Funderingar kring öldesign

Hur tror ni att ett öl blir, som till 5 liter  bryggs med:

500g Pale Ale
400g Pilsner
50g Crystal
950g mörk karamell
500g cholkad

5.0g Chinook (pellets, 11.6%) som bitterhumle 60min
5.5g Cascade (pellets, 4.7%) som smakhumle 20min
10.7g Fuggle (pellets, 4.0%) som aromhumle 10min

American Ale jäst 1056

Det är alltid kul att experimentera wink Men är det någon som hr några tankar? smile

Sv: Funderingar kring öldesign

Hejsan,
menar du att det ska bli 5liter öl?
Är det fallet så kommer den att bli väldans stark, svart och möjligtvis kommer den höga beskan att vara i balans med resten.
Jag kan tänka mig att brygga 10liter med dessa ingredienser.
Räknade lite och du borde hamna runt:
OG=1.091
EBC=198
IBU=75

Vill du fo4rtfarande använda så mycket malt så var riktigt noga med att syresätta vörten ordentligt innan du startar jäsningen.
/Janne

3 Senast ändrad av Kalle (2007-02-22 19:23:29)

Hej,
Det känns som att den mörka karamellmalten och chockladmalten är en tiopotens fel. Även med 95 g mörk kara och 50 g chocklad är det mycket för 5L, men åtminstone en utgångspunkt för en fortsatt diskussion..

Tack för synpunkterna. smile vad tror ni om ett öl för 5 liter med följande recept då?

1000g Pale Ale
1000g Pilsner
50g Crystal
450g mörk karamell

American Ale jäst 1056

Det är fortfarande väldigt mycket malt till 5 liter.
Ölen kommer att hamna runt 9 vol%.
Halvera mängden malt och humle för en 'normal' öl (om du inte är ute efter att brygga en stark typ av öl).

Själv brukar jag ha mellan 4-5kg malt till 20liter öl.
/Janne

Det är alltid kul att testa olika recept. En mindre vågat recept kanske skulle se ut så här

500g Pale Ale
500g Pilsner
50g Crystalmalt
50g Mörk karamell
20g Chocklad

American Ale jäst 1056

Hej

Kanske till 25 liter?.  Omskalat till 25 liter som jag för det mesta brygger så verkar väl Pale malten va ok  samma med pilsner malten, men varför vill du ha både palemalt samt pilsner malt i samma rescept? Ok mycket goda öl har kommit fram genom åren med en del konstiga malt sorter. Ok jag kan köpa crystall., men sen kommer rena atombomben 950 gmörk karramell malt? Det motsvarar 4750 g i en 25 liters sats. 500 g chokladmalt det motsvarar 2500 g i en 25 liters sats. Jag skall inte vara elak men du måste läsa lite teori innan du mixar. Om du skulle sätta detta i verket så blir det ett rent ELÄNDE. Den mix du ev kommer att få i jäsning är inte öl. Men snälla ni/vi andra som brygger och vet lite om hur det fungerar ge inte killen kredit för maltkomositionen, och säj att det kanske blir väldigt svart/beskt jag skulle göra si och så. Vi måste ju hjälpa Amanda med allt från början. Amanda det receptet skulle jag gräva ner. Du får fråga/tjata på mej hur mycket du vill så skall jag samt alla andra på denna lista hjälpa dej att få ett kanon recept på det öl du vill ha. Det är ju så en mail lista skall funka eller, fråga hur mycket som helst och till slut så får du bra svar. Jag lovar ställ hur många frågor du vill till mej så skall jag svara och kan jag inte så är det alltid någon annan här på listan som är kunnig. Här får du alltid svar. Fortsätt ställ frågor och brygg på.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

8 Senast ändrad av Thorim (2007-02-23 23:38:36)

Amanda:

Du kan ju mäska basmalten och specialmalten för sig, och sedan blanda 5 olika blandningar i 5 olika kärl. Ska man testa så ska man göra det i små satser, då blir man inte lika feg.

Personligen tycker jag inte det finns någon mening med att bara härma någon redan befintlig ölsort, det roliga är ju att testa extremerna.  Om du gillar karamell och chocklad, brygg då på basmalt och krydda med cacao och karameliserad honung. Testa olika saker, gör inte bara som alla andra.

Thorim skrev:

Amanda:

Du kan ju mäska basmalten och specialmalten för sig, och sedan blanda 5 olika blandningar i 5 olika kärl. Ska man testa så ska man göra det i små satser, då blir man inte lika feg.

Personligen tycker jag det finns någon mening med att bara härma någon redan befintlig ölsort, det roliga är ju att testa extremerna.  Om du gillar karamell och chocklad, brygg på på basmalt och krydda med cacao och karameliserad honung. Testa olika saker, gör inte bara som alla andra.

Hej

Jag håller med dej i princip. Men och sen men. Är man ovan med "All grain" helmalt så hjälper du ju inte Amand med att blanda specialmalten i 5 olika skålar,  Jag vet inte vart han bor.Finns han i Stockholm/GBG så finns det ju kurser att gå. Om han inte vill/kan så finns det ju en dålig, men inte mer, liten hjälp på SHBF att gå vidare. Men den absolut bästa hjälp Amanda kan få det är att fråga här bland oss gamla rävar. det är mycket mycket bättre än den lilla ynkliga hjälp man kan få hos SHBF, dom är bara interserad av tävlingar,.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Jag vet inte vart han bor. Finns han i Stockholm/GBG så finns det ju kurser att gå. Om han inte vill/kan så finns det ju en dålig, men inte mer, liten hjälp på SHBF att gå vidare.

Bo

Haha, lustigt att en till och med en medlem som kallar sig "Amanda" omnämns som han...

Men framför allt; Lycka till med experimentet Amanda!

/Gossen Hardy

11 Senast ändrad av cmbellman (2007-02-23 16:05:51)

En liten tanke bara. Jag har bryggt fem liter en gång, när jag kände mig osäker och ville experimentera. Men det är väldigt trist om (när) det sen blir ett gott slutresultat. Det försvinner en del öl i processen. En del vid filtrering / avskiljning av humle och druv, en del vid omtappning och vid primning (omtappning igen). Var glad om det blir 4 liter i butelj om du lakat ur fem liter vört.

Stega åtminstone upp till 10 liter är mitt råd. Mycket jobb för lite bärs annars. smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]