Hittat en brooklyn-klon, verifiera tack!

Har tänkt att göra mitt första lager i helgen och försökte klura ut vad för typ av lager jag faktiskt tycker om.
Det har tyvärr blivit så att jag gillar färre och färre lager, men det som faktiskt dricks med jämna mellanrum är brooklyn lager.

Jag hittade ett recept (titta ner) som jag har tänkt att använda mig av. Det är kopierat från http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=61342 och verkar inte vara ett väl beprövat recept men ändå inte helt dumt. Nu är det så att detta är även min första helmäskning. Därför är jag lite nyfiken på om ni kunde kolla på receptet och se om ni hittar några fel eller ändringar som kan göras.. Är det någon idé att använda sig av irish moss?

Min tanke är inte att skapa en klon utan mer en liknande öl, där jag fångar lagerkaraktär tillsammans med humlearom. Vad tror ni, klarar jag det med detta recept?
Att tillägga, jag har redan köpt alla ingredienser...

Recipe: Brooklyn Lager
Brewer: Sirbrewzalot
Asst Brewer:
Style: Vienna Lager
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 5.00 gal
Boil Size: 6.82 gal
Estimated OG: 1.053 SG
Estimated Color: 11.4 SRM
Estimated IBU: 30.4 IBU
Brewhouse Efficiency: 65.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
5.00 lb Pilsner (2 Row) Ger (2.0 SRM) Grain 44.4 %
5.00 lb Vienna Malt (3.5 SRM) Grain 44.4 %
1.25 lb Caramunich Malt (56.0 SRM) Grain 11.1 %
1.00 oz Hallertauer Mittelfrueh [4.00%] (60 min) Hops 15.2 IBU
1.50 oz Hallertauer Mittelfrueh [4.00%] (20 min) Hops 13.8 IBU
1.00 oz Hallertauer Mittelfrueh [4.00%] (2 min) Hops 1.3 IBU
0.50 oz Cascade [5.50%] (Dry Hop 28 days) Hops -
1 Pkgs Bohemian Lager (Wyeast Labs #2124) Yeast-Lager

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 11.25 lb
----------------------------
Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 14.06 qt of water at 166.0 F 154.0 F 60 min

I'd mash at about 154, I'll leave the details up to you. Ferment at 45 *F, D-rest, slowly lower the temp to 35, transfer to secondary with dry hops, lager 4-6 weeks, bottle or keg, enjoy. YMMV, good luck.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

2 Senast ändrad av michel (2011-06-23 21:52:47)

Sv: Hittat en brooklyn-klon, verifiera tack!

Jag gjorde en lager i höstas med hälften munchner och hälften pilsnermalt humlas med amarillo, cascade och någon humlesort till. den hamnade definitivt i samma region. Men nå hon klon var det inte. Jag skulle tro att det där receptet är åt rätt håll. Men jag är lite tveksam inför hallertauern. Men det vet säkert nån annan bättre än jag om den innehåller hallertauer eller inte.

Jaja, jag kan kolla om jag hittar mitt recept från i höstas.

www.brygg.se

Det var ett tag sedan jag drack den. Men jag tror nog det kan fungera ganska ok. jag tror hallertauer blir rätt. Jag skulle tro att du kan få lite info ang detta på brooklyn brewerys hemsida men den innehåller defenetivt en bas av ädelhumle så till vida jag inte blandar ihop den med boston lager. Cascaden är det inga mängder av men den ska väl bara ge en inressant brytning i en annars mer typisk wiener.

Prova och berätta.
Mvh love

En lång bryggdag men jag tror allt har gått väl. Hoppas min kyl orkar hålla temperaturen nere bara.
Återkommer med resultat om några veckor!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.