Isinglass

Om man nyss tillsatt isinglass till ölet. Ger det då en direkt smak? Typ gips eller så?
Tillsatte nyss det till min pilsner och fick sån "urge" att smaka. Jävlar va äcklig den var! Smakade inte alls så för några dagar sen. Detta är första gången jag använder klarningsmedel så har inte en susning om ifall det ger smak så länge det är i suspension eller ej. Men fattar ju att det kommer att lägga sej på botten så småningom, men blev lite orolig nu eftersom det även kan ha att göra med min otraditionella humling som var kanon tills i förrgår när jag smakade sist.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Isinglass

Hej,

Isingglass i sig har jag inte smakat på, tror dock inte att det smakar jättemycket men den lilla smak den ger borde väl inte stå högst på gourmetlistan... och tanken är ju att man ska vänta till det har fällt ut jäst och större proteinpartiklar. Normalt tar det 8-24 timmar innan man fällt ut partiklarnamen det kan nog ta 2-3 dar i värsta fall.
Men det är klart att om man har tillsatt isinglass i corneliusfatet så tar man ju sen från botten av corneliusfatet och det är ju just fällningen hamnar...och den smakar ju garanterat inte lysande i och med att det kommer att vara jäst och tanniner o.dl. Så du får nog tappa ut en del innan du provar, och ev. racka om sedan för att slippa grumla upp fällningen igen när du flyttar fatet...

mvh,

Peter

appropå.

Hur funkar det att skicka isinglass nu. Vi har 20 minus här upp i östersund och jag har för mig att singlass är både termolabilt och dessutom en relativ färskvara för att ge önskad effekt. Vad händer om det fryser på vägen?
Mvh
Love

Nej jag har tillsatt i jäshink på sekundär. Men kanske är så att den är gammal? Plus att den inte legat i kylen första månaderna.....

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag har fattat att isinglass är en riktig färskvara som ska förbrukas inom ett par månader förutsatt att den förvarats kallt. Jag kan vara felinformerad men har för mig att jag läst det på flera ställen, senast i brewing better beer eller en alebok med fokus på engelsk Ale jag har.

Jag tycker färsk isingglass är nästan helt luktfri, men jag kan ändå känna en mycket svag doft åt lutfiskhållet om jag anstränger mig. Den är ju gjord av simblåsor från fisk. Smakat har jag inte gjort. Ölen har dock aldrig fått någon smak.

Det lägger sig säkert. Men tror att om jag ska fortsätta använda isinglass, ska jan nog se till att använda färsk. Så nu var det avklarat.

8 Senast ändrad av ölmundr (2012-01-28 22:54:39)

Isinglass är knepigt,
för att maximera effekten bör du inte ha för mkt alt för lite, temperaturen är viktig också. Jag har för mig att du bör tillsätta medlet i stigande temperatur men att den slutliga temperaturen ska vara dricktemperatur. Alltså tillsätt tex vid 8c låt helst fatet nå drick temp på säg 11c och håll där. Undrar om det inte är så också att isinglass fungerar bättre kring 10C än runt 1-3C.

Min uppfattning är att färdigmixad köpelösning luktar illa och sådan man mixar själv luktar ännu värre. Det faller dock ur ölen och hamnar på botten så ölen ska inte innehålla rester av medlet. Det uppger iaf bryggare gentemot oroade veganer…

Isinglassen bör mixas med lite öl och sedan tillföras fatet där du sedan mixar det noggrant; risken att du tillför syre är uppenbar så jag gissar att din öl är lite syreskadat just nu.
Jästen fäller ut snabbt men ibland måste du tillsätta isinglass 2 ggr om mängden jäst var för hög.

Hållbarheten uppges vara kort men jag får det att fungera med köpelösning som gick ut för 12 mån sedan; tar bara dubbelt så mkt.

Testa alltid verkan först!
Ta ut 2 samples som du tillför med olika blandningsförhållanden och sedan mäter du sedimenteringsfart och maximal blankhet och sedimentsstabilitet. På så sätt vet du vad du kan förvänta dig när du blandar ned det i hela batchen.

Smakade ölet i torsdags kväll innan jag åkte. Då smakade inget längre. Sen om det gör nytta eller ej är en annan sak