26 Senast ändrad av Portugisen (2011-04-29 14:47:52)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Thomas Fransson skrev:

Ok att alkoholpolitiken styrs av sk. "neo-prohibister" och man kan misstänka att det endast är rå-entrepenörsanda som styrt Sverige framåt 
mot en bättre ölkultur? (och invandrare som förde in konstigheter som uteserveringar till Sverige) När jag gick i kortbyxor fanns det enligt någon hemsida ca 5 bryggerier i Sverige... Nu när mina ben är lurviga stoltserar vi med ett drygt trettiotal små-bryggerier i Sverige...

Thomas, svensk alkoholpolitik är lika obefintlig som en svensk ölkultur, och nu lägger jag trotsigt in mina egna värderingar i ordet kultur, ni får ursäkta men jag håller med Kenneth här.  När du sprang i kortbrallor fanns det kanske alkoholpolitik men i dagsläget handlar det om skattepengar och statsfinanser.  Boxvinerna är ett tydligt tecken på att alkoholpolitik inte styrs av prohibister, godtemplare, absolutister och pingstvänner - Anke Borg, vår finansminister, är ytterst den som styr alkoholpolitiken i Sverige.

Jag smittas av din entusiasm att det finns så många småbryggerier i Sverige.  Skit samma att dom kanske sliter med lönsamheten och att hitta försäljningskanaler. Men som flera av oss redan konstaterat utgör dessa små-bryggerier förhållandevis liten del av den svenska ölkulturen (oavsett vilka värderingar man sätter i ordet "kultur").

Det är väl bland de 5 bryggerierna, som nu sannolikt bara är 3(?), där vi hittar majoriteten av den öl som utgör ölkulturen i Sverige. Och bland dessa tre, Carlsberg, Spendrups och Åbro (eller har jag helt fel nu?), så är det hutlöst dåligt med kvalitet, i allafall om man tittar på de två första, Åbro vet jag inte.

Jag var själv långt i från belevad ölkulturell när jag var i början av min alkoholdrickande period. Jag har visserligen alltid varit kärringen mot strömmen och väldigt intresserad av att prova något nytt. Det här innebar att jag även i ung ålder provade nya ölsorter när de kom ut, men jag hade ingen som helst aning om vad ölen var för typ, allt relaterades till ljus lager och värderades utifrån om jag tyckte ölet var gott eller inte. 

Jag vet inte hur många som kommer ihåg det, men det var faktiskt en liten ölboom i början på 90-talet då de 3-4 bryggerierna som fanns kvar kom ut med öl från alla de bryggerier de köpt upp och lagt ner.  Plötsligt fylldes hela marknaden av öl som Tingsryd, Rissingsbo, Arvika, Arboga, Nyckel, etc.  Det höll väl på ett år och sedan drog Pripps, Åbro, Spendrups och Falcon ner på sina sortiment och allt blev Pripps fat, Old Gold osv.  Jag provade i princip varenda öl, gick väl igenom varenda småstad i Sverige på det sättet och fastnade för Rissingsbo, som jag tyckte var förträffligt.  Visst var det också ett ljusl lageröl och sannolikt var det väl samma öl som i alla de andra småstäderna, men jag hade då ingen tunga att känna skillnad och kanske var jag inte särskilt intresserad heller. Minst lika viktigt var att jag drack ett annorlunda öl, något som väldigt få andra i min egen ålder drack.  Efter en stund tog Spendrups bort Rissingsbo och det blev Pripps igen, jag förpassades till att vara som alla andra.  Men när jag häromveckan hittade Rissingsbo på ICA som folkis köpte jag givetvis en burk för att leva gamla minnen. Det smakade inget vidare...

Vad jag ville säga med den långa harangen var att jag trots mitt intresse för öl och nya smaker inte hade varken tungan eller intresse att göra något med ölet jag drack. Dvs jag hade för lite ölerfarenhet att jämföra smaken på ölet med och saknade intresset för att ta reda på vad det var jag drack. Jag tror att jag som 20-åring var som vilken ölintresserad svensk kreti-pleti som helst: är det gott är det gott, och vem fan bryr sig vad det är! 

Om det är svensk ölkultur, ja då har vi en rätt tunn och intetsägande ölkultur i Sverige. Och inte mycket för de 30 små bryggerierna att bygga en konsumentbas på.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

27 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-01 19:03:42)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Visst är den liten, och visst dominerar orden "en stor stark" fortfarande flest antal meter bardisk i Sverige, inget snack om saken.
Men det är ändå lite spännande när man tänker på att småbryggerierna faktiskt får sin öl såld.

Än mer spännande är det att fundera över hur "brand-bundna" vi svenskar är, eller är vi inte det?
Måste vi ha en Pripps, Spendrups eller Carlsberg när vi är på lokal eller går det bra med vad som?
Finns det några preferenser hos gemene man och tenderar svenskar att vara öppna för att testa ex. Zlatopramen istället för Pripps som de druckit i 25år?

Det är kul att höra vad ni tror och tycker om Sveriges ölkultur och dess framtid.
Alla verkar ha olika åskikter. Pratar man med snubben på lokala pizzahaket så säger han att folk vill ha vanlig öl, punkt slut.
Frågar man personalen på "specialbarer" verkar dom se en annan trend där fler och fler nyfikna vidgar sina vyer.
(Även om det bara finns ett sådant ställe på 200 vanliga i varje stad wink )

Som sagt alla tankar och funderingar är spännande...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

28 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-03 17:29:44)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Är det någon som har några tankar kring matintresse och öl?
Hur många svenskar  tittar på mat-tv, äger globalknivar, kanske en kitchen aid osv...
Kan den allmänna gråa massans ökande intresse för mat även påverka valet av öl till viss mån?

Finns det kopplingar mellan den ökande efterfrågan och viljan att köpa närproducerat och ev. att köpa närproducerad öl
eller öl som inte är producerad på "industriskala" Kan det ena föra med sig det andra?


Vad är vår roll som "ölnördar" har vi någon roll alls?
Kan vi påverka, ska vi?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Thomas Fransson skrev:

Är det någon som har några tankar kring matintresse och öl?
Hur många svenskar  tittar inte på mat-tv, äger globalknivar, kanske en kitchen aid osv...
Kan den allmänna gråa massans ökande intresse för mat även påverka valet av öl till viss mån?

Finns det kopplingar mellan den ökande efterfrågan och viljan att köpa närproducerat och ev. att köpa närproducerad öl
eller öl som inte är producerad på "industriskala" Kan det ena föra med sig det andra?


Vad är vår roll som "ölnördar" har vi någon roll alls?
Kan vi påverka, ska vi?

Hej

Nej är tyvärr mitt svar. Jo givetvis så finns det intresset. Men som president Nixon sa i slutet av 60-talet. "The big silent majority" dom 97 % av amerikanerna som inte protesterade mot kriget i Vietnam, dom som inte fattade ett jota av den nya unga proteströrelsen som kunde tänka sig att fortsätta kriget i Vietnmn i all evverlig tid, dom vanliga stålverksarbetarna pappersindustrins folk, bilbyggarna, inte brydde dom sig om kriget i vietnmn.

En liten intresserad medelklass som både brygger sitt eget öl samt även ibland skapar öl i större skala (mikrobryggeri) 'är intrsserad. Den stora tysta majoriteten vill ha kebabpizza samt Pripps  blå. När det är vin som gäller då är det California Red i box.

Medelklassen hatar "packet" för den dåliga smaken. Packet "hatar" medelklassen för sina Rutavdrag samt "fina" smak.

Aldrig möts dom åt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Det här ämnet berör liksom själva kärnan till varför jag började brygga överhuvudtaget, men frågeställningarna går åt så många olika håll att det är svårt att fokusera riktigt. Jag betraktar mig till exempel inte som ölnörd (helt ointresserad av kommersiell öl, mikro eller ej) men hänger ju ändå här och får ut mycket av det. Det lokala och specifika engagerar mig mycket, men dithän har vi inte kommit i Sverige ännu (alkohollagstiftning etc.)

Lite överväldigad av trådens enorma vidd, men mycket glad att du startade den, Thomas. Återkommer med mer relevant inlägg när jag samlat tankarna.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

peps skrev:

Lite överväldigad av trådens enorma vidd, men mycket glad att du startade den, Thomas. Återkommer med mer relevant inlägg när jag samlat tankarna.

Helt enig med dig där, Peps.  Det är ett stort men intressant ämne.  Jag började brygga för att mikrobryggerivågen i USA och de mer eller mindre hantverksmässiga belgiska ölen hade inspirerat mig. Jag var säker på att jag kunde brygga lika god öl själv, med lite övning och kompetensutveckling. Med en sådan blåögd inställning är allt möjligt, sedan lär man sig om pitch rates, vikten av temperaturkontroll och vattenjustering och man inser att helt fullärd blir man aldrig. Men det egna ölet är i regel gott. En bra hobby, med andra ord.

Men som hobby är den lika marginaliserad som att odla pelargonier eller flyga hang-glider. OK, det finns ett ölintresse i Sverige och man kan alltid höja på folks ögonbryn när man bjuder på eget öl. Men oftast är kreti och pletis förväntningar att ölet är billigare och godare än Carlsbergs ljusa lager och så blir dom konfunderade/besvikna/chockade när dom får smaka på en riktig öl.  Det brukar inte bli mycket mer sedan. Visst, många är uppmuntrande och ger komplimanger men dom skulle nog aldrig kunna tänka sig att hälla i sig ett sex-pack av mitt hembrygda på en fredagkväll, men gärna det dubbla av Carlsbergs köpeöl. Till slut blir man som hembryggare selektiv till vem man bjussar sitt eget öl på. Varför kasta bort dessa dyra droppar på folk som inte vet att uppskatta det.

Nu är det givetvis skillnad på mitt hembrygda öl och det som Nynäshamns Ångbryggeri brygger. Stor skillnad.  Och jag har polare som jag introducerat till NÅ och som nu köper en påse blandat med både Red Stripe och Landsorts Lager.  Det är ett fall framåt, tycker ni inte?  Så visst kan vi förmå våra omgivning att se ljuset. Problemet är att vi är för förvinnande få, vi som gillar riktigt öl.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Jag håller inte riktigt med att vi skulle vara så få eller att många väljer bort hembryggt till förmån för mer macrolager.

De absolut flesta som jag sett haft möjlighet att välja mellan en bra balanserad hembryggd och en mer klassisk lager/pilsner har valt hembrygden tills det är helt slut, sedan motvilligt fortsatt med köpeölen.

Det blir också mer och mer vanligt bland de som inte har något direkt ölintresse att börja köpa lite blandad öl på Systemet, samt att faktiskt fråga vad som finns då de kommer på en krog.
De letar bland fatölen och flaskorna, samt frågar efter specifika öl om de inte ser sorter de vill ha.

De som begär Stor Stark på de krogarna jag själv hänger på har blivit betydligt färre.

Visst är det troligen så att en majoritet fortfarande struntar i vad de dricker, så länge det är ljust och inte smakar för mycket, men det är ändå väldigt många som väljer att veta vad de dricker.


Pub- och microbryggerierna poppar upp i en takt så man inte längre kan hålla koll på hur många som finns, specialsläppen på bolaget kommer så ofta att det knappt finns tid eller pengar att köpa allt, än mindre testa dem om man väl fått tag på dem.


Det finns säkert de som har ett ölintresse som gillar att det är en snäv hobby som gör att man känner sig lite extra special, men jag hoppas att de flesta ändå är villiga att dela med sig lika mycket som jag själv när någon är intresserad av att veta mer. 
Jag personligen försöker så gott jag kan att inte trycka på någon mitt intresse, samtidigt är jag väldigt glad över att få dela med mig av det jag kan om någon frågar efter det.


Genom min hembryggning samt mitt intresse av öl i allmänhet har jag fått ett flertal andra personer at börja brygga själv och/eller att vidga sitt ölintresse, om inte annat för att våga börja prova annat. Samtidigt är jag väl medveten om att jag är extrem i mitt intresse och att väldigt få kommer att lägga lika mycket tid och pengar på denna hobby som jag gör, men så är det väl med det mesta då man är väldigt intresserad av ett hyggligt snävt ämne.


Går man tillbaka till min första stora ölprovning någon gång 1996 (tror jag det var) då vi köpte samtliga  öl som fanns på bolaget i Handen (de hade självplock också) så fick vi ihop 54 olika öl, då köpte vi verkligen en av varje utav de öl som gick att få tag på. Idag finns det ju otroligt många fler, även om de flesta fortfarande går in under klassen ljus lager.
Man ser också fler och fler restauranger som börjar få öl av "högre kvalitet" i sitt urval, inte bara att de har några Tjeckiska ljusa lager, men även att det dyker upp närproducerade microbryggda öl.
Tidningarna har inte längre bara vinspalter, utan det blir mer och mer vanligt att ha dedikerade ölskribenter också.


Jag tycker nog att det finns en betydligt högre medvetenhet om öl, samt för många också ett vidare begrepp av vad man dricker, hur man dricker det samt var man gör det.


Nu blev det många olika saker i ett inlägg, men det är ju som sagt ett stort ämne att behandla.

33 Senast ändrad av megen (2011-05-02 10:17:58)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Microbryggning och hembryggning kommer bara växa mer och mer i sverige. Titta på vad som har hänt de senaste åren rent hantverksmässigt inom mat. Ett större intresse för mer lokal procucering i mindre skala. Senaste trenderna har varit surdegsbakning och nu är korvtillverkning på tapeten. Då kan man fråga sig vad dessa trendiga hantverksutövare vill dricka till sin korvmacka?

Mer behöver jag inte säga. Ölbryggning kan bli nästa stora trend. Bäst du förbereder dig svante. smile

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Portugisen skrev:

Visst, många är uppmuntrande och ger komplimanger men dom skulle nog aldrig kunna tänka sig att hälla i sig ett sex-pack av mitt hembrygda på en fredagkväll, men gärna det dubbla av Carlsbergs köpeöl.

Jag tror man får skilja på när man dricker några få öl för njutnings skull mot när man dricker öl i rent berusningssyfte. Om jag "måste" dricka 12st öl så dricker jag nog hellre Carlsberg om jag ska vara ärlig. Jag tror aldrig att hantverksöl (rätt ordval?) kommer konkurrera med den massproducerade industriella lagern när det kommer till berusningsmedel.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

megen skrev:

Senaste trenderna har varit surdegsbakning och nu är korvtillverkning på tapeten. Då kan man fråga sig vad dessa trendiga hantverksutövare vill dricka till sin korvmacka?

Där satte du huvudet på spiken. Okultiverade "finätare" landet över sätter vanemässigt upp "kombinationsprovningar" av svensk ost och flotta viner, jag menar vad sjutton? Jag blir mycket mer upprörd av sådan okultur än det utbredda stor stark-drickandet.

Men där finns en poäng. Thomas, du frågade om vi som ölbryggare har en roll att spela, och här tror jag det finns en öppning. Den svenska öltraditionen är i princip lika lång som den sydeuropéiska vintraditionen, men de har behållit en kontinuitet i sitt hantverk, vilket ger det en extra lyster. Vår svenska tradition är avhuggen, och så länge vi inte kan återknyta till den så har svensk hantverksöl ett legitimitetsproblem, som jag ser det.

För att konkretisera så känns det för mig avigt att presentera en samling jämtländska ostar tillsammans med en amerikansk pale ale med influgen amerikansk humle, och det spelar ingen roll att den är bryggd på gården intill. Jag säger inte att vi allihop måste börja brygga tokrökig porter, men om vi kunde hitta ett sätt att återknyta till och vidareutveckla den lokala tradition vi har så vore mycket vunnet.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Som nybörjare inom hembryggare av öl har jag lärt mig "att det är jästen som gör ölet" och här ser jag ett stort problem med varför det inte finns någon ölkultur i Sverige. Många länder har sin egen jäst för sina olika sorter utav öl men även olika humlesorter definierar en viss ölsort från ett visst område eller land. Här har "vi" eller en organisation som främjar ölet i Sverige en möjlighet att göra något åt det bara det finns tid och möjligheter att genomföra det. Problemet är nog att det stannar nog bara i en massa tjafs på något forum och inget blir gjort. wink

Mina 2 punkter just nu för att främja ölkulturen i Sverige:

1. Ta fram en jästkultur för Sverige ale/lager/annat?
2. Ny humlesort alt "pors" som är typiskt för just Sverige. Nu finns pors inte bara här och har använts/användes idag i Sverige och andra länder. alt annan ingrediens

Hinner inte rätta stavfel m.m smile

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Det finns ju en jäststam som brukar kallas "Swedish Porter" ibland även "Swedish Ale", tror detta är exakt samma stam som Ringwoodjästen dock?

Likaså finns det ju en svensk humlesort, Svalöf Mauritz.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Chubb skrev:

Det finns ju en jäststam som brukar kallas "Swedish Porter" ibland även "Swedish Ale", tror detta är exakt samma stam som Ringwoodjästen dock?

Likaså finns det ju en svensk humlesort, Svalöf Mauritz.

Ok då har "vi" en början till en "ölkultur" i Sverige. smile

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Ölkultur, finkultur, kulturarbetare, bakteriekultur, kulturlager, kulturväxter, kulturhistoria, kulturell.....

Kultur= odling, uppbrukning, skötsel, avel, förädling, utbildning, förfining, bildning, hyfsning (ur Våra vanligaste främmande ord)

anm. odling brukar vara det första ordet som förklaring till kultur i ordlistorna.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Chubb skrev:

Likaså finns det ju en svensk humlesort, Svalöf Mauritz.

Det finns mer än 60 svenska humlesorter samlade i humlegenbanken i Julita. Här finns en intressant del av den historiska svenska ölkulturen. I flera hundra år var humle en gröda och den enda där odlingen var föreskriven i lag. Humlegenbanken är ett resultat av ett ännu pågående forskningsarbete där man bla. med hjälp av gamla kartor från 1600-talet letat reda på ställen där humle odlats i Sverige. Där har man också funnit förvildade humlebestånd och tagit vara på plantor.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

En sak som är väldigt trevlig är att det som många påpekat inte finns en svensk ölkultur, men vi håller på att ta fram den wink

Resten är väl eg. en egen tråd men några funderingar ang. lokala öltyper...

Lokala öltyper är helt klart ett intressant ämne, lyssnade på en intervju med Brian Hunt (Moonlight brewing) för några år sedan.
Den intervjun väckte helt klart tanken på lokala öltyper och hur vida man vill brygga en öl för att likna en klassisk typ eller om man vill
brygga ett öl som passar eller återspeglar en händelse eller en plats. Hur skulle ett öl smaka och se ut om det skulle återspegla ens uppväxt?
Vilka element och smaker skulle man vilja ha med?


För hembryggare går det ju bra att redan igår experimentera med öl som matchar en plats, händelse eller ett område.
Småbryggerierna har kanske ett par år till innan sådana produkter är ekonomiskt lönsamma att producera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Den svenska ölkulturen dödades effektivt på 60 o 70 talet när då statliga Pripps köpte upp och la ner alla lokala bryggerier.
Innan dess fanns det mängder med små lokala bryggerier i större delen av landet.
Förvisso bryggde de flesta någon form av ljus lager, men ändå.

Förhoppningsvis kan de nya mikrobryggerierna till en del ersätta de förlorade bryggerierna, men jag tror att det är en bra bit kvar.

Eftersom vi fortfarande i detta land har ett mycket hårt politiskt motstånd till allt vad alkohol heter så är det svårt att etablera sig och överleva.
Till exempel så får man inte ha gårdsförsäljning.
Pga att det skulle strida mot EU-reglerna säger politikerna.
Vad de egentligen är rädda för är att det statiliga systembolagsmonopolet ska försvinna.
Skulle gårdsförsäljning vara tillåtet så kanske fler skulle starta små lokala bryggerier.
Kanske främst som binäring, men som med lite tur och stöd från lokalbefolkning och turister kan expandera.

Men visst går det även om det är tungt.
Det finns några goda exempel på bryggerier som startat i liten skala och successivt växt och överlevt under många år.

För mig är lokal förankring kanske inte just att råvarorna är odlade lokalt, även om det vore trevligt.
Tyvärr är kvalitén på svensk humle fortfarande underlägsen humle från andra länder som har ett bättre klimat.
Att chansa på lokal jäst är kanske inte det första man ska göra om man ska överleva.
På sikt kanske man kan ta fram sin egen variant men det är nog först när man lyckats bra.
Det finns några riktigt dåliga exempel på usel "svensk" jäst.
Tänker på Ystads bryggeri och även den gotländska (Spenrupska) Klosterölen som båda tyvärr är/var rätt kraftigt infekterade.

Jag hoppas verkligen att det kan uppstå en svensk ölkultur värd namnet.
och att intresset för god öl sprids 100 gånger mer än idag.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Den nya alkohollagen har ändrats 2011 så att du får ha en provsmakning av alkoholdrycker gjorda på råvaror som producerats på den egna gården.

Kanske det är ett led i att man utökar till gårdsförsäljning i framtiden men jag misstänker att IOGT-NTO kommer att protestera.

8 kap. Servering av alkoholdrycker

7 § Den som tillverkar alkoholdrycker från råvaror som produceras på den
egna gården och som har ett stadigvarande serveringstillstånd har rätt att, efter
anmälan till kommunen, vid tillverkningsstället erbjuda provsmakning av
de egenproducerade dryckerna.
Om sådant tillstånd saknas, får tillverkaren erbjuda provsmakning av
egentillverkade alkoholdrycker vid tillverkningsstället efter särskilt tillstånd
för provsmakning.

Källa: Svensk författningssamling http://62.95.69.3/SFSdoc/10/101622.PDF

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Om Systembolagsmonopolet upphör, tror du att du kan köpa en Rodenbach Grand Cru på ICA Maxi? Om inte - tar dom hem den bara till dig om du frågar?

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

megen skrev:

Mer behöver jag inte säga. Ölbryggning kan bli nästa stora trend. Bäst du förbereder dig svante. smile

Jag har förberett mig - i runt 20 år nu... smile

Ölkulturen och ölbryggningen har utvecklats enormt under den tiden. Och det mesta talar för att utvecklingen fortsätter.

Men visst kan det beskrivas på olika sätt beroende på var man tar sin utgångspunkt. Tack Thomas för att du startade den här intressanta tråden!

-- Svante

46 Senast ändrad av Runo (2011-05-03 06:13:03)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

gnoff skrev:

De absolut flesta som jag sett haft möjlighet att välja mellan en bra balanserad hembryggd och en mer klassisk lager/pilsner har valt hembrygden tills det är helt slut, sedan motvilligt fortsatt med köpeölen.


Man ser också fler och fler restauranger som börjar få öl av "högre kvalitet" i sitt urval, inte bara att de har några Tjeckiska ljusa lager, men även att det dyker upp närproducerade microbryggda öl.
Tidningarna har inte längre bara vinspalter, utan det blir mer och mer vanligt att ha dedikerade ölskribenter också.

Varför så negativ till tjeckisk öl? Har du så outvecklade smaklökar att du inte kan känna de subtila smaknyanser som finns i en välbrygd pilsner? Det är skillnad på en pilsner och en industrilager! Tycker den här hembryggarkulturen börjar bli mer och mer skitnödig. Det ska vara så mörkt, fylligt och humlebeskt som möjligt för att vara tilräckligt fiiiiiiiiiiiiiiiiint. Undrar vad hembryggare äter för mat hema som passar till kolsvarta humlebomber med över 7% i alkoholhalt. Läser man på dessa sidor så verkar det vara den typen av öl som majoriteten brygger. Men å andra sidan är det nog i den typen av öl som det är lättast att gömma sina tillkortakommden som bryggmästare i.
Hembryggarkulturen börjar likna någon elit som vet bättre än "vanligt" folk. Vanligt folk köper minsann bara stor stark, vanligt folk har inte förstånd att förstå att den bäääästa ölen är en amerikansk DIPA med en IBU på 275 och en alkoholhalt på 12% tillverkad av det lilla nanobryggeriet Little Pitt.
Fy fan för elitmänniskor det här börja likna Whsiky och cigarrkulturen.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Björn Petersson skrev:

Om Systembolagsmonopolet upphör, tror du att du kan köpa en Rodenbach Grand Cru på ICA Maxi? Om inte - tar dom hem den bara till dig om du frågar?

Antar att frågan är riktad till mig.

Mitt svar är att ICA Maxi kommer inte att ha Rodenbach Grand Cru.
Men kanske kan en lokal ICA eller Coop eller någon annan butik att kunna sälja ett lokalt tillverkat öl.

Det finns en myt som odlas att utan systembolaget så kommer det inte att finnas något annat öl än massproducerad billig "euro-lager" att få tag i.

Jag har besökt åtskilliga andra länder där man inte har ett försäljningsmonopol.
Utbudet på olika öl är i de länderna minst lika god som på systembolaget.

Ut och res i världen Björn och upptäck att det faktiskt fungerar utan monopol.

48 Senast ändrad av Kenneth (2011-05-03 06:51:52)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

binx skrev:

Den nya alkohollagen har ändrats 2011 så att du får ha en provsmakning av alkoholdrycker gjorda på råvaror som producerats på den egna gården.

Kanske det är ett led i att man utökar till gårdsförsäljning i framtiden men jag misstänker att IOGT-NTO kommer att protestera.

8 kap. Servering av alkoholdrycker

7 § Den som tillverkar alkoholdrycker från råvaror som produceras på den
egna gården och som har ett stadigvarande serveringstillstånd har rätt att, efter
anmälan till kommunen, vid tillverkningsstället erbjuda provsmakning av
de egenproducerade dryckerna.
Om sådant tillstånd saknas, får tillverkaren erbjuda provsmakning av
egentillverkade alkoholdrycker vid tillverkningsstället efter särskilt tillstånd
för provsmakning.

Källa: Svensk författningssamling http://62.95.69.3/SFSdoc/10/101622.PDF

Provsmakning är inte detsamma som gårdsförsäljning.
Provsmakning innebär att du måste konsumera drycken på plats och får inte köpa ett antal oöppnade flaskor att ta med dig. Det är samma sak som för vanliga restuaranger.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Kenneth du har rätt i det du skriver men som jag skrev:

"Kanske det är ett led i att man utökar till gårdsförsäljning i framtiden men jag misstänker att IOGT-NTO kommer att protestera."

smile

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Kenneth skrev:

Men kanske kan en lokal ICA eller Coop eller någon annan butik att kunna sälja ett lokalt tillverkat öl.

Det finns en myt som odlas att utan systembolaget så kommer det inte att finnas något annat öl än massproducerad billig "euro-lager" att få tag i.

Jag har besökt åtskilliga andra länder där man inte har ett försäljningsmonopol.
Utbudet på olika öl är i de länderna minst lika god som på systembolaget.

Ut och res i världen Björn och upptäck att det faktiskt fungerar utan monopol.

Grejjen med Systembolaget är väl den att det stora utbudet de har finns i hela landet från Birger Jarlsgatan till utlämingstället i Ånge.
Skulle inte  Systembolaget funnits där jag bor hade det bara funnits Mariestad och Sofiero till salu eftersom utbudet då skulle styras av efterfrågan.