Sv: Bryggdag

Bryggdag även på Landala idag. Efter sju år som stilfascist så känner jag att jag är mogen att bryta lite regler, så idag blir det lite visionär bryggning. Målet är en öl med maltprofil och kropp som en bock men med höga och distinkta humletoner både i smak och arom.

OG 1,060, 53 IBU, planerad FG 1,015.

45% Pilsner
45% Münchner
10% Caramünch

15g Simcoe FWH
15g NZ Cascade FWH

15g NZ Cascade 20 min
15g NZ Cascade 15 min
15g NZ Cascade 10 min
25g NZ Cascade 5 min
30g Simcoe 0 min
15g NZ Cascade 0 min

Jäser med WLP833 (German Bock) vid 9°C. Tioliters förkultur...

Think globally. Drink locally.

Hur är NZ Cascade jämfört med Yakima Valley Cascade?

Av humlegivorna att dömma så satsen inte jättestor ut men 10 liters förkultyr? I steg då gissar jag?

Idag blev det en lager,  med pale ale malt som bas, lite chrystal och lite svartmalt.
Humlen var admiral och citra, jäst w 34/70.
Byggde ihop en RIMS anläggning med

vad som fanns hemma, den funkade inte riktigt eftersom det fanns ett skräpfilter i kranen från jula, övrigadelar var lite John gueztkopplingar och slang samt julas pump och en sirapshink och en 25 litersgrytaaw

Kenneth skrev:

Hur är NZ Cascade jämfört med Yakima Valley Cascade?

Vet inte, första gången jag använder den. Den luktar ganska likt.

brandemannen skrev:

Av humlegivorna att dömma så satsen inte jättestor ut men 10 liters förkultyr? I steg då gissar jag?

Glömde skriva det, det är en 25-litersbatch. Det är inte en humlebomb jag är ute efter, utan en intressant humleprofil ympad på en mumsig maltprofil. Förkulturen är mycket riktigt uppstegad via en tvåliterskultur på omrörare. Jag har bara goda erfarenheter av att pitcha mycket jäst, så jag drog till ordentligt denna gången.

Think globally. Drink locally.

Bryggdag i Solna. Försöker med en mörk lageröl inspirerad från Noche Buena-tråden.

17 liter

Munich II - 75%
Pilsner - 15%
Melanoidin - 10%
Carafa I - ett stänk för färgens skull

68 grader 90min

Koka 60 min
NB - 15g 60min
Styrian Bobek 20g 20 min

Mexican Lager Yeast Tvåstegs förkultur

Kanon ju. In med årojektet i tråden

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

333 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-13 10:21:05)

Bryggdag! Eller förberedelsedag.

Blir en La Condesa Viennabock. En rödare variant på min senaste Vienna a la Peps.

1600g majs och rismjöl kokats (försökte) på spisen med 5.5 liter vatten. Blir mer vatten nästa gång. Kommer strax kasta i enzymmalten 0.5 kg. Gröten är nu som ganska fast potatismos. Men gelatiniseringen hos majs och ris är högre än hos kornmalt som ligger på 65°. Så jag vill upp till 70 och sen väntar jag till 66° och mäskar in.
Chokladmalten har mäskats in kallt åxå och kommer stå tills i morgon i rumstemp.

http://forumbilder.se/images/fe3201295744A0654.jpg

Tror nog att stärkelsen är tillräckligt gelatiniserad?

EDIT!

Kom på en sak. Jag vill ju att ris och majs ska bli helt förjäsbara sockerarter, maltos. Så jag mäskar lägre. Kom ju aldrig upp i kok med gröten men inte säkert det gör nåt. var ju en stor gele klump till slut alltihop. Trots ytterligare 1 liter hett vatten. 15 sek efter tillförsel av malten är vällingen som... just välling. Tror den mesta stärkelsen bröts ner under första minuten.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ale Bundy skrev:

VAB=Bryggdag.

Skåprens rök - någonting - porter står på spel iför morgondagen när ungen vaknar.

Hej

I går så bryggde jag en ESB på 10 liter. Det kändes klart ok att brygga "mindre". Tidigare så låg jag på 25+ liter. Med mer än halvering så känns det plötsligt lite lättare.

Nu testade jag också skarpt ett bryggprogram (enkelt men ok tycker jag) Brewmate.

Jag testade också skarpt batschlakning  ordentligt, by by flödeslakning, dom 7-8 % jag tappade i verkningsgrad är ju inget emot tidsvinsten, samt inte minst och det tycker jag är det viktigaste, att slippa stå fast vid lakhinken i minst 60 min och hålla koll på nivån ovanpå bädden. Det är en billig penning med att öka maltmängden, jämfört vad jag får ut.

Med lite trimning av bryggprogramet samt lakningen så kommer det bli bra, jag kanske till och med skaffar mig brewsmith med tiden

Med den mindre volymen så gick själva utmäskningen som en dans, från 64 -78 c på mindre än 15 min.

Med mindre volym så kan jag testa lite mera olika öl, nästa försök blir en DIPA på ca 1080 samt ett tänkt BU på på 100

Skaffat mig en s.k akvarie termometer, den med flytande kristaller, den var mycket trevlig, blir lite lättare nu att styra tempen, är mycket nöjd med den

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

336 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-15 12:30:35)

Jaha.... Bryggdag i går. Det jättebra tills mäskningen hade kommit igång och skulle dra igång efter ett pumpstopp. Pumpen död. Det hänger ju lite på att man har pump i ett sånt här system. Skyller lite på det att jag fick ohyggligt lågt utbyte. Glömde ju även i min iver att hitta julapumpen och ett nätaggregat till den, att mäta PH. Tror nog det har bidragit till för lågt utbyte. Min ställbara clas olsson nätadapter är ju sedan länge bortstädad. Så det var att hitta en annan adapter och klippa kablar och skruva på kontakter....

Visst det gick att få igång men efter allt var klart hade mäsken stått i nära 2 timmar. Så jag lyfte upp maltröret och började cirkulera uppifrån med utmäsknings temp.
Här börjar dom riktiga problemen. Ville inte komma nåt genom maltbädden i vanlig ordning.
Det var bara att röra i mäsken som en idiot. Men nä....
Till slut bestämde jag mej i alla fall för att påbörja lakningen med 80 grader varmt vatten, pga vid detta laget var mäsken väldigt kall tyvärr. Det tog ungefär 6 timmar att få igenom 25 liter mäskvatten.
En sak som faktiskt gick bra var kylningen. Från kok rakt ner till 10 grader på ingen tid alls.
Men lyckades samla all vört i en spann pga ville inte späda vörten. Skulle bli en batch på 34 liter men hamnade 27 liter i hinken.

Så denna dagen får jag ägna åt städning då jag somnade på soffan efter att vörten hamnat i kylen.

Håller just i detta nu på med CleanInPlace. Jo julapumpen la ju åxå av, men kom igång igen som tur var.

OG 1.062 mot beräknat 1.061 Färgen på vörten som var totalt blank som färdigt öl är lite vinröd till färgen. Häftigt. Kallmäskade 200g chokladmalt i ett dygn, och smaken kom fram utan så mycket rostat. Humlebeska och smak på vörten verkar perfekt. Precis som förväntat. Så detta blir ändå spännande!

EDIT

Har fått igång pumpen igen. Kan ha varit maltrester som bara fått den att kärva...Låter det vettigt?

337 Senast ändrad av Ale Bundy (2012-02-17 09:31:54)

Mera VAB, man kan väl inte brygga varje dag? Men man måste ju passa på, jag har perfekt överjäsningstemperatur i ett litet rum såhär års.
Jag går ner i kvantitet men höjer instället parametrarna till en IIPA.
EST ABV 10%
Jag ska koka ner till 15L och jäsa i 2st 10L damejaner(i brist på lediga hinkar).
Det borde väl gå att jäsa 6-7L i varje utan jästfontän?

EDIT:Verkar som man kan sova lugnt om natten.
Hög WAF med damejaner, synd att det är så mycket nackdelar bara.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IIPA.JPG

Har man för mycket tid kan man ju alltid bygga vidare på utrustningen big_smile.

Själv går jag och klappar startar-flaskan varje dag, blir en IPA på lördag.

Bryggdag! Idag blir det klonrecept på Rochefort 8. kallar den Fort of Rock! Får se hur det blir att ta sig an trappistbomberna, känns som en utmaning att ens komma i närheten av förlagans elegans och balans. Men jag har grävt fram ett recept på nån som vann en stor tävling i just klon på Rochefort 8 och hyffsat prickat in vattenbehandlingen så vi får se. Kanske bygger nåt slags altare till jäshinken... Trevlig helg!
Amen...

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

340 Senast ändrad av pekktur (2012-02-19 19:20:08)

Idag bryggdes en belgisk blonde, absolut inte stilenligt smile Maris Otter, Carapils, Motueka-humle och som jäst T-58. Bryggningen gjordes mest för att jag hade tid och ville testa BIAB. Jäklar vad grumligt det var när jag lyfte ur påsen, får se om detta blir nån illasmakande sörja eller drickbart. Metoden är ju annars tilltalande enkel.

23 liter "irish red" står på schemat idag, saknar rostat korn (kör med carafa istället) och trycker i 1 g/l chinook vid 15 min, jäses med irish ale.

5 kilo pale ale, 250 gram crystal 100 och 150 gram Carafa special II

OG 1.054, 24 IBU.

Blev ingen bryggning i lördags, blev vinterkräksjukan istället sad

Tänkte fortsätta mitt experiment med ökande andelar karamellmalt i pale ale. 5, 10, 15, 20%. Glömde stöpa sista kastrullen för att komma upp i 20% så nu har jag 2 kastruller med 12 liter i varje av samma vört. Som tur var fick jag hem ett paket mauribrew ale idag så jag jäser den ena med den och den andra med san diego super yeast.

344 Senast ändrad av olefattguy (2012-02-21 22:51:53)

Tog en bryggdag i går och ägnade mig åt BIAB-partigyling. Först gjorde jag en Single hop Amarillo IPA med bara Pale Ale malt + lite rörsocker i koket sen. Humlade mer eller mindre kontinuerligt med Amarillo hela vägen tills jag hade ungefär 6g/l.

Eftersom jag BIABar i en elgryta så tappade jag av ca tio liter IPA  och kokade på spisen i min 12l gryta. Detta kyldes och drygt 8l slogs på 10l-damejeanne.

Jag mäskade parallellt en lite mer komplex maltblandning av  Maris Otter, Vienna, Aromatic och Pale Chocholate malt som jag blandade ner i den första Pale Ale-malten och drog sedan drygt 12 liter av denna PartigylePorter kyld i jäshinken. Den humlades med Green Bullet som bittergiva och en giva Fuggles vid trettio minuter, ganska diskret. Dessutom fick den 5 g lakritspulver mot slutet. Jag hade också rostat lite havregryn som var med i denna mäsk.

IPA jäses med DanStar Windsor och Portern fick det som fanns kvar, en Morgan's Ale Yeast.

IPAn började bubbla innan jag var klar med disken, men Portern hade inte börjat ens i morse när jag var o kikade till det i min ManCave som håller 16 grader just nu... I värsta fall får jag väl slå på en påse till, jag har kvar en påse Toohey's.

EDIT: Portern har nu i kväll inte kommit igång som jag önskar, men IPAn har mer eller mindre jäst ut! Jag strödde i den andra påsen med jäst i portertunnan, går det så går det...

Hemma och sjuk så då får man passa på och utnyttja tiden för en bryggning.
Nu är det 14grader i källaren så jag skall prova och jäsa en lager med "Mauribrew lager", den skall klara att jäsa öl med lagerkaraktär upp till 15grader.
3kg pilsnermalt, 1kg Vienna malt och 0,2kg karamellmalt står på spisen nu.

I förrgår var det dags för bryggarpremiär.

Jag hade planerat en 12-literssats APA med enkelt recept, helmalt BIAB för att göra det lätt för mig första gången och klara mig med minimal utrustning och råvaror.
Denna första bryggkväll gick i stort sett enligt planerna, men trots en noggrann steg-för-steg-beskrivning avvek vi på några punkter och fick freestyla lite. Tappade räkningen då jag mätte upp lakvatten samtidigt som vi pratade om annat. Eftersom vi startade lite sent en vardagskväll pallade jag inte börja om med att värma vatten. Sen hade jag tänkt lite fel kring mängden vatten som försvinner med draven efter mäskningen. Därför blev mängden vatten lite för liten under hela processen. Jag inser att till nästa gång ska jag nog göra en mätsticka till grytan så att volymen enkelt kan kontrolleras.

Recept till 12 liter:

2,6kg (91%) Viking Pale Ale
0,25 kg (9%) Viking Crystal 100

Mäskades i min 12-litersgryta med BIAB av Ikeas Sarita-tyg. Jag blev överraskad av hur finmaskigt och starkt tyget faktiskt var.
Grytan fick en gammal fleeceväst på sig, och vi duttade på lite värme (minsta plattan, lägsta värmen) då och då, och tempen höll sig snällt inom 66-67 grader under 60 min.

Kramade ur det sista med några liter lakvatten i en separat gryta, sen kokades allt i samma 12-litersgryta.

Kok:
20g Cascade @ 60 min
20g Cascade @ 15 min
20g Cascade @ 0 min

Kylningen gjordes med hjälp av 4,5 liter is. Jag hade kokt vatten och fryst in i desinficerade frysburkar dagen innan. Jag tyckte det var väldigt smidigt att bara tippa i isen och röra om. Efter kanske tio minuter var vi nere på pitchtemperatur. Jag använde denna kalkylator för att beräkna hur mycket is som behövdes för att uppnå rätt temperatur och volym: http://www.onlineconversion.com/mixing_water.htm

Väl i jäshinken visade det sig att vi bara hade ca tio liter, och vi hade missat att spara lite extra kokt svalnat vatten för spädning. Eftersom kvällen började bli sen räknade vi snabbt ut att vi kunde koka en halvliter till och späda med, utan att hamna utanför jästens temperaturspann. OG vid 10,5 liter hamnade på 1.055, vilket enligt Beersmith ger en effektivitet på ca 65%, vilket är vad jag hade räknat med. Ett litet orosmoment är att ett snabbt försök att kalibrera hydrometern (alldeles ny från Maltmagnus) vid ca 20 grader gav ett värde på nästan 1.010 i kranvatten. Detta blundade jag helt för och tänker jag får ta och dubbelkolla en annan dag. Kanske späder vi ut satsen med 1,5 liter extra vatten då vi blandar i sockerlag inför flasktappning, eller inte.

Skakade jäshinken, strödde över en påse Safale US-05 och rörde om. Fyllde jäsröret med gin, vilket var den mest lämpliga spriten jag hittade hemma. Totalt tog det oss 4 timmar minus förberedelser från värmning av lakvatten tills att vi hade lock på jäshinken. Nästa morgon bubblade det friskt och luktade ordentligt av gin ;-)

Vi provsmakade förstås nyfiket på vörten, och det var spännande att känna att det faktiskt kanske skulle kunna bli något slags öl av det, även om det mest påminde om söta avslagna fulölslattar på efterfest. Det blev en bra humlebeska, och cascaden luktar väldigt gott av grape, kåda och passionsfrukt. Men vörten drar lite lite åt spya. Är det ett drag hos cascade jag bör oroa mig för, eller har det kanske att göra med vört vs. öl?

Nu ska det bli spännande att se om det blir något drickbart av detta.

Något Porter/Stout-liknande kokas idag med Warrior och Chinook

Ikväll blir det fredagsmys, det bryggs en humlebomb  NZ(pacific jade, motueka, riwaka)

Lördagskok. Idag tänkte jag återproducera en IPA som blev väldigt lyckad och därför nästan omedelbart tog slut. Tyvärr har man ju noll disciplin, det freebasades hej vilt så denna blir nog inte alls lik sin föregångare...

Brown Porter redan på jäsning här big_smile