Halm i mäsken

Hej

Jag har ju beskrivit hur nöjd jag varit med min klippta, kokta halm i min vete mäsk.

På ett ungefär:

58  %    Vete malt

38  %    Pale Malt

4   %   Cara Hell

En bild:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/PB150016.jpg

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Halm i mäsken

Facebookkommentar: Gilla smile

När jag får näven ur röven och känner för att brygga min första veteöl så är halm i mäsken givet. Eftersom jag bor i ett bondesamhälle så är det lika lätt att få tag på som hembränt. 

Ursäkta ett dåligt inlägg men jag är lite full.

megen skrev:

Facebookkommentar: Gilla smile

När jag får näven ur röven och känner för att brygga min första veteöl så är halm i mäsken givet. Eftersom jag bor i ett bondesamhälle så är det lika lätt att få tag på som hembränt. 

Ursäkta ett dåligt inlägg men jag är lite full.

Hej

Jag själv försöker att inte bli full, har varit det tillräckligt i mina yngre dagar. Nu är jag lite vad man sa förr, salongsberusad.

Ett häftigt ord, det gillar jag samt känslan. lite lagom.

Jag gillar vete öl, spec den sydtyska saken. Jag brukar få allt från enkla, lena knappt banan saker till rena anarkistiska bomber.

Jag bryggde i slutet av dec 06 en Vete. Den blev i både smak samt arom en riktig "Maveric" Gick under namnet min Anarkistiska vete. Max 3 st på en kväll gick det att dricka, den var enormt banankatig samt fenolisk.

Min nuvarande är oxså åt det hållet, men trots allt mycket mindre av allt.

Min senaste bryggde jag i en temp på ca 17-18 C ändå blev den rätt fenolisk, banan smaken är helt ok

Jag undrar vad det är som gör den ena lite len samt den andra en rent kom och hjälp mig.

Min senaste är jäst i en temp på ca 17-18 C.

En steg mäsknings från syrarast a 39 c i 30 min till en 15 min protein rast på ca 50 C. Sedan stegmäskning i hela kärlet under ordentlig omrörning till 62 C.  Rast i 45 min. Efter det stegmäskning under omrörning till 69 C. Rast i 50 min.

Sedan stegmäskning  på plattan till 77 c under omrörning = Utmäskning.

Efter det mäsken till min lak hink. Omrörning, sedan lakning

Steg märkning eller dekoktation tar sin tid, jag stegar eller dekoktar alltid mina vete öl.

Ale samt Pilsner oftast infusion.

Bo

Vad har halm i mäskningen för effekt?  /Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ställde en liknande fråga för ett tag sen i en annan tråd. Detta är svaret jag fick:
"vetemalt saknar skal, skalrester gör att mäsken(lakbädden) blir "luftigare" , därför jänksen ersätter med risskal..."

Techno använder halm i stället för risskal och det ska tydligen fungera klockrent

6 Senast ändrad av Techno (2010-12-19 18:54:34)

Portugisen skrev:

Vad har halm i mäskningen för effekt?  /Pål

Hej

Jag har använt halm i mäsken för att underlätta lakningen, som kan va ett elände vid veteöl framställning

Jag klipper den i 5-10 cm långa bitar, kokar  halmen. Mina senaste 2 veteölslakningar med halm gick helt lysande, trots nästan 60 % vete.

Bo

Tjena!

Kan man återanvända en använd maltbädd från en tidigare brygd genom att torka den i ugnen eller dyl? Eller skulle man laka ur massa taniner andra gången? Jag tänker istället för risskal vid veteölsbryggning.

Ja jag tror nog att det är en ganska dålig idée på många sätt.

karlwjohansson skrev:

Tjena!

Kan man återanvända en använd maltbädd från en tidigare brygd genom att torka den i ugnen eller dyl? Eller skulle man laka ur massa taniner andra gången? Jag tänker istället för risskal vid veteölsbryggning.

Hej

Kan kan man säkert, men jag håller absolut med megan att det är en ganska dålig ide.

Tanniner är jag inte så där direkt säker på att det skulle finnas kvar, för det är väl "smaker, beska saker" som lakas ut från malten in i vörten, dom blir knappast kvar i draven.

Jag har genom mina år som hembryggare från början på 90 -talet via Cooper, till mitten av 90 talet när Wyeast jästerna började dyka upp, herre gud vilken skillnad en Cooper blev från dag 1 till dag2.

Via delmärkning till helmalt, sedan till lagerjäsning.

Jag har trots allt genom dessa år försökt hålla mig till en sak. Om du kan, försök hålla allt så enkelt som möjligt.

Alltså: Krångla inte till det mer än du behöver. En del öl senare i karriären behöver trots allt mer och mer avancerade saker. Men så länge du inte behöver det, gör din bryggning så enkel du kan.

Varför krångla till det som du beskriver det? Torka en maltbädd? Jag har då aldrig hört någon som gjort det, ok det finns säkert någon om man googlar.

Varför tänkte du en torkad maltbädd i stället för ris skal?

Har du inte läst mitt inlägg om halm?. Det är ju mycket enklare än att hålla på att att torka en maltbädd.

Läs mitt inlägg om halm, jag lovar dej, kör du med det in en hälften/hälften malt det blir inga som helst prob med lakningen du kan till och gå upp 10 % med veten.

Får man bra tips så tycker jag att man åtminstone skall testa dom först innan man testar något väldigt okonventionellt.

Bo

Hej Bo.

Nu verkar det som jag har trampat på en öm tå här och det var inte alls meningen. Jag är väldigt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, tro inget annat. Då jag själv inte är erfaren så har jag en hel del funderingar. Ni här i tråden verkade kunniga så jag passade på att slänga in en lite fråga. Halm är något jag absolut skall testa så fort jag kan lägga vantarna på lite. Det var alltså inte meningen att försöka klanka ner på din metod med halm eller visa otacksamhet för att du delar med dig av dina tips.

karlwjohansson skrev:

Hej Bo.

Nu verkar det som jag har trampat på en öm tå här och det var inte alls meningen. Jag är väldigt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, tro inget annat. Då jag själv inte är erfaren så har jag en hel del funderingar. Ni här i tråden verkade kunniga så jag passade på att slänga in en lite fråga. Halm är något jag absolut skall testa så fort jag kan lägga vantarna på lite. Det var alltså inte meningen att försöka klanka ner på din metod med halm eller visa otacksamhet för att du delar med dig av dina tips.

Hej

Nej du har absolut inte trampat på någon öm tå. Jag kanske skrev lite klumpigt, det är absolut inte meningen att verka märkvärdig eller så, tro mig. Jag undrar själv mer än jag ev vet.

Det var bara det att jag själv tidigare hade ett helvete med lakning av veteöl. När jag testade halmen så liksom föll alla bitar på plats. Så egentligen ville jag bara med inlägget ge andra lite tips så att lakningen skall gå lite bättre, det är andemeningen med inlägget.

Fortsätt att ställa frågor, jag kommer att göra det.

Jag vet, jag lovar, man undrar om olika saker, så fortsätt fråga.

Ursäkta än en gång om svaret verkade snorkigt, för det var som sagt var absolut inte meningen.

Bo

Inga konstigheter! Nu är vi iaf på samma nivå!

Jag gillar veteöl och har gjort två försök som blivit helt okej. Ska absolut testa halm så fort jag får tillfälle. Har än så länge bara kört 50% vete som max. Har du några andra tips, recept eller trådar du kan hänvisa mig till för att göra bättre veteöl? Allt uppskattas! Om inte det har framgått tidigare så brygger jag all-grain.

MVH Kalle

Jag är lite osäker på om det var det du frågade Bo men om du tycker att du har för mycket fenoler så ser jag två saker du skulle kunna prova:

1. Jäs vid ännu lägre temperatur - ner mot 16° kanske.

2. Skippa syrarasten, den ligger nära temperaturoptimum för bildandet av förstadiet till 4-vinylguaiacol (eller vad det nu heter) som ger nejlikeliknande fenoler men jag har för mig att även andra fenoler kan bildas också.

Jag har haft problem med fenoler men min senaste veteöl blev mycket bättre. Jag skippade både syrarast och proteinrast (!) och jäste svalt, som mest 17° mätt direkt i den jäsande vörten.