fatölsanläggning - vad välja?

halloj!

ska välja fatölsanläggning idag. kulfattning ska det bli i alla fall.

undrar om jag ska slå till på fatölsanläggning med 6 kg CO2-tub eller om jag ska välja anläggning med mindre tuber. vad blir billigast? smidigast?

visst kan man lagra på corneliusfat och sedan tappa över på flaskor, om man skulle vilja det? (vi snackar normal flasktappning med jäst, primingsocker och hela alltet.)

hjälp mig välja rätt!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

2 Senast ändrad av Joel (2006-02-28 11:23:08)

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

Jag kör på anläggning med petriadapter och sodastreamtub, men jag skulle kraftigt rekommendera att du köper en STOR tub direkt. Sodastreamtuber räcker bara till ca 2 fat, så det blir nog billigare i längden att ha större behållare. I alla fall när man har törstiga kompisar som jag har...

...och det går alldeles utmärkt att använda faten för lagring!

Jag håller med Joel att en stor tub är det mest rationella. Väljer du små tuber måste du ha två tuber så att du inte plötsligt blir helt ställd. Med Petriadapter landar du då på 635:- sett mot 1195:- för en stor tub. Bor du så att du kan hämta den stora tuben på Humlegården får du motsvarande 20 sodastreamfyllningar utan kostnad till ett värde av 20x45=900:-. Fyllning av stor tub kostar 200-300:- vilket ska ses mot 900:- om man har det på sodastreamtuber.
Nackdelen med stor tub är att den är tung och besvärlig att flytta runt, så om du ska åka iväg och servera öl på olika ställen får du nog komplettera med en mindre tub och Petriadapter...om det inte är så små mängder att du fyller några flaskor från fatet.

tja!

stor CO2-tub och två fat beställda! här ska bryggas öl.

t

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

tja!

t

så du har inte bryggt öl förut wink

6 Senast ändrad av urgusinka (2006-02-28 13:11:05)

jo, men lidit av flaskhalsbegränsningar...

Död åt Reinheitsgebot!

Ni som har fat och större behållare för det färdiga ölet, har ni aldrig problem med att dricka upp ölet i öppen behållare innan det hinner oxidera eller liknande? Har funderat på femliters fat eller liknande men man vill ju inte bli alkoholist på köpet bara för att dricka upp ölet innan det börjar smaka sämre.

Ja och nej, och det beror på och kanske.
Vadan detta luddiga svar?
Jo, som vanligt finns det inte någon riktig sanning.
Låt oss börja med oxidation.
När man tappar upp på fat så bör man försöka få bort så mycket syre som är rimligt.
Det enklaste (som kanske inte fungerar så bra egentligen) är att fylla upp fatet till brädden. Därefter försiktigt "gasa" på med kolsyra. Kolsyran (CO2) är tyngre än syre (O2) så det ska lägga sig som ett lager undeer syret och "pressa" bort det. Nu är det dock så att gaser gärna blandar sig (typ luft) så troligen får man inte bort allt syre.

När man sedan tappar ut öl så trycker man i mer kolsyra. Så efter fyllningen av fatet så kommer det inte in något mer syre. Fatet är alltså inte "öppet".

Enligt min erfarenhet så tycker jag dock att fatöl har sämre hållbarhet än på flaska. Ölet blir dock snabbare klart på fat än på flaska (troligen beroende på priming i flaskorna).

En "normal" livslängd på ett öl på fat ligger någonstans runt 2-3 månader jämfört med åtminstonde 6 månader på flaska.

Jag brukar nästan alltid hälla ut en slatt på någon liter i fatet såvida inte ölet är ruskigt gott och konsumerats i ganska rask takt.

Ett 4 gallon (18,9 liter) fat bör man vara ett par att dela på om man inte är någon storkonsument. Halvfatet på 2 gallon (c:a 9,5 liter) är trevligare i konsumtionssynpunkt. Där blir det aldrig någon sunkig slatt att hälla bort.

5 liters partyfat är lite enklare till sin natur och det skiljer lite i hantering.
Priming av partyfat är det vanligaste till skillnad från de större faten där man pressar i kolsyra. Sedan driver man ut ölet med en mindre mängd kolsyra.
Jag använde 5 liters faten i 3-4 år innan jag införskaffade en fatölsanläggning. Den stora nackdelen som jag såg det var att det en gång jäste för mycket i fatet så att det fick "horn" och inte längre hade formen som en liten tunna.

Slutligen vill jag säga att jag under det senaste halvåret gått tillbaka till att tappa på glasflaska i stället för fat. Dels på grund av att jag bryggt många öl som kräver lång lagring och dels för att glasflaskor är så trevliga att ta fram och hälla upp ifrån.

Tor, när du nu beställer en stor tub så kanske du vet något bra ställe där man kan fylla den med kolsyra? jag har länge gått i 6-kilos-tubs-funderingar, men har inte hittat någonstans där man kan få den fylld här i skellefteå. eftersom jag är i umeå då & då kanske man kunde passa på att fylla den när man ändå är där. om du vet av något ställe, som sagt...?

urgusinka skrev:

tja!

t

Hey - du gör mig avundsjuk gamla gubbe;-) Grattis:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Joel skrev:

Tor, när du nu beställer en stor tub så kanske du vet något bra ställe där man kan fylla den med kolsyra? jag har länge gått i 6-kilos-tubs-funderingar, men har inte hittat någonstans där man kan få den fylld här i skellefteå. eftersom jag är i umeå då & då kanske man kunde passa på att fylla den när man ändå är där. om du vet av något ställe, som sagt...?

hej joel!

vet inget ställe, men jag utgår från att det måste finnas möjlighet till påfylln någonstans i umeå. annars får jag flytta från stan, till civilisationen. men s snart jag vet nåt, då ska du få veta!

jag och jan har snackat om bryggning. det ser ut som att adam bier blir hos mig 25 mars. du är välkommen!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

12 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-01 13:56:26)

Japp Joel. Vi har ändrat lite i planeringen (jag hade sagt 17. åt dig igår) så det blir den 25. istället. Kom och vara med och se till att just den helgen blir hellig. Vi ska be till Gambrinus;-) Är du med?

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Joel skrev:

Kolla med dem som säljer brandredskap till exempel:

Brandservice AB, Skellefteå - Umeå
Tel. 0910-395 25
Mullbergsv. 17, 93137 SKELLEFTEÅ · Karta
Brandsläckare, brandpost, brandredskap, brandventilation, skyltar, systematiskt brandskyddsarbete,...

Jag fyller min tub hos en "lokal" brandredskapsbutik och det är bra och billigt.

Tor och Jan - 25:e är spikat! Ska försöka att stiga upp i tid den här gången så vi hinner åkalla Gambrinus i god tid innan inmäskning!

Kenneth - skojar du?! jag bor på gatan som korsar mullbergsvägen och går ofta förbi brandservice. tanken hade aldrig slagit mig att de kanske kunde fylla kolsyra. trögtänkt av mig. tack för tipset! ska gå förbi imorgon och gulla lite med dem...

Om du berättar att det är till din egen fatölsanläggning så brukar det inte vara något problem.
Annars kan de vara lite misstänksamma vad man ska ha det till.

Du kan ju alltid bjuda på ett smakprov tongue

ja, märkligt nog så funkar ett löfte om smakprover nästan alltid som smörjmedel smile

En undran till er som tappar på korneliusfat:

Filtrerar ni era öl innan ni tappar den på fat?

Om inte, hur uppför sig eventuella sedimenteringar? Kleggar de igen kopplingar etc?

Om ni filtrerar, vad använder ni för utrustning/filterstorlek?

18 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-06 15:29:14)

Nej jag filtrerar aldrig mina öl och kommer aldrig att göra det heller.
En av de stora anledningarna till att jag brygger egna öl är att ofiltrerade (och opastöriserade) öl är så mycket godare. Vid filtrering så tas så mycket av det goda bort. Ölen blir platta och trista.

Som en av Sveriges största ölkännare brukar säga:
"Filtrering dödar ölet, och pastörisering kremerar liket".

Kan tillägga att kopplingarna inte kläggar ihop.

jag filtrerar inte heller ölet. en ordentlig kall lagring innan man tappar på fat räcker gott. tyvärr har jag nästan alltid för bråttom med omtappningen men även om det blir en ordentlig bottensats i fatet så blir det aldrig klägg i kopplingarna pga det.

sen håller jag med Kenneth om att filtrering är helt förkastligt. har provat det, men gör aldrig om det. ögonen blev förvisso glada, men smaklökarna blev jätteledsna!

Joel skrev:

en ordentlig kall lagring innan man tappar på fat räcker gott

Hur menar du med en ordentligt kall lagring? Hur lagrar du det? I jäshink, dunkar eller tankar?
Om det är en lager som avses lagrar du den då på det viset i flera veckor innan du tappar den på fat för konsumtion?

smile

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Jag låter min öl stå runt en vecka som minst vid 0 gradig temperatur. Detta i kombination med en försiktig omtappning till fat ger mig kristallklart öl. Misstänker också att jag kokar väldigt mycket kraftigare än vad jag tror(mängden som kokar bort är ca 2 ggr vad jag först räknande med)

Fat som man dessutom bara kolsyrar och ställer undan verkar hålla nästan hur länge som helst. Även halvdruckna fat har blivit undanställda här och framplockade igen efter ett par månader utan någon negativ inverkan på smaken.

jag tappar om på en annan jäshink och låter det stå i kylen så länge jag orkar vänta, innan jag tappar över på fat. det blir aldrig särskilt länge, tyvärr wink men ju längre jag väntar desto klarare öl.

23

Vill man slippa bottenslammet i flaskorna efter priming, klarning och allt det så fungerar det utmärkt att köra champagne metoden. har aldrig praktiskt gjort det på öl, men fungerar fint på mousserande vin och starkcider.
Lät bara flaskorna stå på korken i en vecka eller två, tar en i taget och vänder upp den rätt snabbt men försiktigt, tar bort kapsylen/korken och sätter på en ny så fort som möjligt.
Största delen (i vissa fall all) jäst sitter kvar på kapsylen / korken när man tar bort den och om man inte är för våldsam blir det ingen märkbar skillnad på kolsyre innehållet.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Ja det var ett sätt jag inte tänkt på. Det är skönt att se att det finns fler med samma problem som jag; hur man lagrar tillräckligt länge innan suget sätter in. roll Ett tidslås som de har på banken kanske. tongue

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

E-ale skrev:

hur man lagrar tillräckligt länge innan suget sätter in. roll

Eller brygga riktigt läbbigt öl wink