Primär..Sekundär....?

Hallo...!

Jo jag har funderat på det här med omtappningen mellan primär och sekundärjäsningen. Har läst något inlägg ngn gång att några hoppar över omdragningen...? och låter då sekundärjäsningen fortgå på primärsedimentet.
Tar inte ölet smak av bottensatsen då? Och om den inte gör det hur länge kan man tillåta att ölet står kvar? har för mig att det stod ca 1 v för premär och sadan 2 v på sekundären, detta var för en pilsner.. men jag är lite tveksam.. Någo med erfarenhet av detta?? Skall igång med min pilsner snart så jag tänkte prova...

tackar för svar

2 Senast ändrad av Peter (2006-05-24 22:29:02)

Sv: Primär..Sekundär....?

Hej!

Tja, rent principiellt bör man tappa om ölet för att hindra ölet att ta smak av botensatsen, dvs döda jästceller som autolyserar (går sönder) och sprider ut sitt innehåll i ölet. Att många hoppar över omtappningen beror oftast på att man vill förhindra kontamination (av bakterier etc.) samt att minimera syresättning av ölet. Personligen tappar jag alltid om efter ca en vecka oavsett vilken öltyp jag gör. Sekundärjäsningen sker sedan ytterligare en vecka källarsvalt och sedan flera veckor i kyslkåp för klarning. Försök att vara renlig och minimera syresättningen så blir det säket bra. Jag tror dock att du blir nöjd med resultatet oavsett hur du gör.

Jag omtappar alltid och jag har aldrig haft infektion eller oxiderat öl även om jag bara bryggar 10 liter.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej
Jag har alltid tappat om, har aldrig fått några problem med omtappningen, men var extra nogrann med steriliseringen av allt, hävert jäshink m.m. Försök att få slangen på häverten så lång ner mot botten på sek.hinken det går för att undvika onödigt syre.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tappar alltid om även om jag kan skippa det på grund av platsbrist. Aldrig märkt av något negativt med omtappning, bara positivt.

6 Senast ändrad av Calle (2006-05-27 09:22:35)

Hej ala bryggare och ubåtar!
Jag slutade att tappa om till sekundärjäsning för ett par år sedan. En ljus lager blev pga för hög arbetsbelastning (och lathet) stående ca 5 veckor utan omtappning. Resultatet blev en kristallklar öl helt utan de bismaker jag trodde jästen skulle ge. Bara att tappa upp på corneliusfat, kolsyresätta och njuta.
Ale låter jag stå tre - fyra veckor och lager fem - sex.
Fördelar: Du slipper ett arbetsmoment och du slipper utsätta ölet för en
              onödig oxidation och infektionsrisk.
Nackdelar: Inga vad jag kan se och känna.

Är det någon på listan som har råkat ut för bismak av död jäst? Hur länge stod då ölet med jästen?

Jag har ingen lång erfarenhet så jag kan bara tala utifrån min lilla erfarenhet samt min förståelse...

Men de gånger jag känt smaker av vad jag associerar med autolys eller oxidation av jästsediment är typ lite bränt gummi, vitlöksbetoneade aromer... det har jag åtskilliga gånger känt i gammal jäst som jag sparat i kylen. Men i det läget har jästen varit i det usla skickat att jag aldrig skulle komma på tanken att hälla den i min vört. Det hade stått månader i kylen, och de flesta celler var döda.

Jag tror att risken för smak av jästen, ökar om man har dålig jäst till att börja med. Jag har mätt min jäst vid omtappningen efter en vecka och då var minst 95% av cellerna vid liv. I ett sånt lägre är jag inte speciellt orolig för att en extra vecka ska ge någon smak. Jag är personligen mer orolig över syretillförseln.

De gånger jag syresatt färdig öl (lite överdrivet) så har jag efter några dagar känt förändrad smak, av grön karaktär.

Min gissning är att om man är oroligt för dylika felsmaker är det viktigare att se till att använda bra jäst från början - dvs inte använda stora mängder som stått flera månader i kylen. Min personliga gissning är att det i sig är ett större problem isåfall, än det faktum att man låter en god jäst ligga kvar någon vecka extra i jäskärlet.

/Fredrik

8 Senast ändrad av Jensemannen (2006-06-01 17:46:07)

För att slippa problem kontaminering och bök med rengöring byggde jag en jästank av vad man kan hitta på ÖoB och Biltema. Med bottenkranen kan jag tappa av jästsediment. Tappkranen fram går till ett rör som är en bit över botten och tankar klart öl. Funkar räkmacka.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/35_20060215_nanobryggeri.jpg

Haha stiligt. släng upp en liten ritning och nota med alla delar som behövs ; )

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.