En trolig infektion, kan det vara från primningen?
Har provsmakat min första öl jag gjorde, en som bryggdes "all-grain".
Av det jag läst så kan jag inte tänka mig något annat än att jag åkt på en infektion ![]()
Den doftar medicin och plast ganska kraftig plast doft och surt. Det doftar inte i närheten av öl.
Smaken är skarp av plastig medicin och sur/syrlig, totalt odrickbar.
Jag har varit väldigt nogrann med sanering osv. dessutom smakade grön-ölet väldigt bra vilket leder till att jag fått infektionen vid flasktappning.
Har försökt komma ihåg hela tappnings process ifall min sanering skulle falerat på något och det enda jag kan tänka mig är vid skapande av socker lagen som jag använde till priming.
Jag kokade upp 1.5 dl vatten i en kastrull, lyfte av från plattan o rörde ner sockret och lät det svalna, kan det vara så att kanten på kastrullen kunde haft lite baciller på kanten?
Antar att det är extra känsligt när det varit så lite volym jag bara kokade upp snabbt, grytan blir ju inte direkt varm på kanterna.
Tänker nu att jag i framtiden skall köra vatten kokare full med vatten och slå ner det lilla vattnet jag behöver i en desinfekterad behållare som jag blandar ihop med sockret för att försöka minska riskerna.
Hur gör ni när ni fixar priming, för att hålla det rent o fint från basiluskerna?
P.S min andra öl jag tappade på flaska bara någon dag efter första klarade sig fint och smakar superbt! ![]()