Rims/herms
Tänkte bara börja med att posta mina bilder på mitt RIMS/HERMS system.
Jag kommer att beskriva det lite mer ingående i morgon, för ikväll hinner jag inte mer.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Rims/herms
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Tänkte bara börja med att posta mina bilder på mitt RIMS/HERMS system.
Jag kommer att beskriva det lite mer ingående i morgon, för ikväll hinner jag inte mer.
Jäklar vad stiligt. Flottör och allt.
Vart har du fått tag på falskbotten? Jag skulle behöva ett till mitt system också.
/Hans
Det ser ut som en falskbotten tillverkad av blichmann...
Humlegården säljer falskbottnar i rostfritt, tror dom kallar dom woodpecker...
Det ser ut som en falskbotten tillverkad av blichmann...
Humlegården säljer falskbottnar i rostfritt, tror dom kallar dom woodpecker...
Det är helt riktigt, den är tillverkad av Blichmann. Den och "auto spargen" har Humlegården tagit hem till mig.
http://www.blichmannengineering.com/boi … maker.html
http://www.blichmannengineering.com/aut … parge.html
Dock så ska det sägas att passformen till grytor med metriska mått inte är så bra.
Jag har dock min tätning mot botten istället för mot kanten så jag tror det ska funka bra ändå.
Woodpeckern är mer avpassad till grytorna med kran antar jag.
Själva grytan är på 50L och tanken är att jag ska testa både RIMS med en enkel 1500W kokplatta under grytan och HERMS genom en kopparslinga i min hetvattengryta.
Som styrning har jag en PID, SSR och en typ K-temperaturgivare från Auber
http://www.auberins.com/index.php?main_ … ducts_id=3
http://www.auberins.com/index.php?main_ … ducts_id=9
http://www.auberins.com/index.php?main_ … cts_id=165
I nuläget har jag satt givaren före pumpen för att på så vis kunna kontrollera uttemperaturen lite mer noggrant.
Det är dock ganska ostabilt och det finns en viss risk för kollaps om flödet skulle avstanna.
Det är möjligt att jag byter plats på den och termometern i grytan men jag tänkte börja se hur snabbt systemet reagerar på värmen.
Häftigt!!
Vad har du för ekonomi på denna apparat?
Iofs har jag fått ett "nästanlöfte" på att inhandla en braumeister (vet inte vad jag gjort rätt )
men denna manick ser ju aptitretande ut!!
mvh H
Häftigt!!
Iofs har jag fått ett "nästanlöfte" på att inhandla en braumeister (vet inte vad jag gjort rätt )
men denna manick ser ju aptitretande ut!!mvh H
Svårt att uppskatta då jag har köpt allt vid olika tillfällen.
Den absolut dyraste delen är pumpen för 1700:-
Grytan har jag fått som gåva,
Falskbotten och autosparge kanske gick på en 1300:- (kom inte ihåg exakt)
Styrelektronik och givare ca $80 + moms
Rostfri 3-delad kran + snabbkopplingar + termometer ca $130 + moms
Sen är det nog en weld-b-gone + lite slang från humlegården, kanske 400:-
En braumeister är ju så mycket mer än det här, så det är ju lite svårt att jämföra.
Jag bygger för att jag tycker om själva byggandet, och har faktiskt aldrig funderat vad det kostat förän nu
Ha ha, hoppas inte min fru läser det här.
Tackar
yrmff skrev:Häftigt!!
men denna manick ser ju aptitretande ut!!mvh H
Svårt att uppskatta då jag har köpt allt vid olika tillfällen.
Den absolut dyraste delen är pumpen för 1700:-
Grytan har jag fått som gåva,
Falskbotten och autosparge kanske gick på en 1300:- (kom inte ihåg exakt)
Styrelektronik och givare ca $80 + moms
Rostfri 3-delad kran + snabbkopplingar + termometer ca $130 + moms
Sen är det nog en weld-b-gone + lite slang från humlegården, kanske 400:-En braumeister är ju så mycket mer än det här, så det är ju lite svårt att jämföra.
Jag bygger för att jag tycker om själva byggandet, och har faktiskt aldrig funderat vad det kostat förän nu
Ha ha, hoppas inte min fru läser det här.
Va! skulle jag inte forwarda denna tråden till henne som vanligt?
Det set ser trevligt ut svensson!
Håller med om att det är roligt att pyssla själv istället för att köpa färdigt system.
Uppgraderade just till samma pump som som du har. min usla Jula pump dog när jag skulle börja brygga.
vem fan bryr sig om 1600 kr. hämtade den från från posten efter en jäkligt snabb leverans från humle.
Pumpen är ju rätt kraftig så jag antar det behövs en kulventil vid utgången? Annars blir det väl en jäkla fart i mäskkärlet.
Nu har även jag tänkt att sätta en kulventil efter pumpen. Kommer säkert fungera någorlunda men det är egentligen inte ett korrekt sätt att sänka flödet. En kulventil är inte gjord för det ändamålet samt att det med tiden kommer gå sönder.
En strypventil ska det vara. Jag ska rota lite på firman så kanske det blir två stad ventiler på växlaren. Så att man kan ha samma flöde på sekundär samt primärsidan för bästa möjliga kylningen.
/Hans
Nu har jag äntligen lyckats hitta lite tid till att bygga.
PIDn har fått en låda med kontakter och strömbrytare. Jag passade på att sätta en extra uppsättning för att kunna få en på/av-knapp till pumpen också
Paint it black!
Nu är allt inkopplat! PIDn inställd till att värma styrd via SSR-utgången, C med en decmal och typ K-givare.
Den gröna brytaren är till pumpen, den röda är till PIDn (inställd på 65C)
Jag har även fått grytan svetsad så nu sitter där 1/2" genomföringar till allt direkt i grytan. Glömmde dock bort att fota den, men jag har för avsikt att hinna testa systemet nästa helg och kanske tom brygga om allt går bra
Schyssta bananer
sweet!
Ja då var det dags att testa!
Grytan värms av en 1500W värmeplatta från Rusta styrd av pidn.
Börjar med att värma upp vattnet till 71.5C. Jag tror det var ca 65C från varmvattengrytan.
Här har jag tillsatt malten och satt pidn på 66C. Nu är den dock inställd efter en espressomaskin så den överskjuter temperaturen med ca 2C.
Dock så visade sig det funka rätt bra med temperaturen i mäskgrytan.
Recirkulation av vörten. Glasklart
Efter en "auto tune" så stämmer temperaturvärdena lite bättre.
Mäsktemperaturen är nu ca 2C lägre än vid pumpen.
Dags att börja laka.
In och utflöden är hyfsat balanderade. Dock så tror jag det blir bättre justering om man skulle fylla grytan lite mer, dvs dubbel batch (2*19L). Det är just nu en ganska brant vinkel för auto-spargen att öppna och stänga på.
Det blev bara ca 0.5L spill under silplåten
Vörten blev helt glasklar. Jag har aldrig sett något liknande när jag bryggt tidigare.
Jag tror det skulle funka fint att sätta tempgivaren i grytan istället för vid pumpen för mer exakt styning. Dock så får man se upp lite när man bara har vatten i grytan så givaren verkligen är nersänkt under vätskeytan. Annars funkar det rätt bra att kontrollera tempen vid pumpen om man kompenserar för förlusterna.
Här kommer föresten en bild från baksidan av lådan. Pumpen är inkopplad på ett uttag och plattan på den andra (som är tempstyrt)
Härligt att se att du är igång igen!
Vörten bör väl vara som varmast precis när den lämnar grytan på väg till pumpen, eller...? Borde inte givaren sitta där? När man använder kokplattan och ex. stegar upp temperaturen - finns det inte en risk för vidbränning av vörten? En vanlig kokplatta är ju lite trög jämfört med ex. induktionsplatta.
Själv hade jag tänkt att använda Humlegårdens universaltermostat, den ska ju klara 16 A så relä/kontaktor ska inte behövas. Jag har dock den erfarenheten att givaren till denna inte verkar klara att vara i vätska någon längre tid så givaren får inkapslas på något sätt.
Den givaren klarar tydligen varm vört. Flera här på forumet kör med den direkt i vörten och har funkat i många år. Så fick jag samma problem beskrivet för mej.
Men har åxå en PID som väntar hemma när ja kommer hem. Men givaren till den funkar inte i vätska. Kanske det går att bygga på nåt sätt. Men kommer nog bara att stoppa ner den i mitten av mäsken med en silikonslang och buntband. Även trycka i lite silkon innan buntbandet. Så kan man ju göra på humles universaltermostat åxå om man vill va på säkra sidan.
Jag har 2 pid som jag tänkte använda att styra både pump och heater, men då måste jag även ha solenoider att stänga utflödet från mäskkärl och en slinga tillbaka i kokaren från inloppet till mäskärlet... blir lite avancerat. Det går nog inte att bygga ett automatiskt system av en kylbox och en jäshing.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/_MG_7381.jpg
In och utflöden är hyfsat balanderade. Dock så tror jag det blir bättre justering om man skulle fylla grytan lite mer, dvs dubbel batch (2*19L). Det är just nu en ganska brant vinkel för auto-spargen att öppna och stänga på.
Kul att se att det gick bra med din bryggning.
Om du har problem med att ta hand om 2*19 L så har jag en lösning på det problemet...
By the way
Min förkultur hamnade i vasken, det blev torrjäst istället.
Den givaren klarar tydligen varm vört. Flera här på forumet kör med den direkt i vörten och har funkat i många år. Så fick jag samma problem beskrivet för mej.
Min termostat funkade också i några år. I hetvattenkärlet och i kylskåpet. Men har nu pajat. Jag tror i alla fall att det är givaren. Några 16 A har den inte fått. Jag har väntat några månader på en ny givare från Humlegården så om den kommer får vi se.
Kul att se att det gick bra med din bryggning.
Om du har problem med att ta hand om 2*19 L så har jag en lösning på det problemet...
Kan tro det ja
Jag har nu bryggt mina 2*19L, men det ena fatet kommer att gå till min brors nyårsfest så det blir inte mycket kvar när jag har julledigt. Men om du är riktigt snäll kanske tomten kommer över med en flaska.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=27721
By the way
Min förkultur hamnade i vasken, det blev torrjäst istället.
Ja där ser man. Hoppas det gick bra med bryggandet ändå sen.
Hej Björn och alla andra som behöver reservgivare,
Intet är som väntans tider...och att väntetid är lång vet vi alla, men du beställde den faktiskt den 14/10 så i verkligheten är det inte speciellt lång väntetid i och med att vi tar hem termostater med 1-2 månaders mellanrum.
Men nu har vi ivarjefall äntligen fått hem givare som passar både UT 100 och 200. Dessa finns nu att beställa i webbutiken med artikelnr. 81082.
mvh,
Peter
men du beställde den faktiskt den 14/10 så i verkligheten är det inte speciellt lång väntetid i och med att vi tar hem termostater med 1-2 månaders mellanrum.
Hoppsan, ber om burträsk - nu är det beställt. Hoppas det hjälper - annars får det väl bli en ny termostat.
Verkligen imponerad av den kristallklara vörten. HUr gick det till? mina blir så in i hel***e grumliga. Undrar just vad jag gör för fel?!
Jag antar att du recirkulerar ett par liter av din vört på slutet. Det tar kanske 1min.
Jag recirkulerar ju under hela mäsktiden dvs 1 timme. Effektiviteten av det är ju högre.
Vad du gör för fel är svårt att avgöra utan att veta mer om ditt system, men oftast så hjälper det ju att recirkulera lite till.
ok Jag förstår. Jo i mitt nya version 1.02 herms system kommer jag kunna cirkulera vörten genom hela mäskningen. Jag kan inte säg att jag recirkulerat så värst länge nej.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Rims/herms