Humlebladet

Humlegårdens diskussionsforum

Du är inte inloggad.

#1 2007-06-14 13:37:15

Peder
Medlem
Registrerad: 2007-06-14

Beermaster

Beermaster.se är en ny sida för öl-älskare och hoppas även att människor får upp ögonen för Svenska mikrobryggerier. På Beermaster kan man rösta på sitt favorit öl, göra sökningar som enbart visar öl som finns i Systembolagets ordinarie samt beställningssortiment. Dessutom kan man om man är duktig på att skriva, lägga in själv nya ölsorter som man tycker saknas i databasen.

http://www.beermaster.se

#2 2007-06-14 19:51:45

Arakun
Medlem
Från: Lund
Registrerad: 2006-11-16
Webbsida

Re: Beermaster

Snyggt jobbat. Bra svensk ölinformation behövs.

Dock finns redan Öltorget och jag ställer mig frågande till om det verkligen finns utrymme för två ölrecensions-sajter i vårt lilla avlånga land. Öltorget har 24 recenserande medlemmar samt ytterligare ca 100 betygsättare. Så jag skulle inte förvänta mig någon större anstormning.

Själv har jag i skrivande stund 167 recensioner på Öltorget. De skulle nog kunna utgöra ett rejält tillskott till Beermaster, men att flytta över dem för hand är alltför tidsödande. Vidare håller Öltorget så sakteliga på att utvecklas till ett öl-community. Tyvärr har utvecklingen avstannat då sidans upphovsman inte längre har tid. Jag hade kunnat tänka mig att hjälpa till men saknar de rätta kunskaperna (ASP, MS Access, MySQL).

Vad jag skulle vilja se är att alla inblandade samlade sina resurser och byggde upp ett ordentligt svenskt ölcommunity.

#3 2007-06-14 22:59:30

Peder
Medlem

Hej Arakun,

Tack för komplimangen och att du gillade sidan på sätt och viss. Det har varit ett jäkla tidskrävande arbete att bygga den. Så klart det finns plats för flera ölsidor på nätet. Dessutom tror jag öltorget som iofs är en trevlig sida , inte lockar den vanliga öldrickaren. Jag ville skapa en sida som är rolig och informativ oavsett om man är novis eller expert. Sedan kommer det alltid finnas en del som tycker att det är för oproffsigt.

Vi har även i dagens läge ett beställningssortiment med massa spännande ölsorter. Men det är svårt att hitta de sorterna, för dom har ju ingen glasmonter på systembolaget som visar upp varorna och många tycker det är för krångligt.

Jag har inget emot stora bryggerijättar, men det är jätte kul med alla mikrobryggerier i Sverige och utomlands, och jag tror dom även bidrar till mer kvalitetsöl ifrån de stora jättarna. Men många av dom ligger i beställningssortimentet och når inte ut till folk.

Kanske kan Beermaster.se bidra till att man även får upp ögonen för de små bryggerierna.

Jag räknar inte med att tjäna några stora pengar på min sida, men tycker det är kul att människor får upp ögonen för produkter som de inte skulle handla annars. Vårt huvudsakliga syfte sker på TeamWinemaster.se där vi anordnar vinprovningar för företag och privatpersoner. Men öl är precis som vin, det är mycket doft och smak och till viss sorts mat passar till och med en öl bättre.

/Peder

#4 2007-06-15 10:08:50

Arakun
Medlem
Från: Lund
Registrerad: 2006-11-16
Webbsida

Jag hoppas att jag inte lät alltför negativ smile . Du har helt rätt i när du säger att sidorna riktar sig till olika grupper. I sådana sammanhang brukar jag försöka sätta mig ner och tänka igenom hur det var när jag började med ölsmakning för några år sedan. Sånt är det lätt att jag glömmer. Jag minns hur frustrerad jag blev av RateBeer i början; av att jag inte behärskade de termer och begrepp som användes. På Öltorget sätt ribban snabbt ganska högt pga deras system med experter som gör att man hamnar i en allt eller inget-situation.

Så lycka till!

#5 2007-06-15 10:17:24

Peder
Medlem

Hej Arakun,

Tack för ditt svar, det här verkar för övrigt vara ett väldigt trevligt forum om man är lite mer proffesionell öl-människa! Inget Sofiero här inne!!!

För övrigt så, hittar man inte någon öl sort inne på Beermaster.se eller kanske driver ett mikrobryggeri...Så kostar det ingenting att lägga till sin ölsort på Beermaster. Det enda som krävs att man skriver sin artikel med ett vårdat språk så kommer den bli publicerad efter granskning. Det är bara att fylla i formuläret och bifoga bilder oavsett om man är bryggjätte, driver ett litet bryggeri eller har varit på semester och druckit ett öl som inte finns med i databasen.

Mvh

Peder

Sidfot