Putäll på er Grevar och baroner

Hej

För det första, Gott Nytt År till er alla.

Vad har ni i tanken för bryggsåret 2013. Själv firar jag 20 år till sommaren med jäsning av Wyeast, den jästen ändrade min bryggning, jag var på väg att ge upp, det kvittade vad man gjorde med Coopersatserna, dom blev aldrig bra, bättre men inte bra.

Fick nys om en ny sorts jäst, Wyeast, ok en ny amerikansk undersak, resultatet= 1000 ggr bättre. Sen dess, så överlevde bryggningen för mej.

I år så skall jag försöka mej på Aventinus Tap 6, mycket att läsa in, vilken jäst m.m

Jag skall brygga mer lager/pilsner volymer på 10 liter, dunken passar i kylskåpet,

en DIPA eller 2 skall bryggas, tänkt volym 7-10 liter, alc 9,5 % ,BU 80-90, 10 g Cascade, Warrior/literi torrhumlingen.

Till mitten av juni skall 20 liter Weizen vara färdig, kommer att bli kanonbra på midsommar.

En Cider måste oxså vara färdig till början av juni, broderns dotter går ur gymnasiet, hon är ju i princip nykterist, men det kan bli bra att ha till midsommarfesten.

Det var första halvåret, tur att jag ger bort 80%

Vilka öl kommer ni att brygga under 2013

Ett Gott Nytt År till er alla därute i brygg Sverige

Bo

P.S. Jag tycker att min senaste lager blev bra, inte blev den en lager som går till brygghistorien, inte är den en ny ölsort på väg, den är inte speciell på någotvis, den är helt enkelt en smakfull lager, ingen dms, inga kokta grönsaker, det är en helt ok lageröl

Bo igen

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Putäll på er Grevar och baroner

Jag skall sy en ny BIAB av tyg jag redan har, min gamla påse blev lite sunkig efter ett drygt år, och efter att jag glömt att tömma ur draven... wink
Annars funderar jag på att bygga ett mäskkärl, mest för att testa, kanske gör jag en liten hink-i-hink lösning med två 15liters majonnäshinkar jag fått av min pizzabagare. Det kan bli lagom för min 10-liters damejeanne.

Lager, ja... lite av ett dåligt samvete för mig, jag har ju skaffat en jäskyl, men ännu inte använt den till annat än att kallagra mina aleflaskor. Det känns "amen, värt" som min dotter brukar säga, lång lagring, svår jäst, blaskigt (?) slutresultat,...?

Sv: Putäll på er Grevar och baroner

Bra initiativ Bo! Gott nytt på dig också!

Har öppnat rätt hårt i år då jag har både en "Tjeckisk Pilsner" och en Vete-IPA på jäsning nu.

Det kommer nog att bli en Black IPA innan vi går mot varmare tider. Sedan får det bli en "humlig lager", ett schysst veteöl samt kanske nåt åt belgohållet under våren. Kommer att lämna in några till SM. Andra halvan av året är svårt att sia om. Det beror på vad vilka öl man testar och inspireras av tills dess, samt efterfrågan från kompisar och kollegor.

Har även som målsättning att försöka få kontakt med några hyfsat erfarna hembryggare i sthlms-området att brygga något roligt tillsammans med. Det vore kul.

Rent bryggtekniskt rullar det på bra. Vore det en enskild parameter som skulle skruvas åt lite hårdare så vore det mäsktempen.

Jag är trött på att ta med mig flaskor med kristallklart öl hemifrån och komma fram till vart man nu ska med grumligt öl pga av jästfällningen. Att kunna fylla flaskor med klart kolsyrat öl medelst fat, CO2-tub, mottycksfyllare vore nice, men jag har inte plats för mer prylar.

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!