Sv: Den eviga plastsmaken.

Fantastisk tråd detta, vilken kunskap och erfarenhet som fritt delas med sig, helt i hembryggaranda!

Även jag har råkat ut för den erbarmerliga plastsmaken, både i nån APA, men även i en Wit och kunde inte bli klok på vad det var.

Sen träffade jag Chris White, ja.. han från White Labs, på en hembryggarträff i Singapore av alla ställen. Flera av ölen på plats hade samma störande plastsmak så jag passade på att fråga jästgurun själv vad han tyckte. Svaret var entydigt, för hög temperatur.

Precis som så många redan skrivit tror jag det är viktigt att kyla ner vörten ordentligt innan pitchen. Jag har blivit noggrannare med detta och har bara stött på felsmaken en gång sedan dess - och då hade temperaturen i lägenheten dragit upp ovanför 25-strecket..

Jobbigt med felsmaker, men härligt när man knäcker dem..

En liten grej som jag har upptäckt är att felsmaken kan bildas om Tempraturen för kolsyrejäsning är för hög. Jag vet ju redan att det råder dubbla budskap angående vilken temp man ska flaskjäsa sina Lageröl i. Många säger att det funkar alldeles utmärkt att flaskjäsa i rumstemp. Men jag håller inte med. De fem litrarna som normal sett inte får plats i cornyn tappar jag till partyfat och primar. Har nu fått plastsmaken på två Lageröl i partyfatet ingen i corneliusfaten som är kolsyretryckta. Jag kolsyrejäste mina Lageröl i rumstemp. Men nu är det slut med det. Nästa sats jag gör ska jag kolsyrejäsa lagern i 10-13 grader ist.

Misstänker också varm flaskjäsning som bov i några lageröl. Nu har jag precis skaffat fat så jag hoppas jag slipper det.

Misströsta inte om det är svårt att få bort felsmaken. Drack en Titan IPA på krogen nyss och som någon beskrev det så kändes en mycket tydlig plastsmak i rapet.

80 Senast ändrad av Techno (2012-06-29 22:58:30)

Hej

Jag brygger lager ca 2 ggr/år, höst samt vår, jäser alltid ute beroende på inget X-tra kylskåp. Det brukar oftast vara lite lättare att hålla tempen  på hösten, brukar jäsa höstlagern i början av oktober.

Efter ca 2 veckor på primjäsning sedan omtappning samt ca 10 dagar på sekundär med en avslutande högre temp för diacetylrast i några dagar.

Jag lagrar inte ölet i bulk i x antal veckor, utan jag flaskar ölet som vanligt samt låter ölet stå i rumstemp ca 10 dagar, efter det så låter jag flaskorna så sakteliga sjunka ner till en temp ner mot 0 c, och där får dom vara stilla i ca 6veckor innan avsmakning, resten blir oftast kvar till slutet uppemot 16-20 veckor.

Jag har aldrig känt denna plastsmak

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

rossen skrev:

Misströsta inte om det är svårt att få bort felsmaken. Drack en Titan IPA på krogen nyss och som någon beskrev det så kändes en mycket tydlig plastsmak i rapet.

St Eriks APA för två år sen hade  också den igenkännande plastrapen. Iaf från den batch jag drack. Men vissa kan inte som det verkar känna denna smak. Jag har haft (för länge sedan) extrema mängder av denna bismak i vissa öler, men somliga har inte kunnat känna det hur tydligt det än har varit.

Jag har inte haft problemet i lageröl. Under försommaren har vi bryggt 27 liter aningen mörkare lager och 27 liter pilsner. Uthusen är för varma för ale, men källaren var fortfarande under 12 C vid midsommar. Därav lager. God lager blev det också!  Efterjäste flaskorna i 16-17 grader för att få upp kolsyran, men inte en tillstymmelse till "plastic padding".