Har åxå planer på jäsning i fat. Sekundären i alla fall. Allt pga platsbrist. Måste komma ur denna onda cirkel med att ölen tar slut fortare än den bryggs.
Angående desinfektion, så kör jag alltid vara starsan. Rengör först me pwb eller va det heter. Sen får det bli som det blir. Orkar inte hålla på till dödagar med olika häxrecept på rengöring, och har aldrig haft nån infektion.
Enda felsmakaen jag har upplevt är oxidation som följd av fel eller otillräcklig utrustning. Och i senare tid lathet då jag tappat en hel batch på halvliters pet efterhand som dom blivit druckna. Men det hade i detta fallet hjälpt att ha en bit slang ner till botten av flaskan.
Men så fort mina fat anländer blir det omtapp och brygg, sen blir det väl att köpa några fat till...... Men har 8 st partyfat som även kommer att användas flitigt.
Med detta vill jag ha sagt att jag i min kyl kan använda cornyfat att kallagra i, och sen ställa undan. Men samtidigt jäsa nästa bryggd i jäshinken. Men det funkar även att använda 2L coca flaskor att kallagra sista slatten i för att sen hälla det i ett partyfat.
3 stora kylar till med cylinderkoniska jäs/kallagringskärl hade vatt modellen..... dröm.
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house