Humlegårdens diskussionsforum
Du är inte inloggad.
Hoj.
Är helt ny på det här men har tänkt sätta igång ett ciderprojekt. Har byggt egen mustpress och allt det där och är nu redo att börja producera.
Men nu till (det eventuella) problemet.
Jag gjorde iordning en förkultur för ca 1,5 dygn sen. Men tycker inte det är så mycket aktivitet att jag känner mig bekväm att använda den. Det är väldigt liten aktivitet. Lite, lite skum finns på ytan och ett lager av något (jäst?) på botten. Har efter att ha läst på – i efterhand såklart :) – kommit fram till en del småfel jag gjort. Listar hur jag gjorde steg-för-steg här:
Använder Wyeast brit ale propagator.
1. Smackade påsen. Väntade typ 5 timmar. (för kort tid, den hade inte svällt upp)
2. Hällde jästen i 2 liter vatten med typ 20 matskedar socker. I en platstillbringare med gladpack över.
3. Har haft den i 21 grader i 1,5 dygn. Skakade om lite igår kväll för att se om det fick fart på den.
Hursom, jag vet ju inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Kan jag använda förkulturen? Hur vet jag att den fungerar?
Ska göra på typ 25 liter must så det vore ju tråkigt om det gick på skit.
Well, tacksam för all input.
En förkultur med bara socker och vatten vet jag inte riktigt hur den skall bete sig. Maltextrakt + jästnäring brukar ju vara modellen när man brygger öl, och jag antar att motsvarigheten till det för cider skulle vara utspätt juicekoncentrat + jästnäring. Man ser oftast tydligt att jästen jobbar, vätskan blir grumlig och det kommer bubblor. Är det öl så skummar det också.
man borde väl kunna använda maltextrakt för att odla upp jästen till en cider ist för att sulla med juicekoncentrat och jästnäring, eller??
Juicekoncentrat känns i alla fall sådär. Poängen med cidern är lite att det bara är ren must + jäst. Vill ha så lite tillsatser som möjligt.
Fick tipset att dra igång jästen med russin. Testar det ikväll, annars får det bli att börja om tror jag.
Maltextrakt har jag inte tillgång till...
Senast redigerat av DrDenial (2011-09-19 12:18:39)
Låter som om propagator-packet var lite trött, och bara vatten och socker ger ingen tillväxt av jästen då den saknar all näring utom "rå" energi, de blir bara stressade. För en utpräglad öljäst tror jag maltextrakt är det enda säkra, då man inte kan garantera att de helt trivs i en så "spartansk" diet som fruktjuice + närsalter, vilket utpräglade vin/frukt jäst gör (men även de trivs mycket bättre i näringsrikare lösningar som vört).
Tror du bör satsa på ny jäst och förkultur på maltextrakt, eller varför inte en lämplig torrjäst istället.
/Calle
Russin är väl inte mindre "tillsats" än druvjuice? Vad du får från russinen är dessutom risken för vildjäst istället.
/Calle
Well. Får bli gör om gör rätt.
Anledningen till att jag använde öljäst är att det förespråkas överallt. Ale-jäst alt. champagnejäst är det som gäller för cider.
Engelsk ale-jäst kan precis som du säger vanligen användas för cider i engelsk stil, men det kräver som sagt att den är i god kondition. Bäst resultat får man nog ändå med särskild engelsk ciderjäst (om man nu ändå måste beställa). Jag har dock smakat utmärkt cider jäst med Champagne torrjäst men även Riesling torrjäst, så det tycker jag låter som det smidigaste (inget slabb, använd direkt) och säkraste kortet (riktig torrjäst från kända bolag som Fermentis och Danstar/Lalvin/Lallemand är vanligen i toppskick). Billigast blir det också ![]()
Lycka till!
/Calle
Har beställt en torr-jäst nu. Får se om det funkar bättre. Går efter tillvägagångssättet i "Ciderboken", de använder torrjäst och gör en förkultur på socker & vatten. Vet inte varför jag köpte flytande jäst först. Tänkte väl att det var smidigare.
DrDenial skrev:
Har beställt en torr-jäst nu. Får se om det funkar bättre. Går efter tillvägagångssättet i "Ciderboken", de använder torrjäst och gör en förkultur på socker & vatten. Vet inte varför jag köpte flytande jäst först. Tänkte väl att det var smidigare.
Jag tycker du skall följa jäst-tillverkarens råd om jästen istället (de vet allra bäst vad som får just deras jäst att trivas). Det vanligaste är att jästen skall "rehydreras" i rent vatten. Observera då att det är mycket noga med temperaturen vid rehydrering. Blir det bara lite för varmt dör jästen och kör man mycket för kallt fungerar det påtagligt sämre. Använd termometer! Instruktioner för den jäst du köpt brukar stå på paketet eller tillverkarens hemsida.
Vid ölbryggning kan man vanligen slarva lite och strö jästen direkt i vörten (men det finns en risk att upp till 50% av jästcellerna dör, så det är egentligen rätt dumt). Jag har förstått att för vin/fruktjäsning så rekommenderar man aldrig denna genväg (antagligen bl.a. för att pH är lägre i fruktmust), så står det rehydrering i instruktionen så är det bäst att följa det, även om du stöter på åsikter om att "strö direkt i hinken".
Om du tänker "svavla" musten, så skall du också följa tillverkarens instruktioner om dosering och tid noga, och inte vad som står i böcker (som kanske använder ett annat fabrikat). Risken är annars att dosen blir fel, och då kan du ha ihjäl den tillsatta jästen.
/Calle
Såhär står det på Lalvin's datablad för deras torrjäster (iaf två av dem som jag orkade kolla)
"Rehydrate ICV K-1 in 5 times its weight of water at 40°C. Let stand for at least 20 minutes then gently
stir occasionally to break up any clumps. Add to the must.
- THE TOTAL REHYDRATION DURATION SHOULD NEVER EXCEED 45 MINUTES
- AVOID COLD SHOCKING THE YEAST. THE TEMPERATURE DROP BETWEEN THE
MUST TO BE INOCULATED AND THE REHYDRATION MEDIUM SHOULD NEVER BE
>10°C (if any doubt, please contact your supplier or Lallemand)
- IT IS ESSENTIAL TO REHYDRATE THE YEAST IN A CLEAN CONTAINER.
- INITIAL REHYDRATION IN MUST IS NOT ADVISABLE."
Bra tips. Köpte torrjäst från Danstar och mycket riktigt står det att man ska rehydrera och inte sätta någon förkultur. Så får det bli. Får förhoppningsvis hem den i morgon.
Då är det bara att pressa ur 25 l äppelmust å sätta igång!
DrDenial skrev:
Bra tips. Köpte torrjäst från Danstar och mycket riktigt står det att man ska rehydrera och inte sätta någon förkultur. Så får det bli. Får förhoppningsvis hem den i morgon.
Då är det bara att pressa ur 25 l äppelmust å sätta igång!
En kompis till mig lämnade in 40 kilo äpplen för mustning. 7liter fick han ut. Hmmm nåt måste gått på tok.
Även om man får räkna med att det går rätt många äpplen per liter så lät det i minsta laget. Men det är mycket som spelar in. Kross/press, vilken äppelsort, när de är plockade på året, om de har lagrats någon vecka innan mustning osv.
Senast redigerat av DrDenial (2011-09-20 08:17:21)
Tänkte bara säga att nu står damejeannen och puttrar för fullt. Var inga problem att få igång torrjästen, gjorde som specat på förpackningen - rehydrerade.
Tack för hjälpen!