Göteborgsporterträff?

Jag träffade på bryggare Thomas Bingebo från Ocean Bryggeriet igår på julölssläppet på Ölrepubliken i Göteborg.

En av produkterna från Ocean har för mig stått ut som en fantastisk produkt på sista tiden, nämligen Ocean Göteborgsporter.
Glad i hågen frågade jag Thomas om han skulle kunna tänka sig att släppa receptet till mig så jag kunde försöka klona den som hembryggare.
Det visade sig att Thomas själv gått i tankar gällande just Göteborgsportern och hembryggning.

En preliminär plan är att Thomas släpper ett omräknat recept för hembryggning i mindre skala av denna öl. Sedan får de hembryggare som vill brygga enligt receptet och därefter träffas och jämföra sina öl mot varandra samt mot originalet.

Då Thomas har mycket att göra nu före jul och nyår så kommer han att ha tid att räkna om receptet först i början av januari, men räkna med att det släpps någon gång efter detta.
För att ge intresserade tid att sköta inköp och planera bryggning, samt mina egna försök att få detta till att ske efter min semester, hoppas jag att bryggning kommer att ske i mitten av februari.

Jag eller Thomas återkommer med mer info, men vad säger ni hembryggare som bor i eller i närheten av Göteborg, som kan tänkas ta sig hit till denna träff (slutet av mars?), eller kanske posta in sina öl?
Låter det lika intressant för er som det gör för mig?

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag är alltid på när det gäller porter. Håller precis på med utmäskningen av en just nu. Plinga till när receptet är ute så brygger jag gärna en batch.

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsporterträff?

Så fort jag fått tag på receptet eller vet var det finns att hitta så hojtar jag till här.

4 Senast ändrad av rutgersson (2010-11-24 15:24:46)

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag och polarn är game!

F.ö ett jävligt kul initiativ!

Sv: Göteborgsporterträff?

Håller med om att det är kul med en porterträff.
Samtidigt så kanske det vore ännu roligare med olika recept och lite olika portervarianter.
Håller med om att Oceanbryggeriet gör riktigt bra öl.
Men kanske är det inte riktigt så kreativt att alla ska brygga samma öl!?
Hembryggning handlar ju så mycket om att själv skapa något och inte härma andra, eller hur....

Sv: Göteborgsporterträff?

Som jag även skrev på SHBF. Jag är på!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Sv: Göteborgsporterträff?

Kenneth skrev:

Samtidigt så kanske det vore ännu roligare med olika recept och lite olika portervarianter.

Onekligen. Du kanske kan utveckla lite, Gnoff. Jag brygger gärna en batch på ett bra recept, men det vore ju ännu roligare att se och prova en mångfald av hembrygda porters. Jag är inte helt klar på syftet med exkursionen.

Think globally. Drink locally.

8 Senast ändrad av gnoff (2010-11-25 09:21:17)

Sv: Göteborgsporterträff?

peps skrev:
Kenneth skrev:

Samtidigt så kanske det vore ännu roligare med olika recept och lite olika portervarianter.

Onekligen. Du kanske kan utveckla lite, Gnoff. Jag brygger gärna en batch på ett bra recept, men det vore ju ännu roligare att se och prova en mångfald av hembrygda porters. Jag är inte helt klar på syftet med exkursionen.

Man kan säkerligen anordna en egen porterträff förutom denna, men just denna gång så var ju tanken att man via Oceanbryggeriet brygger Göteborgsporter och jämför ett recept som bryggs av många olika hembryggare.

Är man inte intresserad behöver man inte vara med wink

För er som vill fixa något annat, ordna lokal och kom med förslag så hakar jag nog på det med!


Edit:
Som sagt kommer tanken just för detta från Bingebo själv och han funderade på om det var intressant för andra, liksom det var för mig.

Sv: Göteborgsporterträff?

gnoff skrev:

För er som vill fixa något annat, ordna lokal och kom med förslag så hakar jag nog på det med!

Jo, det har du förstås rätt i. Men plinga till när receptet kommer, jag är som sagt alltid på när det gäller porter.

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsporterträff?

Två träffar är ju bättre än en! wink

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag är på. Grymt roligt initiativ.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Göteborgsporterträff?

Count me in asså!!!

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag tycker det låter väldigt intressant! Som jag har fattat det, för min skull i alla fall, så blir lite av poängen med träffen att se varianser av samma recept. Kanske ett bra tillfälle att få en bild av hur ens egen "hussmak" smakar, hur väl man lyckats med temperaturer, restsmaker på jäst osv. Kanske kan man gå igenom och jämföra bryggprocesser och se om man kan hitta en metod som är bättre än den man jobbar med idag. Jag tror att vi kommer få en hel del olika porter på samma recept!

Sv: Göteborgsporterträff?

Minai skrev:

Kanske ett bra tillfälle att få en bild av hur ens egen "hussmak" smakar, hur väl man lyckats med temperaturer, restsmaker på jäst osv.

Det där är en bra poäng, det där är klart intressant. Lite som ett Can You Brew It? på svenska i megaformat.

Think globally. Drink locally.

Sv: Göteborgsporterträff?

Tycker att idén med att jämföra "hussmaker" och olika processer låter utmärkt.
Jag är gärna med!

/Calle

Sv: Göteborgsporterträff?

Jag är helt klart med på detta!

http://www.olprovningar.se/

Sv: Göteborgsporterträff?

Inget ont om Oceanbryggeriet men själv är jag inte lika imponerad av Göteborgsportern. Blir det däremot en andra träff med mer variation på ölutbudet är jag mycket intresserad.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Sv: Göteborgsporterträff?

Nanobryggaren skrev:

Inget ont om Oceanbryggeriet men själv är jag inte lika imponerad av Göteborgsportern. Blir det däremot en andra träff med mer variation på ölutbudet är jag mycket intresserad.

Som sagt, bara att dra ihop någonting och kalla in oss andra, blir säkert trevligt det med.

Sv: Göteborgsporterträff?

Recept till att börja med, återkommer med mer info om när vi kan tänkas träffas:

Recept
Ocean Göteborgsporter

OG: 1051
FG: 1012
Alc: 5,0% ABV

Malt (vi använder bara Thomas Fawcett)
Maris Otter Pale Ale  - 73%
Chocolate Malt - 8%
Wheat Malt - 8%
Crystal Malt - 3,5%
Caramalt - 4%
Black Malt - 3,5%

Salttillskott vatten Göteborg:
CaCl2 - 0,25 g/liter vatten i mäsk vid vatten:malt ratio 2,7:1
CaSO4 - 0,12 g/liter vatten i mäsk vid vatten:malt ratio 2,7:1

Mäsk Temperatur: 66 grader C
Mäsk Tid: 90 minuter
Lakvatten Temp: 78 grarder C

BU: 30
Galena - 60 minuter ilägges id kokstart.
Bramling Cross - ilägges kokslut - får stå cirka 20 minuter innan kylning.
Koktid: 60 minuter (0,04g/l Koppacleer 10 minuter innan kokslut)

Jäst: Fermentis S-04

Ovan recept av Thomas Bingebo, Bryggare, Oceanbryggeriet Göteborg

Sv: Göteborgsporterträff?

gnoff skrev:

BU: 30
Galena - 60 minuter ilägges id kokstart.
Bramling Cross - ilägges kokslut - får stå cirka 20 minuter innan kylning.

Antar att beskan beräknas huvudsakligen på Galenan, men det vore intressant att höra ungefär hur mycket smak/arom (Bramling Cross) som används per liter. Det spelar ju en ganska stor roll för ölets arom, och om vitsen är att vi brygger samma, så borde man kanske ha en riktlinje här. Kan du höra med Thomas?

/Calle

Sv: Göteborgsporterträff?

Mer info 1:

BU´n räknar jag endast på bitter-humlen (Galenan i detta fall) som är med i koket 60 minuter. Aromhumlen (BX i detta fallet lägger jag 1000g på cirka 1650 liter vört) - cirka 0,6 g/l. 0-humlen vid kokslut ger ingen beska att räkna med. (enligt min åsikt).

Bryggvatten - cirka pH 5,3 - sänks med saltsyra.

Jästemp glömde jag - 22 grader.

Sv: Göteborgsporterträff?

Mer info 2:

Så här räknar jag mängden bitterhumle:

(Volym Vört x BU) / (0,75 x 0,4 x (alphasyra/100) x 1000) = xxxx gram

Ex Ocean Göteborgsporter (senaste brygden i måndags)

(1570 x 30) / (0,75 x 0,4 x (13,6 / 100) x 1000) = 1154 gram Galena (alphasyra 13,6)

Aromhumlen BX 1000 g oavsett volym (kan skifta mellan 1570 - 1670 cirka beroende på malt)

Sv: Göteborgsporterträff?

Hej

Vad är Koppacleer?

Humle som får ligga i kokhet vört i 20 min innan kylning, ger det verkligen inget bidrag till beskan?

Annars så skall receptet testas, verkar kunna bli en smarrig porter

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

24 Senast ändrad av rutgersson (2011-01-17 20:34:35)

Sv: Göteborgsporterträff?

Det här skall bli kalaskul!

Sv: Göteborgsporterträff?

Det ser ut som ett jättegott recept. Har inte Galena på lager, så antagligen får jag byta in någonting likvärdigt. Eller kanske får jag in en beställning lagom till bryggningen.

Mer problematiskt för mig är S-04. Den jästen är portad i mitt bryggeri. Jag kan givetvis använda en riktig brittisk ale-jäst, men det kommer ju bli knasigt vid jämförelsen. Eller?

Think globally. Drink locally.