Tjatet om sträv humlebeska, urpressad humle, sulfat mm.
Hej! Nu har jag äntligen fått tummen ur och fått tag på fräscha vattenprover på hudiksvalls vatten, har ju flyttat in till stan (egen brunn tidigare). Resultatet slog ju inte en direkt med häpnad då jag har bryggt med vattnet tidigare. Det är är när jag användt hudiksvallsvatten som jag har fått den där sträva humlebeskan speciellt när jag kramat ur humlen efter kok, även i mindre grad när jag inte gjort det. Men svaret på gåtan var ju enkelt och ganska självklart. Hudiksvalls dricksvatten har en sulfathalt på 35ppm (mg/l). Detta är ju iof inget extremt men eftersom att majoriteten av bryggare har ett vatten som ligger på ett lägre värde så tror jag med enorm stor sannorlikhet att det har en avgörande betydelse. En annan motståndare till urkramning av humle Mr: Bryggradio (Thomas Fransson) bor ju i malmö och om jag kommer ihåg rätt så har jag för mig att malmövattnet ligger på ungefär samma sulfathalt.
Men jag vill desperat ha ner sulfatvärdet då jag upplever det som störande, vill absolut inte ha beskan betonad på detta sätt. Jag märker det tydlig i alla öl jag bryggt med hudiksvallsvatten, även lättare mindre humlade lageröl lyser strävheten igenom på.
Så om jag inte lyckas hitta ett bättre bryggvatten i närheten så måste det bli spädning med destilerat eller osmosvatten. Så ett osmosfilter kanske hamnar på inköpslistan. Iof så jobbar jag i liten mindre förort till hudiksvall där de har eget vattenverk, men det enda jag vet om vattnet där är att det är lite mjukare, väntar ivrigt på svar, och jag hoppas på ett så lågt sulfatvärde som möjligt.