Speidel Braumeister
Speidels Braumeister verkar vara en himla fiffig maskin.
Nån som har erfarenhet av en sådan?

http://www.speidel-behaelter.de/
klicka på "produkte" och sedan "Braumeister"
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Speidel Braumeister
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Speidels Braumeister verkar vara en himla fiffig maskin.
Nån som har erfarenhet av en sådan?

http://www.speidel-behaelter.de/
klicka på "produkte" och sedan "Braumeister"
Ser fin ut men lite väl dyr för min smak.
Det är en åsikt så god som någon. Så kan det säkert vara.
Finns det någon här som har erfarenhet av / äger en eller känner en ägare? När jag frågade om frakten sa Speidel att de sålt ett flertal till Sverige.
Det var en diskussion om detta bryggverk för några månader sedan i tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=560 . Men ingen där verkade ha någon direkt erfarenhet av Speidel Braumeister.
Däremot vet jag åtminstone en som har köpt ett. Skulle kunna be honom dela med sig av sina erfarenheter här.
Yep, den är bra kan jag numera tillstå. Inget slabb & spill och det mesta blir repeterbart. Enkel att göra rent åxå. En höjdare helt enkelt!
Får man fråga vad det kostade totalt med frakt och allt?
Vilken volym får man ut?
Jag är inte så bra på engelska. Fixar man mäskning och vörtkok i samma kärl?
Ja, du gör allt i samma kärl. Men den är primetiv och löjleväckande dyr.
Du kan göra en mer avanserad och till en kosnad som är en bråkdel, av grejer som det mesta finns på humlegården redan !
Du utgår från Deras rostfria värmekärl, Vörtpump och temperaturstyrningsrelä ( du kan använda den inbygda i kärlet om du som tyskarna nöjer dig att reglera på graden när men vill du reglera på 1/10 dels grad så käper du den temperatur relä som dom har). sedan skaffar du ett plastkärl som du kan sänka ner i värmekärlet och dlir sittande på övre kanten. Sedan skär du av det så det blir utan botten och inte når ner till botten riktigt, Där botten skulle varit sätter du ett rostfritt nät så vörten rinner rakt igenom ner på värrmeplattan i botten, sedan låter du pumpen pumpa upp det från kranen till toppen av insatsen så det sjunker ner igenom malten igen.
När du mäskat alla steg du lill göra så lyfter du insatsen en liten bit och slår pålakvatten, sedan lyfter du en liten bit igen och slår på mer lakvatten. Det skall ta 10 - 200menuter att lyfta lela biten. Är du inte så noga med utbytet lyfter du bara upp malten och sätter igång att koka som tyskarna gjorde.
1750:- BRYGGKÄRL
1495:- Pump ( går att få liknande för 1000:-)
450:- Uneversisal termostat
Insats kärl och en bit helst rostfri nät
säg 4 - 5 tusen och du har ett bättre och mer flexibelt systen än tyskarna.
Kanske frågan är hur det är att brygga med en sådan utrustning som jag beskrev.
Bryggningen blir hur enkel som helst - som att koka kaffe i en bryggare nästan.
Inte mycket slapp ( det mesta är vid rengöringen efteråt) Inget stå och passa vid bryggkälet, Du har bara en äggklocka så du kommer i håg att ställa in en ny temperatur när det är dax för nästa rast. Du kan sitta och titta på TV under tiden eller surfa. Det är nästan löjligt hur man tidigare fik röra, passa, slabba i diverse kärl mm tidigare.
Kenneth: Man kan få ut mellen 20-25 liter i denna modell, och det finns en modell för 50-liters kok åxå. Frakten var 22 Euro för 25 liters Braumeister samt kylare och maltkvarn.
uffe_i_falköping: Man gör både mäskning och vörtkok i braumeistern. Man lyfter ut insatsen med malten när maskinen mäskat klart & så är det bara att ställa termostaten på kokning och slänga i humle och ta tid. Sist tappar man ut allt med kran. Alltså helt utan slabb och spill.
Det finns en bra instruktionsfilm, dock på tyska, men bilderna visar tydligt hur det går till att brygga med en Braumeister.
http://www.speidel-behaelter.de/Braumeister.WMV
Och en instruktionsbok på engelska
Dom kör ju vörten vad jag skulle kalla baklänges med pumpen dvs att dom pumpar in vörten underifrån och sen trycks den ut uppe i insatsen.
En fråga på det, är det effektivare eller är det bara någon kosmetisk grejja för att det ska se häftigare ut?
Får man samma verkningsgrad utan att laka eller blir det rent av bättre än med det "vanliga" viset ?
Jag håller på att försöka bygga ihop en liknande anläggning som denna, största skillnaden är att jag pumpar vörten så att den rinner ner uppifrån.
Salle i Växjö
Vad jag vet så får man 5-10% högre verkningsgrad med ett rims (recirkulerande etc etc) än med traditionell lakning. Man får också en jämnare temperatur i mäsken (vilket borde vara det som ökar verkningsgraden).
Vet inte varför de har valt att pumpa in vörten nedifrån i detta system, men kan tänka mig ett par anledningar.
Genom att pumpa in underifrån kanske draven lyfts upp i botten vilket hindrar den från att ligga direkt mot den varma botten (om kärlet värms upp på det viset). Man kan också tänka sig att draven luckras upp i botten så att vörten stigen upp genom hela draven. Om man släpper ut vörten uppifrån kanske det kan bildas kanaler som vörten rinner genom, ungefär som när man lakar för fort.
OK, då borde det funka som jag tänkt, samt om jag rör om nån gång i draven för att eliminera kanalerna så blir det nog bra.
Tål inte akvariepumpar värmen eller varför kan man inte använda en sådan, borde ju klara livsmedelsgodkännande iaf, fisken bor ju i vattnet ?
Salle i Växjö
Några saxat från annat forum:
Jeg/vi har med stor fornøjelse brugt Hydor L30 til mange bryg (omk. 30-40), men fornylig var jeg så letsindig at brygge uden at den var nedsænket i koldt vand som vi plejer og så stod den af!!! Vi havde heldigvis den mindre model på lager og fra nu af husker vi at nedsænke pumpen i vand.
L20 er for øvrigt rigelit stor til vores setup med en 65L gruekeddel, flovet regulerer vi med en klemme på slangen. Pumpen er lavet i plast som også må bruges i fødevare produktion, men er ikke officielt godkendt.
Vi har handlet nogle gange ved www.vcore.dk altid med stor tilfredshed!
----------
Jeg har også købt en L20 fra vcore.
Bruger den til circ under mæskning. Pumpen er nedsænket i koldt vand.
Varmetab er ikke noget problem. Den er forbundet med silikoneslanger og
hverken silikone eller plastpumpehuset er særligt gode varmeledere.
Tip: Det generelle varmetab under mæskning (i køletaske) har jeg klaret ved
at lave en lille sløjfe af kobberrør som jeg har sat ind i slangen midt
mellem pumpen og køletasken på afgangsslangen. Sløjfen er nedsænket i en
kogekande som jeg så kan tænde hvis mæsken falder en grad eller to.
----------
Jeg har tidligere spurgt fabrikken i Italien om det samme:
Dear Claus,
We suggest and guarantee our pumps for an use not over the 35°C.
I can tell you that surely our pumps can work correctly to an higher
temperature, but we designed to be used in aquarium.
Personally I think that 80°C can be enough high and probably critical
for
the motor that could become much hot.
At your disposal for any other information
Regards
Christian Rossi
Technical Manager
När man droppar vörten från toppen så tar det lite tid för den att rina igenom.
Det gör att man får köra pumpen sakta för den inte skall gå tort, det gör i princip inte något att den går torr men man vill ha ett jämt lunkt flöde och man vill ha vätska över bottenelementen rå dom inte blir för varma och vörten cameriliseras ( vissa öl kan det ju vara fördel).
Den sätter inte igen men den blir lite huptrykt av flödet/ gravitationen.
Att ha pumpen undest och trycka upp genom mäsken har sina klara fördelar:
Malten lukras i stället för att sjunka i hop
Vätskan rinner alltid till pumpen
Man måste nog i alla fall ha en sil i botten så vätskan kan fördelas över hela bottenytan innan den tryks in i malten, annars kan det bli en kanal genom malten precis i utblåset från pummpen.
Nakdelar;
Man måste på något sätt kunna avlägsna pumpen innar man kokar Pumpen används ju bara under mäskningen sedan fyller den ingen funktion. Eller ha en pump som tål värmen av kokande vört.
Att tänka på vid val/handhavande av pump:
En pump med axeltätning går mycket bra att använda för värt/sockerlösning. Men låter man vätskan torka så sockret kristaliserar är det döden för axeltätningen. Man måste med en gåmg man är färdig, köra rent den med varmt vatten så man får bort allt sockert innar den får stå och torka.
Det bildas inga kanaler om man gör rätt och der behövs inte röras ett enda tag någon gång, inte ens när man häller i Malten, bara lägg slangen uppepå och allt sjöter sig själv.
Men du skall precis som när du cirkulerar underifrån inte släppa ut allt på ett ställe.
När du släpper trån toppen skall do göra en ring av slang och så gör du flera hål i den så det silar ut över hela toppytan. ungefär som en stril på en vattenkana för trädgården fast det blir i en ring. Det kommer stt stå vätska över hela maltbädden så det kan sedan lungt sjunka genom bädden som blir homogen utan kanaler.
Problemet är som sakt att det sjunker sakta och pumen inte får gå för fort. Det är väl det dom försökt speeda på genom att trycka underifrån i stället.
Lite bilder att studera ( flera sidor )
Tack för mycket bra information. Finns minst 3 djuraffärer här, ingen har pumpen i lager utan man måste beställa den.
Nu tycker jag att det känns som att det bara är att öka takten och fortsätta bygga.
Salle i Växjö
Tänk på att djuraffärena kan ha stora påslag på tillbehör. 150:- i vcore kan lätt bli 800 - 900:- i en liten specialaffär så fråga priset innar du beställer. Det fins även postorderaffärer i sverige.
Har kollat på google och sett att datormoddare använder den pumpen när dom bygger vattenkylning till sina datorer, har hittat pumpen i en Stockholmsbutik och som genom en händelse ska jag till Stockholm i morgon.
Kan även berätta att IKEA har ett stekskydd som ser ut att kunna funka som silbotten, jag har köpt ett, och tagit ur nästan hela bottnen ur en hink allt utom en liten ring runt om där stekskyddet ska ligga.
Salle i Växjö
Trodde att i Stockholm så kan man fixa allting, nä vi har bara dom produkter som efterfrågas mest just nu var svaret jag fick, den pryl som var mest efterfrågad hos min expedit just då var denna pump, men inte kunde han fixa den till mig inte.
Beställde hos min lokala akvariebutik dom skulle fixa den på några dagar.
Detta börjar bli väldigt OT, Svante, flytta tråden till något ämne där den hör hemma, om ingen är intresserad så kan du låta det bero.
Salle i Växjö
Detta börjar bli väldigt OT, Svante, flytta tråden till något ämne där den hör hemma, om ingen är intresserad så kan du låta det bero.
Salle i Växjö
Tja, det handlar ju fortfarande om utrustning, så jag ser inget skäl att flytta tråden till något annat forum.
Pumpen finns på t.ex. inwarehouse, går att beställa eller hämta i deras lager, 294:-
Köpte en igår så nu ska det byggas bryggverk :-)
Är det någon som äger en Braumeister och kan svara på lite praktiska frågor? Jag undrar om det finns en undre gräns för hur mycket öl som måste bryggas per omgång?
Är det någon som äger en Braumeister och kan svara på lite praktiska frågor? Jag undrar om det finns en undre gräns för hur mycket öl som måste bryggas per omgång?
Jag kollade detta med Speidel och fick svaret att minimivolymen är 13 liter för 20-liters Braumeister och 32 liter för 50-liters.
Aha. Tackar.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Speidel Braumeister