Julas syrgas till syresättning

Hejsan är det någon som använder sig av syrgas vid syresättning? Funderar på att köpa Julas syrgastub med en enkel regulator och en flödesmätare efter för exakt reglering. Antar att detta inte är särskilt kostnadseffektivt men som jag har förstått det borde en tub räcka till 20 batcher om jag brygger 10L vilket inte låter så farligt om man tänker att man sparar tid och kanske lite öl som blivit infekterad av tidigare mindre säkra syresättningsmetoder...
Är det något jag borde tänka på?

Sv: Julas syrgas till syresättning

Jo fast jag har egentligen bara hunnit med en bryggning med syrgas så jag kan inte ge dig så mycket tips.
Jag köpte på bjolu340s inrådan en flaska och regulator från Jula och sedan har den kompletterats med en flödesmätare. Här är lite bilder iaf:

http://farm3.staticflickr.com/2836/9615359078_d72e8d204a.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7284/9615358016_1646d7181a.jpg

Aha fantastiskt!! big_smile Precis så jag hade tänkt trodde dock aldrig jag skulle hitta en flödesmätare.
Får man fråga vart man du fick tag i den?

Hittade en uträkning på nätet som tyckte jag skulle ha 17sec med 0,2L/minuten för 10L vört
för 8ppm. tror du detta kan stämma? Känns som att tuben borde räcka jäkligt länge i så fall.
Enligt beskrivningen på Julas hemsida stod det att brukstiden var 20min. Med så låg rate som
0,2Lmin borde den ju hålla väldigt länge. Fattar jag fel?

Man ska ha klart för sig att Svensson är en händig man!

Nej, den räcker nog länge den där tuben. Jag känner inte igen siffrorna - men för en vanlig 21l-batch brukar jag köra 1l/min i en minut. Det är inte heller något speciellt kraftigt flöde (jmf hur man vrider på en svetstub för skärande låga..).

På apoteket finns det bra syrgas    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art … erTypeID=2

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Nice Svensson! Exakt en sån setup jag gått och lurat på. Som sagt, var fick du tag på regulator och flödesmätare?

bjolu340 skrev:

Man ska ha klart för sig att Svensson är en händig man!

Nej, den räcker nog länge den där tuben. Jag känner inte igen siffrorna - men för en vanlig 21l-batch brukar jag köra 1l/min i en minut. Det är inte heller något speciellt kraftigt flöde (jmf hur man vrider på en svetstub för skärande låga..).

Aha skumt, jag läste här ifrån http://byo.com/component/k2/item/146-ar … -aeration?
Men jag kan ju ha missuppfattat texten också.. Hur räknar du?

Regulatorn är inköpt på jula, men måste beställas som en reservdel. Det är bara att ringa eller maila kundtjänst så beställer de hem en. Den kostar för övrigt bara 199:-

Flödesmätaren är inköpt från Ali: http://www.aliexpress.com/snapshot/233495033.html
Jag har dock inte hunnit kalibrera den så vet inte hur bra den funkar.

Övergången mellan regulatorn och flödesmätaren har en kollega svarvat fram. Har för mig att det var m8*1 och m11*m gänga pluss ett viss djup på hålet innuti för att få plats med div prylar som gömmer sig bakom nipplen i regulatorn.

är det verkligen ren syrgas utan tillsattser i den där? tycker den var på tal tidigare att det inte var så?

10 Senast ändrad av svensson.lu (2013-08-29 18:34:24)

är det inte odorox eller liknande du tänker på? julas syrgas är i vart fall helt luktfri. I övrigt är ju syrgas helt underbart! iom att jag inte kan skaka den nya jästanken, så var det mer eller mindre ett måste att börja med syre. 2 min senare är allt klart och jag har ryggen fortfarande i behåll. Jäste sedan ut en 1.050 lager till 1,010 på 1,5 veckor. efter 2 veckor testade jag för diacetyl och tappade på fat.

Det kan vara den jag tänker på. Det  låter det ju helt fantastiskt. Kanske man borde skaffa fram liknande grejer. hur bra fungerar det utan flödes mätare?

Ser att du har  ny trevlig jästank(profilbilden). Hembygge eller Blichmann eller något helt annat?

12 Senast ändrad av svensson.lu (2013-08-29 21:21:09)

Det funkar nog ganska bra utan flödesmätare också. Jag ville bara ha någon slags referens mellan bryggningarna, men man kan ju likaväl kolla in hur det bubblar i vörten i stället.

Det blev en 14 gallons från More beer smile och det första jag gjorde var att ta med den till jobbet, pressade upp nya hål i locket och fick två extra TC-anslutning ditsvetsad wink Supernöjd!

Fast jag körde ju mina första bryggningar utan flödesmätning och det är fasen inte så lätt att veta. Regulatorn från jula är inte fantastisk och det lilla motståndet i "stenen" gör att det mer fungerar som en på / av-kran.

Så att veta när det är 0,2l/ min kan man glömma - å andra sidan är kanske inte noggrannheten på den där doseringen så viktigt som faktumet att det kommer ordentligt med syre i vörten.

beställde en flödesmätare redan;)
Fungerar det med de diffusionsstenar humle säljer eller vad skall man ha nere i vörten?

Sve.lu man blir avis;)

svensson.lu skrev:

Det funkar nog ganska bra utan flödesmätare också.

Jag har ju som sagt var bara kört en gång och då utan flödesmätare, medans Bjolu har använt den destu mer både med och utan flödesmätare. Men jag tyckte det var rätt ok ändå.

När det gäller själva diffusionsstenen så föredrar jag nog en på pinne (från More beer) iom att jag inte kan se hur en slang ligger, men den borde funka lika bra i övrigt. Slangen är lättare att desinficera iaf för pinnen är rätt lång.

Japp. På pinne är att föredra för då är det bara att koka alltihop.

/Björn

svensson.lu kan det va den här regulatorn. har varit i kontakt med Jula. dock inte samma pris så jag blev lite fundersam

R020334 RED.VENTIL OXYGEN T. 218530    20
225 kr

Det är samma nummer som på min faktura, så det är bara att beställa! Men vilka rånare, de har höjt priset med 26:- sedan i maj wink

Ok tack gör det. Den klassiska prishöjningen:)

Vid min kontakt med Julas kundservice fanns det inte på världskartan att de skulle kunna få fram en regulator. Det trots mitt påpekande om att de bör tillhandahålla reservdelar till svetsen de säljer. :-( Kanske något för Humle att ta in i sortimentet. De har ju Oxyturbo mini Co2 regulator, så kanalen finns ju redan.

21 Senast ändrad av svensson.lu (2013-09-04 10:12:34)

det kanske underlättar om man har beställningsnummret ovan? Det kan ju vara så att personen i kundtjänsten skulle på lunch eller liknande och inte hade tid att kolla upp det hela.. ibland är det tyvärr lättare för vissa att dissa än att vara behjälplig.
håller med dig, det vore en bra produkt för humle.

Jag gick min beställd via mail till kundtjänst. Bara berätta till vilket varuhus den skall skickas.

undra om det är någon som kliar sig i håret när regulatorn singlar upp på Julas "service call rate" 10 i topplista smile

Förresten så kallas den inte regulator i Julas sortiment. Reduceringsventil tror jag (vilket dessutom är precis vad det är).

25

denne skal du fråga efter :

MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500
beställnings nummer R020334