1 Senast ändrad av martinj (2011-02-15 23:30:08)

En trolig infektion, kan det vara från primningen?

Har provsmakat min första öl jag gjorde, en som bryggdes "all-grain".
Av det jag läst så kan jag inte tänka mig något annat än att jag åkt på en infektion sad

Den doftar medicin och plast ganska kraftig plast doft och surt. Det doftar inte i närheten av öl.
Smaken är skarp av plastig medicin och sur/syrlig, totalt odrickbar.

Jag har varit väldigt nogrann med sanering osv. dessutom smakade grön-ölet väldigt bra vilket leder till att jag fått infektionen vid flasktappning.
Har försökt komma ihåg hela tappnings process ifall min sanering skulle falerat på något och det enda jag kan tänka mig är vid skapande av socker lagen som jag använde till priming.

Jag kokade upp 1.5 dl vatten i en kastrull, lyfte av från plattan o rörde ner sockret och lät det svalna, kan det vara så att kanten på kastrullen kunde haft lite baciller på kanten?
Antar att det är extra känsligt när det varit så lite volym jag bara kokade upp snabbt, grytan blir ju inte direkt varm på kanterna.
Tänker nu att jag i framtiden skall köra vatten kokare full med vatten och slå ner det lilla vattnet jag behöver i en desinfekterad behållare som jag blandar ihop med sockret för att försöka minska riskerna.

Hur gör ni när ni fixar priming, för att hålla det rent o fint från basiluskerna?

P.S min andra öl jag tappade på flaska bara någon dag efter första klarade sig fint och smakar superbt! smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: En trolig infektion, kan det vara från primningen?

Kan du vara säker på att alla flaskor är infekterade? Jag tycker att det är mindre sannolikt att sockerlagen skulle varit infekterad utan lutar mera åt snusk i någon flaska - kanske bara i en.

3 Senast ändrad av peps (2011-02-16 06:49:03)

På beskrivningen av smaken låter det som klorofenoler. Kan bero på infektion, men lika gärna på rester av klorin från rengöring (av flaskorna eller annan utrustning som varit i kontakt med ölen).  Kan du beskriva hur du desinficerar?

Klorhalten i dricksvattnet kan också vara högre om man bor nära något av vattenverken.

Edit: men då hade ju den andra ölen smakat likadant...

Think globally. Drink locally.

Jag trodde och hoppades också att det skulle vara flaskan, men har prövat 4 st nu och alla var samma.

peps: jag jag har läst om fenol smaker som skall vara åt det hållet, men då borde dom väl inte vara så starka att det bara är dom.

Jag tvättar allt med pbw, och sen sanerar med Star San.

När jag primar brukar jag koka upp vatten i en kastrull med lock på, låta det koka någon minut. sedan häller jag av vatten tills jag får lagom mängd i kastrullen, i med socker och låta det koka upp igen. Svalna.

Jag är aldrig speciellt noga med vattenmängden utan måttar bara upp "lagom mycket" vatten (ett par dl skulle jag tro till 100 g socker), i med sockret och koka upp under omrörning. Låt koka 5-10 min för att ta död på så mycket som möjligt utan att för den delen börja karamellisera sockret.

Det vore mycket intressant att få testa en flaska, är det möjligt?

http://www.olprovningar.se/

Det är möjligt att ordna har inte hunnit hälla ut flaskorna än.
Känns lite konstigt att bjuda på en äcklig upplevelse wink

Skicka mig ett mail så skall nog kunna ordna något nästa vecka.

megen skrev:

När jag primar brukar jag koka upp vatten i en kastrull med lock på, låta det koka någon minut. sedan häller jag av vatten tills jag får lagom mängd i kastrullen, i med socker och låta det koka upp igen. Svalna.

Hej

Jag gör i princip samma som megan. Jag kokar först min kastrull med kokvatten. Vattnet häller jag på det som tål kokvatten för sterilisering.

Sedan häller jag i primen samt vatten och låter allt koka upp samt låter primen småkoka i 10 min samt häller på avdustningsvatten.

När jag har kommit så långt i processen som till priming, och ölet inte innan smakat dåligt då är det något i det sista stadiet som inte stämmer.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20