Vilka rader på min vattenprofil är av intresse?

Fick ett mail från kommunen med detaljerad vattenprofil.... Men det var ju miljoner med olika saker... Vilka ämnen är av intresse för hembryggaren? Vad kan man påverka i sin vattenprofil?

Im so HoppI

Sv: Vilka rader på min vattenprofil är av intresse?

Oj.
Vart ska man börja? Vattenkemi är inte helt trivialt.

Utan att känna till vad du har för vatten och vad du vill uppnå är det en elefantuppgift.
Generellt så kan man säga att vattnet är väldigt viktigt för ölet, men också att det går att välja goda ölsorter som passar för ditt vatten. Det är den enkla vägen.

Kanske vi kan börja med att du skriver in dina värden för:
HCO3-     kallas även för syrakapacitet till pH 4.3 eller hydrogen / bikarbonatkoncentration eller alkalitet eller Karbonathårdhet.
Ca2+     
Mg2+
Sulfat
Chlorid
Na+

Sen kan du ta och berätta lite om vad du vill förbättra angående ditt vatten. Har du haft problem med vattnet? Och ta gärna också och skriv lite om vilka ölsorter du brygger / vill brygga.

Anyman skrev:

Oj.
Vart ska man börja? Vattenkemi är inte helt trivialt.

Utan att känna till vad du har för vatten och vad du vill uppnå är det en elefantuppgift.
Generellt så kan man säga att vattnet är väldigt viktigt för ölet, men också att det går att välja goda ölsorter som passar för ditt vatten. Det är den enkla vägen.

Kanske vi kan börja med att du skriver in dina värden för:
HCO3-     kallas även för syrakapacitet till pH 4.3 eller hydrogen / bikarbonatkoncentration eller alkalitet eller Karbonathårdhet.
Ca2+     
Mg2+
Sulfat
Chlorid
Na+

Sen kan du ta och berätta lite om vad du vill förbättra angående ditt vatten. Har du haft problem med vattnet? Och ta gärna också och skriv lite om vilka ölsorter du brygger / vill brygga.

Hco3 51 mg/L
Ca 7.7 mg/L
Mg 1.2 mg/L
Sulfat 2.4 mg/L
Klorid <1.0 mg/L
Na 10 mg/L
PH 7.8

Jag vill brygga ImpStout, BW, saison, bier de garde, dipA, weiz....
Tyckte inte mina öl har varit så bra.... Kollar om justeringar här kan hjälpa......

Im so HoppI

4 Senast ändrad av kamelryttarn (2014-02-24 08:13:27)

De flesta större bryggerier i landet brygger ju olika typer av öl, men är vattenjsutering en vedertagen process som används av kommersiella bryggerier eller är det bara hembryggare som använder sig av det?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

kamelryttarn skrev:

De flesta större bryggerier i landet brygger ju olika typer av öl, men är vattenjsutering en vedertagen process som används av kommersiella bryggerier eller är det bara hembryggare som använder sig av det?

Du kan räkna med att det vattenjusteras ganska friskt på bryggerierna. Få vatten klarar att brygga bra öl över hela spektrat från ljus till mörk, maltig till humlig. Men vissa bryggerier är ju ganska snäva i sitt utbud, de kanske slipper?!

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Det finns ett värde som man bör titta på oavsett vilket öl man brygger och det är Ca (kalcium). Man bör se till att detta värde är minst 50mg/liter. Detta för att mäskningen ska fungera på bästa sätt.

Använder man CaSO4 kalciumsulfat (gips) ökar även sulfat (SO4) vilket kan accentuera beskan vilket dock är önskvärt i vissa öl. Eftersträvar man inte detta kan man använda CaCl2 - kalciumklorid som ger en fylligare och rundare karaktär. Med CaCO3 - kalciumkarbonat får man en högre alkalinitet och högre pH vilket kanske bara passar när mycket mörk malt som sänker pH använts (stout etc.).

Nu blir jag avundsjuk.

lunnen, du har ett väldigt bra bryggvatten. I princip kan du brygga alla sorters öl utan några som hellst tillsatser.
Du har ett vatten med 2°dH restalkalitet. Med andra ord, ett väldigt mjukt vatten som kommer att ge dig rätt pH unter mäskningen för bra efficiens (mäskens pH: 5.2 till 5.8) trots den låga Ca++ halten, och så lite Mg2++ att du kan humla på precis hur mycket du vill utan att få ont i halsen.

För en perfekt pilsner borde du koka vattnet först för att ytterligare sänka restalkaliteten, eller använda lite syramalt eller mjölksyra, men den sortens öl stod inte på din lista.

Kan du skicka mig några kubikmeter?
Mitt vatten har 25°dH, och jag måste jobba med CaO och mjölksyra i splt treatment och börja med detta 48 h innan mäskningen.

Bra utan justering vet jag inte, men det är i vart fall lättare att lägga till än att plocka bort...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Okej... Men om jag ska göra en imperial stout t.ex.... Vad kan jag förbättra med vattenjustering? Vilken kem ska i och när... I vilket stadie.... Hur beräknar jag rätt mängd.... Finns dom här kemikalierna att köpa på typ Konsum eller apotek eller vart köper jag dom om jag inte orkar vänta på en beställning från t.ex maltmagnus eller humlegården?

Im so HoppI

Du skulle kunna kolla in http://www.ezwatercalculator.com/
eller något liknande som finns i bryggprogram eller någon bra bryggbok.
Palmers "How to brew" http:/www.howtobrew.com är bra

Vattenbehandling hittar du här:
http://www.howtobrew.com/section3/chapter15.html

Kemikalier/salter beställer enklast via humle.se eller maltmagnus.
Förr kunde man hitta en hel del på apoteket men det finns nog inte kvar....

Jag tycker att Björn ovan hade bra synpunkter angående vad du ska tillsätta.  Vid mörkare öl som Stout - CaCO3.
Ta och ring till apoteket och fråga om dom har det på lager smile

Hur det används? Med det vatten jag får ur kran, så har jag aldrig använt det.

I princip är CaCO3 ingenting annat än krita, som krita för svarta tavlan. Nu föreslår jag inte att du stoppar en krita i vattnet och väntar på att den smälter... Men det ger dig ett intryck om vad det är för produkt och hur försiktig man måste vara smile

CaCO3 löser sig knappast i vanligt vatten, men i den surare mäsken så ska det fungera.

Jag hade stoppat i lite CaCO3 pulver i den runt 63°C mäsken och mätt pH värdet. Se till att pH värdet stannar i {5.2 ; 5.8} området. Jag kan tyvärr inte hjälpa mer än så... Hur mycket som behövs är beroende på en del faktorer som kommer med malten, inte bara vattenberoende egenskaper. Jag gissar ganska vilt när jag säger ett eller två gram CaCO3 / 10 L vatten.

12 Senast ändrad av lunnsen (2014-02-27 23:53:13)

Björn Petersson skrev:

Det finns ett värde som man bör titta på oavsett vilket öl man brygger och det är Ca (kalcium). Man bör se till att detta värde är minst 50mg/liter. Detta för att mäskningen ska fungera på bästa sätt.

Använder man CaSO4 kalciumsulfat (gips) ökar även sulfat (SO4) vilket kan accentuera beskan vilket dock är önskvärt i vissa öl. Eftersträvar man inte detta kan man använda CaCl2 - kalciumklorid som ger en fylligare och rundare karaktär. Med CaCO3 - kalciumkarbonat får man en högre alkalinitet och högre pH vilket kanske bara passar när mycket mörk malt som sänker pH använts (stout etc.).

ja jag hade ju bara 7.7mg/l Ca i mitt vatten... ska jag ha i mer sånt i mäskvattnet innan jag häller i malten? eller när malt och vatten är tillsammans? har det någon betydelse?

Im so HoppI

lunnsen skrev:

ska jag ha i mer sånt i mäskvattnet innan jag häller i malten? eller när malt och vatten är tillsammans? har det någon betydelse?

Eftersom kalciumsulfat och kalciumkarbonat är svårlösliga bör dessa läggas i tillsammans med eller efter malten i mäsken. Kalciumklorid är lättlösligt och kan läggas i vattnet innan.

Men det är inte ett krav att använda kalciumsalter - syftet med att primärt höja kalciumnivån är att lättare kunna få till ett lämpligt ph-värde för mäskningen. Det finns andra sätt  till detta ex. med mjölksyra, s.k. sauermaltz, ph-stabilisator (finns att köpa här hos Humlegården), en syrarast i mäskprocessen etc.