Humle plantor

Hej
Har nyligen köpt en gård.
Till min stora lycka såg jag att det finns tre stora välväxta humlestörar.
Jag trodde att det skulle vara någon gammal humlesort eftersom gården är gammal.

Nu har jag pratat med den tidigare ägaren som säger att han planterat plantorna från plantskola.
Det är därför nästan säkert att det är någon form av trädgårdshumle som inte duger till ölbryggning.
Jag skulle nu vilja byta ut dem mot "ölhumle".
Frågan är hur man bäst tar livet av humlen, helst så att det går att plantera ny humle i år.

Jag antar att uppgrävning eller värme inte räcker för att ta död på dem.
Finns det något lämpligt gift som tar död på hela rotsystemet utan att förgifta jorden där den nya humlen ska stå?

/Kjell

Sv: Humle plantor

Utan någon som helst kunskap innom trädgård så skulle jag säga att "något lämpligt gift" antagligen är en dålig idé. Okej säg att de gamla plantorna dör, men hur bra miljö kommer det bli för de nya? Och det kommer ju säkert finnas spår av det i jordens som tas upp av plantorna och sedan hamnar i din öl!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Kjell skrev:

Hej
Har nyligen köpt en gård.
Till min stora lycka såg jag att det finns tre stora välväxta humlestörar.
Jag trodde att det skulle vara någon gammal humlesort eftersom gården är gammal.

Nu har jag pratat med den tidigare ägaren som säger att han planterat plantorna från plantskola.
Det är därför nästan säkert att det är någon form av trädgårdshumle som inte duger till ölbryggning.
Jag skulle nu vilja byta ut dem mot "ölhumle".
Frågan är hur man bäst tar livet av humlen, helst så att det går att plantera ny humle i år.

Jag antar att uppgrävning eller värme inte räcker för att ta död på dem.
Finns det något lämpligt gift som tar död på hela rotsystemet utan att förgifta jorden där den nya humlen ska stå?

/Kjell

Det är inte alls säkert att det är oanvändbar trädgårdshumle. Kan vara northern brewer, magnum eller  nån annan sort. Spar dem och provlukta/smaka på kottarna så vet du ju om det är brukbart.

Jag skulle nog säga gräv upp dem. Om plantorna har stått några år så har de förmodligen hunnit skicka iväg rötter ganska långt. Å andra sidan är dessa rätt tjocka vilket underlättar en aning när man ska gräva upp dem. Se till att vara grundlig bara.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0242.jpg

Bild: Fortsättning på artikeln i senaste Hembryggaren om humleodling. Jag har grävt upp alla mina humleplantor, beskurit rötterna, slängt "trädgårdshumlen" som jag inte vill ha kvar och delat en av mina Mauritz-plantor.

Hej
Tack för alla råd.
jag följer nog Megens råd och spar en humlestör av gamla sorten.
Jag har letatrunt men alla trädgårds sidor säger att det är svårt att ta bort och alla rekommenderar grävning, gift nämns inte ens.
På giftsidan så låter roundup rootkiller bra!
den tas upp av växten går ner i rötterna och dödar.
Den dör vid kontakt med jord och man kan plantera nytt efter bara någon dag.
Det låter bra, men hittar ingen annan än leverantören som rekommenderar det.

jag gräver nog upp så gott jag kan och försöker hålla efter.
Jag hoppas att jag kan se skillnad på bladen på nya o gamla plantor.

/Kjell

Som novis på humle, är vildhumle/trädgårdshumle obrukbar?

Jag har en humleplanta hemma samt en hos svärmor.

Min är vildhumle från södra norrland och svärmors växer vid ett ca 150 år gammalt hus. Kan det finnas något hopp för dessa?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

ballista skrev:

Som novis på humle, är vildhumle/trädgårdshumle obrukbar?

Jag har en humleplanta hemma samt en hos svärmor.

Min är vildhumle från södra norrland och svärmors växer vid ett ca 150 år gammalt hus. Kan det finnas något hopp för dessa?

Martin

Det tror jag absolut. här kring hudiksvall har jag hittat vildhumle som jag tycker påminner mycket om northern brewer både till utseende och smak. Har dock inte testat att brygga med det.

8 Senast ändrad av thobbe (2011-04-15 20:20:40)

Jag har en lageröl som står och jäser nu som är bryggd på "vildhumle" har bryggt ale på den förr som jag inte blev helt nöjd med. Men humlen luktar gott och har enligt min gissning en alfasyra på 4-5 %. Ska bli intressant att se hur lagern blir.

Intressant läsning! Ska i dagarna snickra till ett par uteblomlådor. Dessa ska monteras ihop med högre spaljeér.
Dessa ska fungera som insynsskydd. Just därför funderar jag på just humle, som är snabbväxande. Funderar
bara på vart jag hittar just "brygghumle" i Sverige?

SolidRock skrev:

Intressant läsning! Ska i dagarna snickra till ett par uteblomlådor. Dessa ska monteras ihop med högre spaljeér.
Dessa ska fungera som insynsskydd. Just därför funderar jag på just humle, som är snabbväxande. Funderar
bara på vart jag hittar just "brygghumle" i Sverige?

Jag har ett par rhizomer fuggle över om du är intresserad. De har nyligen börjat gro.

Martin

På flaska:

Här tittar de första skotten upp av mina fem tyska sorter från eickelmann.de

Jag var ner till Enköping idag och köpte 2 stycken Magnumplantor på en plantskola och 1 stycke Northern Brewer (Nord Brau) på en annan. Nu är d satta i jorden förhoppningarna stora smile Dessa sorter är tydligen ganska vanliga på svenska plantskolar enligt de odlare jag talat med idag.

Martin. Fuggle låter lockande, vart bor du? Kan du skicka en rhizma?

/Thobbe

thobbe skrev:

Jag var ner till Enköping idag och köpte 2 stycken Magnumplantor på en plantskola...

/Thobbe

Var ligger den plantskolan? Vad heter den? En Magnumplanta skulle vara kul att ha.

thobbe skrev:

Martin. Fuggle låter lockande, vart bor du? Kan du skicka en rhizma?

Dom är redan drygt halvmetern höga, så det blir knepigt.

Martin

På flaska: