första helmaltsölet - vill få det lageraktigt

Hej!
Det här blir mitt första inlägg. Jag har dock läst mycket och inspirerats av alla bra foruminlägg som finns här.

Nu är det så att jag och några kompisar ska brygga vårt första helmaltsöl (vi har bryggt en 4-5 extraktbrygder tidigare). Jag skulle vilja brygga ett lageraktigt öl. Det ska gärna bli maltigt, fylligt och ha en viss restsötma. Det jag vill undvika är jästiga toner med mycket fruktighet (fenoler, estrar).
Tjeckiska lageröl gillar jag, speciellt de som har lite mer fyllighet.

Vad jag förstår så kan det vara lite knepigt att lyckas med en tjeckisk lager det första man gör, dessutom har jag inte möjlighet att lagra så kallt. I källaren är det dock så pass kallt som 10-12 grader när vintern nu kommer...om den kommer. Och temperaturen går att få upp några grader om det skulle behövas. Vad finns det för varianter man kan göra då? Jäsa med lagerjäst "för varmt", eller alejäst i låg temperatur har jag sett som förslag. Men jag skulle vilja ha lite mer konkreta förslag på ingredienser och tillvägagångssätt.

Angående utrustningen...vi ska köpa en elektrisk gryta från humlegården. Dessutom tänkte jag komplettera med två jäshinkar som modifieras för att laka och kanske mäska i. Det verkar krångligt att snabbt få till en bra lösning för att göra allt i grytan.
Sedan tänkte jag bygga en kylspiral också. Resten av sakerna har jag nog sen tidigare.
Jag bor i stockholm, så mjukt vatten är det jag har tillgång till.

Alltså, vilken/vilka maltsorter, humle och jäst kan vara bra att använda för att få till ett sånt öl vi vill ha under våra förutsättningar?
Det vore även intressant att få tips om vilken mäskmetod som kan användas och hur ska det jäsas/lagras.
...men jag är väldigt tacksam för övriga kommentarer också.

Sv: första helmaltsölet - vill få det lageraktigt

ahoj svejku!

satsa på pilsnermalt (ca. 95 %) och resten carapils. mäska vid ca. 68 C. satsa på OG=50 Ö. koka med saazerhumle till 30-40 IBUs beska. själv gillar jag aningen karamellisering av vörten, det ger mer fyllighet. gör som kennet skrev i nån tråd - koka litet vört till sirap i separat kastrull. jäs med tex. bavarian lager vid ung. 10 C. lagra kallt, tex. 0 C.

hodne úspechu/lycka till!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Ahoj!

"lagra kallt, tex. 0 C."

...det var bland annat ett av problemen vi har. Vi har ingen kyl att lagra i. Visst skulle man kanske kunna köpa en kyl, men det är första helmalts-projektet och vi vill hålla det ganska enkelt till en början. Sen har jag dessutom läst att en del avråder från att börja helmaltsbryggandet med en regelrätt lager.
Så min tanke var att man skulle göra ett öl som iaf till karaktären närmar sig en lager.

Själv plockar jag ut grönsakslådorna och glasskivan ur min vanliga kyl, packar in buteljerna på kylens golv och placerar en hylla alldeles ovanför. Det är ju kallast längst ner, så det fungerar bra att ha strax över nollgradigt kring ölen. Jag brukar märka att jag har en massa saker i kylen som lika väl kan stå i skafferiet.

Nu kommer väl vinterkylan så då kan du ställa ut den på balkong eller liknande om det finns att tillgå.
Lägg en filt runt för att hålla jämnare temp.

Eftersom alla svar handlar om hur man ska lyckas med lagringen vid låg temperatur tolkar jag det som att man kanske borde satsa på en lager istället för att försöka göra en ale lik en lager.

I så fall blir det kanske en begagnad kyl och en universaltermostat. Det är ju inte så dyrt. Eller ska man köpa en frys istället. Vilket är mest lämpat om man ska ner mot närmare 0 grader?

svejk skrev:

Eftersom alla svar handlar om hur man ska lyckas med lagringen vid låg temperatur tolkar jag det som att man kanske borde satsa på en lager istället för att försöka göra en ale lik en lager.

I så fall blir det kanske en begagnad kyl och en universaltermostat. Det är ju inte så dyrt. Eller ska man köpa en frys istället. Vilket är mest lämpat om man ska ner mot närmare 0 grader?

Hej!

Lagerbryggning är också ganska komplicerat och krävar mer, men annars kan du evt. börja med en pseudolager - alltså en öl bryggat som en lager, men där du användt California Lager Jäst, och sedan efter jäsningen och flaskjäsningen lagra den kallt. Man får riktigt bra resultat med just den jästen, fast om jag fick möjlighet skulle jag göra riktiga underjästa öl - men egentligen mest för att kunne välja mellan fler jäststammar när jag bryggar lager. Urgusinka som även är en super vän, bryggar fantastiskt bra lageröl och om han och du vill kan han hjälpa dig mycket. Men jag rekomendera dig att börja med en pseudolager med california lager jäst. Lycka till.

Vänliga Hälsningar
-"Dansken Jan":-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

svejk skrev:

Skippa cal. lager som inte är så jättebra
Det finns bra lagerjäster som funkar bra vid högre temp.
Köp ett kylskåp. frys funkar inte.
Det viktigaste är att lagra kallt (0-4) inte fyrstemp.

Ok, tack för alla tips.
Då ska jag bara läsa in mig på lite lagerbryggning.
Jag kommer säkert med nya frågor.

Fortsättning följer...

Vad är felet med cal. jäst? Ren profil, främjar maltigheten i ölet, sidamentera bra, ger en bra restsötma. Vad som inte är så jättebra vid den ser jag inte...Jag rekomendera den starkt.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej

Varför fungerar inte en frys? Om jag använder termostaten från Humlegården, fungerar den inte med en frysbox? Jag håller med Jan angående Ca jästen. Jag har i och för sej bara använt den en gång, men blev nöjd med den, Ölet blev mycket klart. Ok jag kan hålla med om att "riktiga" lager jäster är bättre, men som första gång, om man har lite svårt att hålla tempen nere, så använd Ca jästen helt klart.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Den är riktigt bra, och helt klart hållar jag också med dig Bo, att riktiga är ju bäst. Men har man inte den möjligheten, jamen då är Cal. riktigt bra, eftersom man kan få så gott som ren lagerkaraktär av den. Jag sacknar dock variation vad angår jäststammar när jag bryggar "lager", men annars är jag fullt nöjd med den, och skäms absolut inte att kalla de ölen jag bryggar med den för lageröl, eftersom den är så ren, och med lagringen blir ännu renare. Annars är american ale och german ale också stammar som kan gå att använda till pseudolager bryggning. Jag har dock hört att Bohemian skulle kunne gå bra upp till 18 grader som en bra ersättning för cal. (urgusinka berättade för mig senast vi pratade i tlf) och bra valmöjlighet om man inte som han har en box med termostat.

ALBA GU BRATH

Hej,

det är mycket erfarenhet som samlats i detta inlägg och här kommer ytterligare en. För mig har "California Lager"-jästen bara inneburit problem, med svårigheter att få igång jäsningen och få tillräcklig ren utjäsning. Därför har jag övergått till ren lagerjäst. Eftersom jag gillar smörkola-smaken i tjeckiska öl har jag fastnat för "Münchener Lager"-jästen som ger en bra nivå med diacetyl.

Jag jäser i en gammal frysbox som jag fick mot avhämtning. Sådana erbjudanden dyker ibland upp på Blocket. Fördelen med en frysbox är att du får plats med rätt så många fat som dessutom är lätt tillgängliga. Boxen styrs sedan med en enkel termostat så att temperaturen kan styras från -10 till +18 grader.

/PeO

De allra flesta lagerjäster fungerar utmärkt att brygga på även vid lite varmare temperaturer.

Vad jag menar med att inte Cal. lager är optimal är att den är framtagen för "steam beer" (se annan tråd).
Genom att använda andra lagerjäster så får man ett större utbud som ger helt andra egenskaper på ölet än vad cal. lager gör.

Mina första bryggder gjorde jag på cal. lager och det blev väl helt OK öl. Men när jag gick över til europeiska lagerjäster framförallt tyska och tjeckiska så blev resultatet så mycket bättre.

Jag rekommenderade kylskåp är för att dess inbyggda termostat passar bättre för de temp. vi pratar om.
Frysskåp går inte att använda alls eftersom hyllorna i frysskåpen är fasta till skillnad från kylskåpshyllorna som är löstagbara.
En frysbox termostat måste kompletteras/ersättas med något annat.

Sedan beror det förstås på om man har utrymme för ett extra kylskåp eller frysbox....

Ok, det får bli ett kylskåp där man använder den inbyggda termostaten.
Och när man ändå har ett kylskåp blir det nog en riktig lagerjäst på en gång.

Om vi vill ha ett öl som jag skrev om i första inlägget (maltigt, fylligt och ha en viss restsötma. Det jag vill undvika är jästiga toner med mycket fruktighet (fenoler, estrar). Tjeckiska lageröl gillar jag, speciellt de som har lite mer fyllighet), ska vi använda Bavarian Lager som Urgusinka tipsade om? När jag läser om Bavarian så står det att det används av tyska bryggerier...och då tänker jag på väl utjästa och torra lageröl. På humlegårdens beskrivningar verkar Budvar jäst (2000) passa bra "Mycket maltig jäst från ett tjeckiskt bryggeri, låg produktion av svavel. Flockar vid högre temperatur än många andra lagerjäster (3°C), vilket gör det enklare för bryggaren att lämna restsötma i ölet." Ska man kanske ta den istället?

urgusinka skrev:

satsa på pilsnermalt (ca. 95 %) och resten carapils. mäska vid ca. 68 C. satsa på OG=50 Ö. koka med saazerhumle till 30-40 IBUs beska. själv gillar jag aningen karamellisering av vörten, det ger mer fyllighet. gör som kennet skrev i nån tråd - koka litet vört till sirap i separat kastrull. jäs med tex. bavarian lager vid ung. 10 C. lagra kallt, tex. 0 C.

Mäskningen ovan, är det en vanlig infusionsmäskning?
Vilket FG ska man hoppas på?

Kolla upp hur väl termostaten i kylen funkar!
Jag har lyckats stanna av en jäsning pga av att kylen blev för kall.
Allt var frid och fröjd i början ca 10grader men sen stack den ner mot en 3-4 grader och då dog jäsningen.
Fick aldrig igång den igen trots ett par olika försök att tappa om och starta jästen i rumstemp.
Det slutade med att jag fick hälla ut 20 L vört som började lukta konstigt.

Bayersk öl är till skillnad från den nordtyska i regel maltiga och fylliga.
Bavarian betyder på svenska bayersk.
Så den jästen bör passa utmärkt till lite fylligare lagers.

Själv har jag på senaste tiden använt WYeast Pilsner Urquell jästen med bra resultat, även om den jäst rätt varmt (14-16 grader).

18 Senast ändrad av urgusinka (2006-12-13 09:05:34)

Kenneth skrev:
svejk skrev:

hej alla lagerälskare!

*   vad är problemet med jäsning vid "lagertemperatur" förstår jag inte. häll i rikligt med jäst som är syresatt och allt gårbra. varför jäsa något för varmt när man kan jäsa vid perfekt temperatur?

*   för ovanlighetens skull har kenneth fel.. man kan visst använda ett frysskåp som jäsnings- och lagringsutrymme. se bifogad bild! jag klippte upp hyllplanen med tång och sedan hissade jag upp hela alltet i "taket".

torhttp://www.humle.se/punbb/images/upload/43_my_first_allgrain_bitter.jpg

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

*   vad är problemet med jäsning vid "lagertemperatur" förstår jag inte. häll i rikligt med jäst som är syresatt och allt gårbra. varför jäsa något för varmt när man kan jäsa vid perfekt temperatur?
tor

"Problemet" var bara att jag ville hålla saker så enkelt som möjligt. Alltså, att slippa köpa kyl osv. Men det är historia nu! smile Nu har jag trillat dit. Jag köpte ett 155 cm högt Electrolux-kylskåp som är ca 7 år gammalt, för 350 kr.
Dessutom har det gått iväg en beställning till Humlegården som jag ska hämta upp i eftermiddag.

Pris Lagerstatus Vikt (g) Antal Belopp
5600C pilsnermalt (Viking), krossad, 20 kg 269.00 kr i lager 20000 1 269.00 kr
5051 ljus karamellmalt (Carapils®) (Weyermann), hel, 1 kg 21.00 kr i lager 1000 1 21.00 kr
42035 Saaz humlekottar, 100 g, 2005, 3.9% alfasyra, Tjeckien 34.00 kr i lager 100 2 68.00 kr
2206 Bavarian Lager jäst (Brewer's Choice 2206 Activator) 69.00 kr i lager 140 1 69.00 kr
5902 ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver, 2 kg 119.00 kr i lager 2000 1 119.00 kr
8001 jodofor 125 ml 39.00 kr i lager 146 1 39.00 kr
8038 jäshink 30 l med lock och jäsrör 99.00 kr i lager 20160 2 198.00 kr
8043 gummibussning till jäsrör 4.00 kr i lager 5 1 4.00 kr
8037 Nyhet: tappkran i plast till jäshink 39.00 kr i lager 26 1 39.00 kr
8006 kronkapsyler, c:a 250 st. 34.00 kr i lager 620 1 34.00 kr
8101 elektrisk gryta 29 liter 2000 W med tappkran 1750.00 kr i lager 19264 1 1750.00 kr

Så nu bär det av...

härligt! du får berätta hur det går här på tråden. mäktig inköpslista. när det gäller bryggsaker kan man nästran aldrig få nog. det är det enda jag tycker om att handla!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Mer jäshinkar säger jag bara, man kan aldrig få nog av hinkar! Tror jag köpte 6st och ångrar det inte. Det enda som jag kanske skulle gjort är att byta ut ett par av dem till 10-15 liters om det hade gått i efterhand.

Kanske blir till att köpa fler hinkar i mindre format framöver smile

urgusinka skrev:
Kenneth skrev:
svejk skrev:

hej alla lagerälskare!

*   för ovanlighetens skull har kenneth fel.. man kan visst använda ett frysskåp som jäsnings- och lagringsutrymme. se bifogad bild! jag klippte upp hyllplanen med tång och sedan hissade jag upp hela alltet i "taket".

Med våld löser man allt wink

Jag håller på att anpassa utrustningen för att få en smidig bryggardag och av den anledningen läser jag lite om mäskmetoder just nu. Eftersom jag köpte Viking pilsnermalt (krossad) så undrar jag om det behövs en proteinrast på ca 50 grader eller inte. Är den malten högmodifierad? Behöver man inte det kan man kanske infusionsmäska direkt på 67-68 grader.

Det verkar finnas många vägar att gå. Mäska i elgrytan, eller i ett kombinerat mäsk- och lakkärl (av två jäshinkar), eller mäska och laka i separata kärl. Dessutom måste man tänka på att ha varmt lakvatten när det behövs och så vidare. Det är inte helt lätt att planera den första bryggardagen med alla metoder och all utrustning på ett smart sätt.

Som ni märker tar jag upp både brygg- och utrustningsaspekter i den här tråden och det är svårt att veta i vilken kategori den hör hemma. Jag tror dock att den bör vara i bryggning. Eftersom rubriken är "första helmaltsölen" förstår man nog att tråden är allmän till karaktären.

Jag *tror* att den är rätt högt modifierad (vällöst som det heter på bryggsvenska).
Men tyvärr så är det svårt att få reda på malt-data för oss amatörer.

Börja så enkelt som möjligt, så en enstegsinfusion är helt rätt.
Har du en elgryta så värm upp 3 liter vatten/kilo malt till runt 72-75 grader.
Mäska i ditt lakkärl och vira runt täcken, filtar mm så att den håller tempen.
Låt det stå i 60-90 minuter.
När det är c:a 30 minuter kvar kan du börja värma upp lakvattnet.
Det går åt rätt mycket lakvatten, uppskattningsvis ytterligare 3-4 liter/kilo malt.
Lakvatten temp. på runt 75 grader.

Laka ur ordentligt så att du får ut det mesta av det goda. Ta runt 10-15% mer än vad du vill få ut i slutändan.
Koka först c:a 30 minuter och skumma gärna av klegget.

Sedan blir det dags för första humlegivan....

Räkna med att det tar längre tid än du tror!
Min första bryggning tog evigheter, med lite planering så går allt mycket fortare.

Igår blev det då dags att brygga den första helmaltsölen. Vi siktade på att få till en ganska välhumlad pilsner med en del restsötma. Vi dokumenterade dagen och jag har skickat med bilderna till det här inlägget. Jag hoppas att ni med slö internetuppkoppling inte blir allt för arga.

Till ölet (23 liter i jäshinken) använde vi:
5kg viking pilsnermalt
250g ekologisk carapils
ca 80 min infusionsmäskning i 68 grader
70g Saaz 60min
15g Saaz 25min
50g Saaz 10min
BU på ca 40 tror jag
OG blev 56, men späddes till 52-53
Jäsning, Bavarian lager i 12 grader

Allt gick ungefär som planerat och utan större misstag. Vissa saker blir lite knepigare om man inte har några referenser. Lakbädden tyckte vi till en början var svår att se...allt såg ut som en lös sörja. Dessutom var vi något osäkra på hur mycket av det första som blev urlakat skulle återcirkuleras. Vi valde ca 6 liter.

Elgrytan som vi köpt från humlegården ville inte sluta riktigt tätt vid kranen. När vätskan i grytan värms upp lossar kranen och packningen något. Tyvärr rann några deciliter vört ut och vi fick fixa det provisoriskt (med åtskruvning och en jordfelsbrytare smile ).
Har ni andra med grytan haft samma problem?
Locket fick ligga på lite halvt också för att vi skulle få till stormkok.

Kylspiralen hade vi testat sen tidigare, men nu tog det lite längre tid att kyla ner vörten (kanske en knapp timma). Då ska man dock ta med att vi inte hann att kyla vattnet (2-3 liter, ca 90 grader) vi spädde vörten med.

Jag blev väldigt överraskad över hur stor volymen blev på humlen när den kokat, ingen prydlig hög med grums i botten av kastrullen direkt. Så vi fick improvisera lite med silning och hävert för att få ut någotsånär klar stamvört.

Nu har det gått ca 20 timmar och det har inte börjat bubbla i jäsröret än. Men på jäsröret ser man att det har gått från under- till övertryck i tunnan. Bara att hopppas på det bästa.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bu.jpg
Svenska mästare i BU-uträkning?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/herbs.jpg
Uppvägning av Saaz-humle.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kylning.jpg
Vi var väldigt nöjda med kyleffekten från vår kylspiral. När vi sen kylde vörten verkar det som att mycket
värme hade lagrats i plattan till kastrullen, så kylningen blev inte lika effektiv på den varma vörten.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/j%E4sr%F6r.jpg
Jästpåsen med Bavarian lager jäste till en ballong på 10 timmar.
Sen blev det 8 dl förkultur som fick stå 1 dygn i rumstemperatur.
Då bubblade det var 10 sek (var 4:e som mest).

http://www.humle.se/punbb/images/upload/m%E4skning.jpg
Välisolerat. Mäsken minskade endast 1 grad på 80 minuter.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/lakning2.jpg
Hela utrustningen. Det var lite fixande för att få till rätt lakhastighet, ca 0,5 l/min.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/lakspridare.jpg
Olika försök att sprida lakvattnet.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/lakb%E4dd.jpg
Lakbädden fungerade bra. Tror jag. Det satte inte igen i alla fall.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2_skum.jpg
Det första skummet innan det började koka var vällinglikt. Förhoppningsvis undvek vi (genom att skumma av)
"förödelsen som blir ett faktum" som det stog i ölbryggarboken.
Skummet efter uppkok blev mer skinnlikt.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/v%F6rtkok.jpg
Halva locket på för att det skulle koka.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/og.jpg
Svårt att se, men den visar ca 56

http://www.humle.se/punbb/images/upload/11_dravbr%F6d.jpg
Inspirerade av receptet i ölbryggarboken på "limpa på drav" bakade vi två bröd.
Tyvärr får ni bara se jäsningen.