Odla jäst från flaska

Hej

Jag har 2 st 375 ml flaskor Best Extra Stout från Coopers Brewery (alltså inget med ölsatsen att göra)

Ölet har ett litet jästlager. Funderar på att försöka odla upp sedimentet från båda flaskorna. Kan jag göra en vört med OG ca 1035 på ca 2 dl och tillsätta slattarna, och om det börjar jäsa sedan rampa upp kulturen?

Alltså hur stor i cl skall vörten vara från början? samt är upprampning i steg*5 ok?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Odla jäst från flaska

Jag skulle börja på 20 i OG. 2-3 dl för att se att jäsningen kommer igång
Sedan öka på med starkare vört

Kenneth skrev:

Jag skulle börja på 20 i OG. 2-3 dl för att se att jäsningen kommer igång
Sedan öka på med starkare vört

Hej

Jag gjorde en 3 dl vört på ca OG 20 , pytsade i några cl av "bottensatsen" dom 2 flaskorna. Ett skakande av E-kolven ett flertal gånger under 1 dygn. Såg sedan att jäsningen så sakteligga kom i gång, skum på ytan. Lät den jäsa ut.

Fyllde sedan på med ny vört 10 dl OG 35, tog någon dag sedan började det jäsa igen, nu jäser det på 5 dagen och verkar inte villa sluta än, ett ordentligt skumtäcke samt mycket nybildad jäst, det skall bli spännande att se hur det går.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hur går jag tillväga om jag ska börja odla upp en jäst från en ölflaska? och hur mycket behöver jag?

Duffen skrev:

Hur går jag tillväga om jag ska börja odla upp en jäst från en ölflaska? och hur mycket behöver jag?

En kanon guide av Weinkeller: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12512