Bryggverk

Hej!

Har under en tid varit på jakt efter ett litet bryggverk. Detta är det senaste, och billigaste, jag hittat. Vad tror ni om det?

Braumeister

Kanske något för Humlegården att ta in? Är det någon som känner till något annat bryggverk som inte kostar mer än ca 10.000:-

/Jazza

2 Senast ändrad av Calle (2006-03-01 21:17:17)

Sv: Bryggverk

Hej!
Ett 20 liters brygverk för drygt 10 000:- känns "lite dyrt".
Ett billigare förslag är:
En 25-liters gryta av bra kvalitet.
Två hinkar, den ena med massor av hål i botten för mäskning.
En kopparspiral för kylning.
Kostnaden bör hamna en bit under 2 000:-

Fast bryggverket från Tyskland ser jäkligt läckert ut.....

Edit: Kolla om  Håkan Lundgren fortfarande tillverkar Combo 50, de kostade väl en 4 000- 5 000:- för några år sen.

Jo,

det är lite dyrt. Men innan detta var jag sugen på det här, Brumas, som kostar nästan 20.000:-... så då känns det inte så farligt :-). Jag mailade Håkan Lundgren för ca ett år sedan om Combo 50 men fick aldrig något svar. Ska ringa och kolla om det fortfarande säljs.

/Jazza

Hej!
Kul film om Braumeister på deras webb - jag har inte sett någon liknande film. Däremot liknar deras bryggverk det lite mer doityorselfaktiga  som www.lundteknik.dk utvecklat. Skulle tro att det danska prsiet med frakt ligger på knappt hälften av 10.000. Lunds pris beror i hög grad på hur mycket utrustning du har och vad du behöver köpa till.
Basen i Lundtekniks system bygger på en gryta som numera också Humlegården har i lager. Det finns ett par långa och intressanta trådar om detta här nedan.
//Mats L

mats l skrev:

Hej!
doityorselfaktiga  //Mats L

Va?

Fick kolla två gånger innan jag såg det med tongue

do it yoUrself - aktiga

Ujuj.... passa dig för språkpolisen Mats ;-)

/Fredrik

Fredrik skrev:

Ujuj.... passa dig för språkpolisen Mats ;-)

/Fredrik

Jag brukar själv stava som en kråka så det var inte "stavfelet" det utan snarare att jag inte alls förstod vad som menades.
Detärsvårtattläsanågotsomärihopskrivetochspråkblandatsamtdessutomfelstavat wink

Hej igen!

Om man bortser från priset, tror ni att Braumeister funkr bra? Är amatör men undrar om inte urlakningen går lite för fort? På videon och enligt dokumentationen verkar det gå på typ 5 minuter.

/Jazza

Den arbetar med en pump så det är ett RIMS, då behövs inte den vanliga mäskningen man annars är van vid (filterbädd, sakta överösning och tappning).
Däremot används en annan typ av mäskning med RIMS (som jag fattat det). Man höjer sakta insatsen med all malt samtidigt som pumpen får arbeta (konstant recirculering) medan man tillsätter mer vatten så att vätskenivån i grytan hålls konstant (beror såklart även på hur mycket vört man siktar på osv).
Resultatet av de två metoderna är troligtvis samma även om RIMS har lite högre verkningsgrad.
Jag kan inte se filmen här men av de skriftliga instruktionerna att dömma så slår de av pumpen innan mäskning och låter bara malten sakta rinna av, inte vidare optimalt.