas över i den stora vörten). smile Tänker jag rätt?

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Thomas håller med dig om din syn på internet som informationskälla för ölbryggning. Som du skriver så är internet både till godo och ondo när det gäller information för ölbryggning. Man tar ofta förvånansvärt fort allt som är skrivet på forum som ren fakta även om texten i sig varken backas upp av teori eller experiment. Detta kan ju vara rätt förödande då en sak som skrivs fort kan spridas via forum, framför allt på relativt nya områden där inte så mycket fakta finns tillgänglig för gemene hembryggare.

Man kan motverka detta ganska enkelt genom att alltid försöka backa upp sina påstående med källor eller argument, på detta forumet ifrågasätts det som skrivs väldigt sällan. Detta är lite synd då en djupare debatt om vissa ämnen är väldigt givande att läsa och bidrar till en bredare kunskap bland hembryggarna. Det finns många bra exempel på sådana trådar på detta forum.

För att dra två exempel från denna tråden:

Thomas skriver att det inte är en bra idé att göra förkultur på torrjäst och hänvisar till tillverkarnas hemsidor. <-- Här kan man lätt hitta källan till påståendet om man är kritisk till det som skrivs.

Thomas skriver att göra en förkultur på 1 liter i regel inte ger någon tillväxt om man tillsätter flytande kultur till den. <-- Här finns ingen förklaring till varför detta argument skulle stämma.

Det fina med hembryggning är att det som funkar för en bryggare kanske inte alls fungerar för en annan. Utrustningen som varje bryggare har tillgång till kan skilja sig så ofantligt mycket och kräva väldigt olika metoder inom de flesta stegen av bryggning. Många kanske nöjer sig med argument som "Jag har gjort så i 5 år och det har fungerat klockrent varje gång", vilket inte är ett så tokigt argument ändå, om man tror på skribenten så har den metoden bevisligen fungerat. Andra kanske söker djupare kunskap och kan förklara varför det har fungerat eller varför det skulle vara bättre att göra på ett annat sätt.

För att summera det hela så det jag vill få fram är att genom att vara kritisk mot informationen som skrivs på detta och andra forum och genom att aktivt starta debatter och ifrågasätta det som skrivs om man är det minsta tvivelaktig till utlåtandet så kan vi skapa ett forum som är till och med mer givande än vad detta forumet är idag. Detta forum är nog en av de största informationskällorna för svenska hembryggare, från nybörjare till proffs, om inte den största. Jag har lärt mig väldigt mycket av att läsa på detta forumet och tummen upp till alla som tar sig tid att skriva informativa och förklarande inlägg.

Ytterligare tankar runt jäst, källkritik mm.
När det gäller jäst (både torr och flytande) så är det inte så enkelt som att läsa på påsen hur många jästceller som finns i påsen.
Det är mycket beroende på hur färsk den är och i vilket skick jästen är i.

Om man tar exemplet med ett "WYEAST Activator" pack som sägs innehålla 100 miljarder jästceller.
Är den färsk så stämmer det säkert, men om den bara är någon månad gammal så har en hel del av cellerna dött/somnat in.
Man kommer förr eller senare till ett läge där det behövs en revitalisering av jästen (förkultur) för att få igen jästen ordentligt.

Enklast ser man det på hur snabbt paketet sväller upp.
Behövs det mer än ett par dagar så är jästen inte i bästa skick =>
      Gör en förkultur och skjut fram din bryggning tills dess att jästen piggnat till.

Om jästen är i kanonform och påsen sväller upp på någon dag så är jag böjd att hålla med Thomas om att man inte bör göra en liten förkultur och man inte ska brygga mycket mer än 5 gallons (säg runt 20-25 liter).

Som så mycket annat så är det alltid fler faktorer som spelar in när man brygger.
Man ska inte stirra sig blind på siffror som producenter/leverantörer anger för det ena eller andra.

Det gäller inte bara jäst utan även humle och malt.
Alfasyran och arom i humle avtar med tiden även om man förvarar den kallt.
Malt suger åt sig lite fukt med tiden och blir sämre kvalitetsmässigt.

Vill man brygga utmärkta öl gäller det att ha utmärkta råvaror också.
Gammal malt, humle och/eller jäst ger som regel inte bra öl.

Hej alla bryggare och tänkare!

Chubb
Idag 11:11:42

Chubbs inlägg är bland det bästa jag läst på länge!
åtminstone när det gäller attityd och källkritik till det man läser på olika fora.
Utan självständigt tänkande och kritiskt tänkande bryggare
så lär ju bryggutvecklingen avstanna helt eller delvis.

Tycka kan man göra i politiken, tro kan man göra i religionen
men jag uppfattar däremot bryggningen som ett rent naturvetenskapligt
arbetsområde. Om än med ett konstnärligt inslag vad gäller receptkomponering mm.

Något som påstås vara fakta ska därmed både kunna förklaras, granskas
och kunna repeteras utan att svaranden (respondenten) blir irriterad eller tar illa upp.

Lokalt har det skämtats om skillnaden mellan RLI-bryggare och Webb-Bryggare...
dvs de som först gör det på riktigt och sedan skriver om det
eller de som läst/hört något på ett annat fora och sen skriver om det?

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

ok alla, då är det spikat då? Inga inlägg utan källa.
hur är det med bestraffningar? om nån t.ex. svarar att, -Nä gör inte det, det blir inte så bra..
lite sådär "dumflumm" bara...  borde väl innebära nåt straff eller så?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa