Premiärbrygga en Bitter på Braumeister

Nu är det dax att köra premiären på vår nya Braumeister 20l

I samband med detta så försökte jag mig också på BeerSmith 2 som jag aldrig använt förut.
Måste erkänna att antingen är jag lite trög, eller så är det en viss inlärningströskel på denna programvaran.

Nåväl, med premiärbrygget på gång och på ny utrustning vill man ju gärna att det blir drickbart (om inte annat så för att lugna hustrun....)
Hoppades att det finns några som kan kolla receptet nedan och säga till om jag tänkt fel någonstans, speciellt vad det gäller startmängd vatten.

Tanken är att det skall bli en enkel och klassisk Bitter Ale:

Startvolym i Braumeistern: 23l
Värms upp till 67 grader, i med malten och kör försockringsrast på denna temperatur i 75 min.
Öka till 77 grader (tar väl 10 min med BM att öka 10 grader) sedan 5 min utmäskning på 77 grader.
Laka med ca 1 liter 75-gradigt vatten (eller mer om det behövs), och sedan koka i 65 min.

Ingredients           
Amt      Name
3,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
0,70 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (130,0 EBC)
15,00 g Challenger [8,00 %] - Boil 60,0 min
0,50 ml Protafloc (Boil 15,0 mins)
25,00 g Goldings, East Kent [6,00 %] - Boil 15,0 min
35,00 g Goldings, East Kent [6,00 %] - Boil 2,0 min
20,00 g Challenger [8,00 %] - Boil 2,0 min
1,0 pkg SafAle English Ale (#S-04) [23,66 ml]

Om jag fått till detta rätt i Beersmith så borde det ge en OG på 1046, en FG på 1012 (ABV=4,5%) och IBU på 32. Samt att jag har ca 19l i slutet som skall ner i jäskaret.

Alla förslag till förbättring/justering tas tacksamt emot!
Speciellt angående startvolymen på vattnet, för här är jag inte kompis med BS2.

Sv: Premiärbrygga en Bitter på Braumeister

Så -
1) Braumeister brukar föreslå inmäskning vid lägre temperatur. Jag brukar mäska in ovanför 50 grader. Men du kanske inte vill få alldeles för hög utjäsning...
2) Bortkok per timme (med ett liggunderlag runt) är ca 3 liter.
3) Jag brukar lämna ett par liter i botten av BM för att slippa få med druv och humlerester etc till jäskärlet. Så volymen bör justeras upp motsvarande - om jag ska ha 19l till en corny så brukar jag tänka såhär:

19l Corny + 1.5l jästkaka mm i jäskärl + lämna 3l grums i BM + 3l bortkok + (antal kg malt, dvs i ditt fall 3.7) liter som malten suger upp => 30l.

MEN: Du ska fylla upp till strecket och sedan ska du justera volymen efter mäskningen. För det är ganska viktigt att du har lagom mängd vatten för att systemet ska funka.

Har du läst brukshandvisningen förresten?

På din första fråga om jag har läst bruksanvisningen:
Ja, läst men inte till fullo förstått smile
Har även försökt läsa igenom alla Braumeister-trådar här på forumet och annorstädes för att förbereda mig.
Kanske bör tillägga att jag använder "Philip's Braumeister"-profil i BS2. Utan att egentligen veta om den stämmer, har bara sett att många rekommenderar den.

1) Har sett att flera Speidel recept för Ale har ca 60 grader som in-mäskning (lager och pilsner vid lägre). Vår tanke var att helt enkelt värma upp till 67 grader och i med malten. Allt för att följa detta enkla recept som bör ge vettigt resultat. Kanske borde vi lägga i malten vid 60 grader istället?

2) Tack! Hade läst mig till att bortkoket var 2 liter/timme. Skall mäta själv, men utgår i denna bryggning ifrån att det är 3l.

3) Bra och enkel matematik. Då blev också BS2 angivelserna mer vettiga. Fick att totalmängd vatten skulle vara 27l (men misstänker att profilen inte tar hänsyn till att lämna 3l grums, så då matchar det).

Lagom mängd vatten, japp det är vad jag sett att många diskuterar. Tar till mig det.

Tack, uppskattat!

Jag har fått för mig att spiedel vill ha stegmäskningen (som det ju på något sätt blir när man mäskar in lågt och går upp till sin första rast) för att få högre effektivitet. Jag brukar få väldigt hög effektivitet på BM - om man inte räknar med att det går åt några liter i botten vid överföringen till jäskärl.

Många lakar förresten ur genom att spola vatten genom maltbädden efter att man har lyft ur pipan. Det är nog rätt enkelt att få med sig lite tanniner där tycker jag mig märka. Kanske kan man nöja sig med utbytet man fått snarare. Fast det är en rent personlig reflektion förstås, jag kan inte motivera det med annat än iakttagelser i egen bryggning.

2) Jag har sett uppgifter på allt mellan 2-4 liter / timme hos folk med braumeister. Själv ligger jag på strax under 2L

3) Hur mycket du lämnar i grytan kan du justera i BS. "Loss to trubb & chiller" i profilen.

/Martin

2l - utan liggunderlag då?

7 Senast ändrad av Mart (2013-09-02 19:00:36)

Med isoleringen från Speidel.

/Martin

bjolu340 skrev:

Jag har fått för mig att spiedel vill ha stegmäskningen

Så en variant skulle vara att gå ifrån grundreceptet med enkelsteg (som ju inte är komponerat för BM) och istället köra efter den stegmäskningen som Speidel rekommenderar för tex sin IPA:

Mashing - 63°C
0 min - 52°C
70 min - 63°C
5 min - 73°C
5 min - 78°C
80 min - Cooking

Hmm, det får vi nog suga på. Lång maltosrast på 63 och sedan snabbt över 73.

Eller.....

Har sett (läst) att några BM ägare verkar gillar detta mäskschema och har det som "standard":
Inmäsk 38C
Protein 57C 10min
Maltos 62C 45min
Dextrin 71C 45min
Utmäsk 78C 15 min

Känns tveksamt med proteinrast för Pale Malt men i övrigt mer "balanserat".

Mart skrev:

3) Hur mycket du lämnar i grytan kan du justera i BS. "Loss to trubb & chiller" i profilen.

Aha, tack. Skall nog få fason på BS också vad det lider....