Sv: Youngs Luxury Double Chocolate Stout

Låter fint!

Chokladextrakt låter bra. Ingen fara att det dröjt lite, annan bryggning fick komma före helt enkelt.

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Okej, här kommer receptet på min "Imperial chocolate porter". Jämfört med Young's så är denna betydligt kraftigare samt drar mer åt mörk choklad än åt mjölkchoklad, men det är så jag vill ha det. Den kommer även att finnas för avsmakning under SM (folkets val) om någon vill smaka innan egen bryggning.

Volym: 27 l

Vatten: Kranvatten (Partille = mjukt)

OG: 1082
FG: 1015
Alc: 8,4%

Malt:
Pale ale malt (Maris Otter): 8,2 kg.
Dark chrystal malt: 0,65 kg.
Chocolate malt (Carafa I special): 1,0 kg.
Havremalt: 0,43 kg.

Sockerrast: 68 grader i 60 min.

Vörtkokning i 90 min.

Mineraler (tillsattes under vörtkokning):
MgSO4: 2,5 krdm
CaSO4: 4 krdm
CaCl: 0,25 krdm

Humle:
Pacific Gem (alfasyra 16,6%): 16 g., 60 min.
Saaz (alfasyra 3,9%): 34 g., 20 min

Tillsatser:
Protafloc: mängd enligt leverantörens anvisning de sista 20 min. av vörtkokningen.
Kakaopulver (Valrhona): 0,230 kg sista 5 min. av vörtkokningen.

Jäst:
American Ale (1056), 20 grader i 2 veckor

Kan verklingen rekommendera denna porter då den utan tvekan är den godaste öl jag någonsin bryggt :-)

Hej

Det verkar vara många som gillar "youngs doubble samt resten"

Det verkar va lite spretigt angående receptet?

Kan vi som gillar den sortens öl på något samsas om den basala maltkompositionen? Resten, det som egentligen är det mest spännande? kakao i pulver form,? koka den? choklad kaka i 85% renhet i prim eller sekhink? laktos, det finns mycket

Jäst: Över eller under? Samt vilken? BC eller Fermentis?

Basmalt?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Peter

Varit ute länge efetr en "Doubble" Skall bli spännand att testa din på SM.et
Tror du att du kan svara på några frågor?

Är det tillåtet att erbjuda öl? Kan jag provsmaka som jag gjorde tidigare i dom förra SM.en?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej Peter

Varit ute länge efetr en "Doubble" Skall bli spännand att testa din på SM.et
Tror du att du kan svara på några frågor?

Är det tillåtet att erbjuda öl? Kan jag provsmaka som jag gjorde tidigare i dom förra SM.en?

Bo

Det är klart att det går att provsmaka. De som bjuder på öl i "folkets val" under SM tar inget betalt och bjuder dem de vill. Det är heller inga stora mängder som bjuds ut, utan endast smakprov. Jag ser inte hur detta skulle kunna strida mot svensk lag. De juridiska problem som diskuterats i samband med SM är, så vitt jag förstår, främst relaterade till den lokal som används och de eventuella serveringstillstånd som är knytna till lokalen.

Tack för receptet!
Det blir nästa den nästa gång.
Partillevatten kommer jag oxå att använda så det ökar ju chansen lite att göra ett lika bra öl som du wink

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Det blev visst en guldöl, Peter. Grattis!

Övriga Specialöl
Guld
Norbergs Imperial Chocolate Porter Peter Norberg

Jag har funderat på detta receptet som nästa öl.
Hur är det med kakaon? Sjunker inte den och lägger sig på botten vid jäsningen? Har någon testat med chokladextrakt och kan säga om det blir någon skillnad?

ford-p skrev:

Det blev visst en guldöl, Peter. Grattis!

Övriga Specialöl
Guld
Norbergs Imperial Chocolate Porter Peter Norberg

Jag har funderat på detta receptet som nästa öl.
Hur är det med kakaon? Sjunker inte den och lägger sig på botten vid jäsningen? Har någon testat med chokladextrakt och kan säga om det blir någon skillnad?

Tackar!

Ska jag vara ärlig så är jag tveksam till att kakaon bidrar speciellt mycket till smaken. Det mesta sjunker nog till botten med jästen som du säger. Den kraftiga chokladsmaken kommer främst ifrån den stora mängden chokladmalt (den skalade varianten) skulle jag tro. Lite extra chokladsmak tycker jag mig dock känna då jag jämför med en bryggd efter samma recept, men utan kakao.

Peter skrev:

[Det mesta sjunker nog till botten med jästen som du säger.

Jag har upplevt precis samma sak smile

www.facebook.com/bjorwik

Några sidor om att anväda choklad i öl
Brewing with Chocolate
Formualting and Brewing a Winning Chocolate Porter Det vet ju perter redan hur man gör ;-) Det bästa är visst att ha i kakaon i sekundären.

ford-p skrev:

Några sidor om att anväda choklad i öl
Brewing with Chocolate
Formualting and Brewing a Winning Chocolate Porter Det vet ju perter redan hur man gör ;-) Det bästa är visst att ha i kakaon i sekundären.

Det kan jag nog köpa, att koka kakaon ger en fruktansvärt vidrig beska som skiljer sig så pass mycket från humlen att den kort och gott förstör ölen.

Jag har gjort ett test. Jag tog ett litet glas med vodka och ett glas med vatten och blandade i en tsk kakao i varje. Bara efter en dag så låg all kakao på botten i glasen men vodkablandningen var mörkare än vattenblandningen. Den smakade dessutom mer. Några dagar senare så blandar jag upp kakaon igen i glasen. I vodkablandningen så sjunker inte kakaon ner igen även efter flera dagar.

Nu har jag bryggt Peters chokladporter och jag tappade om till sekundären igår. Jag tillsatte kakaon i sekundären. För att lättare kunna blanda i kakaon så blandade jag den först med 0,5 l uppkokt och svalnat vatten. Blandningen lät jag så ett par timmar. Vid omtappningen så hällde jag lite öl i kakaoblandningen så att den blev riktigt lös.

Om två dagar så tänker jag röra om i sekundären för att blanda upp kakaon enligt testet jag gjorde ovan.

Från vad jag läst verkar choklad essense vara enda sättet att få den där extra choklad smaken, hoppas verkligen du slipper den där konstiga beska smaken jag alltid fått i samband med kakao i bryggning. Den har totalt fördärvat hela brygder även om den bara vart liten, skär igenom något fruktansvärt när man har en hel flaska att dricka.

Hej, Vi provade brygga Peters Chokladporter och gjorde två satser men råkade ut missförståndet att blanda i dubbel mängd kakaopulver. Vi upptäckte det först efteråt när vi tappade den på jäskärlen och nu funderar vi på om vi bara bör låta det stå och se om det blir drickbart eller om vi kanske kan filtrera bort en del av kakaon(antar att man kan få en del att fastna i silen om man silar den). Och isåfall om vi bör prova att göra det nu trots att den börjat jäsa eller vänta tills när vi tappar den på flaska?

Ifall ni har pitchat jästen bör ni inte försöka sila bort kakaon.
Låt det vara och hoppas på det bästa.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Tack för rådet, vi låter den vara och ser vad som händer..

För säkerhets skull kör vi igång en ny sats med rätt mängd kakao så vi förhoppningsvis har något att ställa på julbordet

Ska bli intressant att jämföra dem när de är klara, är den drickbar så kanske vi helt enkelt bara kan skriva till double eller rent av triple på etiketten tongue